BALANCE De fås i alle størrelser, og ikke mindst er der meget store forskelle rent prismæssigt. Nogle har store skærme, og kan dermed vise rigtig mange informationer på skærmen, andre opererer med vejtryk, mens andre benytter sig af nogle få knapper og et enkelt display.
Til den sidste kategori hører afbalanceringsmaskinen Nimadæk 733, som markedsføres af firmaet Nimalift i Billund. Det er en maskine, som prismæssigt hører til i lave ende, men på trods af det, kan den alligevel det, den skal.
Det basale
Afbalanceringsmaskines aksel drives direkte af en elektromagnetisk motor. Det betyder samtidig, at mængden af dele reduceres væsentligt, og dermed også et tilsvarende mindre antal sliddele i maskinen. Derudover er maskinen i stand til at låse magneten, så hjulet fastholdes i den position, hvor klodsen skal sidde. Maskinen angiver selv, hvor klodsen skal sidde, og det gør den ved hjælp af en tydelig markering med rødt laser lys.
Nem at anvende
På denne maskine foregår opspændingen på vanlig vis ved man finder den konus, som passer ind i fælgens centerhul. Hjulet spændes fast på akslen med en hurtigspænder, som derefter spændes til. Dernæst skal der foretages to mål.
Er det en aluminiumsfælg, anvendes måleren, der sidder på maskinen lige ud for fælges inderside. Der måles både inderst yderst i fælgen og ud fra de to mål, vil maskinen selv vide, det er en aluminiumsfælg og hvilke dimensioner den har. Er det en stålfælg, skal der måles inderst, mens det yderste mål foretages med den målestang, der er monteret på den aksel, der stikker ud af maskinen.
Skjulte vægte
Hjulet roterer, så snart afdækningsskærmen er kommet ned, og på displayet vises ubalancen på inder- og yderside i gram med digitale tal. Der er to måder at få vægtene placeret på. Enten kan man trykke på knappen SPL, og her aktiveres laser lyset som angiver stedet.
Alternativt kan man bruge displayet på skærmen, men her skal hjulet drejes manuelt, før lyset fra dioderne kan angive det korrekte sted.
Maskinen er også i stand til at gemme vægtene bag aluminiumsfælgens eger. Når det skal gøres på denne måde, skal maskinen vide antallet af eger, og så skal én af dem placeres klokken 12 inden opstart af maskinen. Når hjulet vejes af, vil maskinen selv fordele og splitte ubalancen op, så klodserne derved kan placeres bag egerne.
Kan det meste
Nemadæk 733 maskinen er nem at betjene, og man får hurtigt indøvet rutinerne, da procedurerne er enkle og logiske. Maskinen tilbyder i sagens natur ikke på en masse automatik og programmer, hvor alt skal kodes ind på en skærm først. Da noget skal foregå manuelt, tager en afbalancering derfor også lidt længere tid.
Den spænder heller ikke op i bolthullerne, men anvender i stedet hullet i fælgen som basis for centreringen. Men når det så er sagt, få man i Nemadæk 733 en afbalanceringsmaskine til en pris på under 15.000 kroner. Maskinen kan det meste, er nem at arbejde med, og er perfekt til det værksted, som skifter dæk og afbalancerer i ny og næ. Motormagasinet giver derfor gerne fire velfortjente stjerner.
VI TESTER: Afbalancering til de basale opgaver
Er man til det mere basale, når det handler om afbalanceringsmaskiner, kunne Nemadæk 733 maskinen være et godt bud.