ÅRSMØDE - Fremtiden er uhyggeligt tæt på. En fremtid, som kommer til at forandre vores branche.
AutoBranchen Danmarks nye direktør, Gitte Seeberg - tiltrådt for godt fire måneder siden - havde ganske vidst indbudt sine medlemmer til en festdag, da der var årsmøde i My Garage nord for Vejle sidste uge. Men alligevel lagde direktøren ikke fingrene imellem: Fremtiden har sine store udfordringer. Ikke mindst fordi alt tegner til, at branchen kommer til at mangle lærlinge - ikke bare et fremtidsproblem, men et problem, der eksisterer her og nu. Det var da også netop derfor, at dagens tema var fremtidens medarbejder.
- Vi skal gøre det attraktivt at være mekaniker og autolakerer, slog Gitte Seeberg fast i sin tale til de cirka 300 medlemmer.
- Politikere synes, at de unge skulle have en gymnasieuddannelse, "for det er jo på viden, vi skal slå kineserne." Men der er en stigende forståelse for, at Danmark vitterligt også er et produktionsland. Og en vigtig pointe: Men kan faktisk godt tjene en pæn løn og skabe en formue ved at gå håndværkervejen."
Og selvfølgelig rundede Gitte Seeberg efterårets store emne, de nye bilafgifter.
- Men vores mål er stadig, at vi på sigt får en teknisk registreringsafgift på nye biler. Men for det kommende år har branchen brug for en time out, vi har brug for at puste ud og samle kræfter, inden politikerne tager næste runde.
Men hvad er "smartcities?"
Gitte Seeberg, jo selv tidligere folketingspolitiker, hæftede sig meget ved forløbet på Christiansborg forud for de nye bilafgifter.
- Forhandlinger af denne type, hvis resultat kan have afgørende betydning for en hel branche, har hidtil foregået i hemmelighed; hensyn til en branche. Men denne regel blev for alvor brudt, da en uansvarlig politiker eller embedsmand havde lækket afgifts-forslagene til dagbladet Politiken, der kunne bringe nyheden den 25. august.
- Vi appellerede til, at man fik de nye afgiftsregler hurtigt på plads, så bilsalget ikke ville gå i sort. Vi havde en massiv lobby på Christiansborg, og det endte så efter alt for lang tid med en ny lov. Men altså ikke den lov, vi ønsker, understregede direktøren.
Så altså: Ønsket om en ny registreringslovgivning og ønsket om flere lærlinge på vej ind i autobranchen.
Men Gitte Seeberg pegede på en række andre udfordringer: Blandt andet at den nye reparationsgrænse først træder i kraft i 2019, at den nye lov om leasing baserer sig på en genberegning af en brugt bils værdi efter fire måneder, ligesom hun mindede om, at det er i 2018, den nye persondatalov træder i kraft.
- Og lidt længere ude i fremtiden: Vi skal til at forholde os til biler og mobilitet, og vi taler om "smartcities" og "connected cars" uden at vide præcist, hvad det betyder...
- Det er derfor, fremtiden, der kommer, er uhyggeligt tæt på.
Branche-direktør: "Fremtiden er uhyggeligt tæt på"
Den nye direktør for AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, har netop holdt sin første store tale - med den nære fremtids mangel på lærlinge som det store tema.