23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kendt dækmand siger stop

Lars Frandsen har haft 35 år i dækbranchen. Nu kalder sommerhus og børnebørn.

GOODBYE Skal du nå at give et skulderklap og sige pænt farvel til en kendt og vellidt dækmand gennem 35 år, så er det nu, at du skal gribe muligheden. Michelins Lars Frandsen takker nemlig af og kører firmabilen i garagen d. 8. december i år, og det ser han frem til.

- Jeg har faktisk allerede for år tilbage sammen med min hustru truffet beslutningen om, at vi begge vil trække os tilbage i god tid, så vi får rig mulighed til, at nyde den ekstra megen fritid sammen. Den skal bruges til vores rejser, til familien, børnebørnene og vores små projekter i hus og have. Så jeg er helt afklaret med at sætte den professionelle del af mit arbejdsliv i dækreolen, siger Lars Frandsen til Dæk-Magasinet.

Oprindelig Kleber-mand
Lars’ dækliv tog sin begyndelse d. 1. august 1982, hvor Kleber var et privatejet dækimport selskab i Danmark og med berøring til Kleber på sin daværende arbejdsplads, som reservedelschef hos Bent Ginnerup i Horsens, fik Lars øje på et stillingsopslag, som vakte interesse. Kleber søgte en sælger med flair for dæk og mod til at sparke døre ind hos kunderne.

- Som for mange andre startede interessen med et fritidsjob på servicestationen, hvor alt jo skulle laves på bilerne og i graven. Jeg fandt dog hurtigt ud af, at det med at være beskidt hver dag nok ikke var det ideelle, så det var reservedels- og salgsvejen, der var min fremtid. I lære som reservedelsekspedient hos Opel i Horsens, sergent i forsvaret og så fire år hos Bent Ginnerup med Renault i Horsens, blev min start i branchen. Denne blev så drejetmere og mere over med interesse for dæk og pludselig kom muligheden hos Kleber, hvor vi dengang var 16 mand i den danske organisation," fortæller Lars Frandsen til Dæk-Magasinet.

Kleber blev til Michelin
I Frankrig var Kleber allerede blevet en del af Michelin og i 1994 blev det også til en fusion i Danmark, hvor Lars fortsatte i en noget anderledes organisation.

Alt blev større og med flere regler end hos den lille private Kleber importør, men også det blev hverdag og kunderne vidste, hvad Michelin var og stod for, gjorde det jo kun lettere i det daglige.

På trods af fusionen fortsatte Lars som salgschef for de rejsende med Kleber mærket som produkt, hvilket i 1994 fik følgeskab af BFGoodrich i porteføljen. "Rigtig" Michelin-mand blev han faktisk først i 1998, hvor Michelin i Danmark fik ny direktør og organisationen blev ændret på en række områder.

- Med ændringerne blev det faktisk også til ændringer for mit område, hvor jeg blev salgschef for porteføljen med bilforhandlerne, Jan Pold for bilimportørerne og Peter Qvist fik Dækspecialisterne. Gode kolleger, som jeg har delt mange oplevelser og forandringer med, og har haft et fantastisk godt samarbejde med gennem årene, forklarer Lars Frandsen til Dæk-Magasinet, og fortsætter:

- Forandringer har der jo i høj grad været de senere år, hvor Michelin jo som bekendt blev til en nordisk organisation med hovedkontor i Stockholm. I 2011 blev jeg så ansvarlig for grossisterne, som blev den sidste del af min vej i dækbranchen, hvor jeg trods alt gennem alle årene, fortrinsvis har slået min folder med dæk til person- og varebiler.

Sådan blev det fejret
Nedtrapningen til en seniortilværelse påbegyndte Lars Frandsen allerede med en ugentlig fridag i august sidste år, og året efter her i 2017, blev både 35 års jubilæet og 60 års fødselsdagen markeret i firmaet, kombineret med en tidlig afskedsreception. Men den endelig slutdato er altså helt officielt d. 8. december i år. Men at Lars skal hvile i sofaen, bliver der ikke tale om.

- Min hustru og jeg har både et hus på nordsiden af Horsens Fjord, som vi så småt skal af med, og så flytter vi permanent ind i vores gamle bindingsværkshus fra 1846, som ligger skønt, blot 400 meter fra Vejle Fjord. Der er nok at se til med både vedligeholdelse, højbede og drivhus, som har stået på den berømte "to-do" liste. Fem børnebørn, fire piger og en dreng i alderen et halvt til 10 år skal også nok holde os på stikkerne. Og så er der jo rejserne, blandt andet til Costa Del Sol, hvor vi er hyppige gæster og så naturligvis Skagen, som mere end 20 år har været en fast del af programmet med campingvognen i sommerhalvåret. Næ, jeg kommer ikke til at kede mig, og på trods af de mange gode år i branchen, så ser jeg frem til at nyde tilværelsen i ro og mag som pensionist, slutter Lars Frandsen og takker af med et smil.

Artiklen har tidligere været bragt i Dæk-Magasinet nummer 9, november 2017.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|