Jaguar i spurt på nye jagtmarker

XF modellen har været på markedet i ti år og er solgt i mere end 350.000 eksemplarer. Nu introduceres nyeste aftapning, stationcarversionen XF Sportbrake.

IMPORTØR Man kan ikke få det hele - man må gå på kompromis. Det er sandt i mange tilfælde, men ikke når talen falder på den helt nye Jaguar XF Sportbrake. Her bliver man ikke nødt til at gå på kompromis, mener British Car Import A/S.

Her står valget ikke mellem en praktisk stationcar og sportslig sedan. Jaguar XF Sportbrake samler nemlig begge dele i en pakke bestående af en bil, der har samme ydre mål som sedan-versionen, men som med bagsæderne nede sluger 1700 liter bagage.

Hos Jaguar Land Rover i Danmark har landechef Michael Lund glædet sig til at introducere bilen hos de danske forhandlere den 26. oktober.

- XF modellen har vundet i alt 190 priser over hele verden. I år er den blevet kåret Best Executive Sedan of the Year i England ligesom den sidste år fik den prestigefyldte tyske pris - Det Gyldne Rat, som den bedste compact mid size car. Nu har vi den så som stationcar, og jeg mener at den har et stort potentiale, fordi den forener det praktiske med det sportslige umiskendelige Jaguar DNA, siger Michael Lund.

I sin lancering af XF Sportbrake måler Jaguar sig specifikt op imod Mercedes E-klasse, Audi A6, BMW 5-serie og Volvo V90.

Jaguar angriber markedet for privatleasing

Lave indgangsydelser, ingen skjulte gebyrer og mange attraktive modeller, lover Jaguar og Land Rovers og kernen i bilimportørens nye privatleasingtilbud.
Stormen, der rasede over den danske bilbranche, var næsten lige så voldsom som stormen Ingolf, der hærgede Danmark for nylig. Nu er der imidlertid endelig overblik over konsekvenserne efter regeringsindgrebet, og de nye vejledende priser er på plads hos alle landets bilmærker. Anderledes uklart har det været i forhold til privatleasing, der før indgrebet stod for omtrent 30 procent af det samlede bilsalg.
Hos Jaguar og Land Rover har privatleasing udgjort en betydeligt lavere andel, men ikke desto mindre, har en model som Jaguar XE været attraktiv som privatleasing, og inden indgrebet var det et marked i vækst hos Jaguar Land Rover, oplyser importøren.
- Og det bliver den heldigvis ved med at være. Vi har offentliggjort den nye virkelighed efter regeringsindgrebet på privatleasingmarkedet. Og det ser faktisk rigtig godt ud. Mange er nok af den opfattelse, at privatleasing nu er blevet mindre fordelagtigt for kunderne. Men sådan er det ikke hos Jaguar og Land Rover. Hos os er det enten blevet billigere at privatlease end før, eller også er betingelserne som det var før indgrebet, siger landechef hos Jaguar Land Rover, Michael Lund.
De nye privatleasingtilbud gælder en lang række modeller for både Jaguar og Land Rover. Fælles for dem alle er, at indgangsydelsen er lavere end mange tilsvarende premium tilbud, og til forskel for mange andre premium udbydere, er der ingen ekstra gebyrer eller månedlige administrationsomkostninger.
- What you see, is what you get, som Michael Lund udtrykker det.



Sport og dynamik i højsædet

Jaguar rimer på sport. Derfor har det også været essentielt, at bilen ikke alene kører ligeså sportsligt som den prisbelønnede sedan, men også at den ser lige så sportslig ud. Og det er ifølge Jaguar lykkes. Som designchef Ian Callum udtrykker det:
Læs også: Jaguar nu som udlejningsbil


- It looks just as sporty as the saloon - if not more so.

XF Sportbrake er til den dynamiske familie, og har fortil samme faste affjedring som sedan-versionen. For at sikre optimal dynamik selv med fuldt læs, er der tilføjet luftaffjedring bagtil, så bilen hele tiden er i optimal balance. XF Sportbreake er desuden blevet lettere med intensiv brug af aluminium i karosseriet og vejer fra blot 1660 kilogram.

Det sportslige ved bilen understreges ikke alene af bilens linjer, LED forlygterne og baglygterne der er designet som sportsvognen F- Type og muligheden for op til 20 tommer hjul. Det understreges også af muligheden for All Wheel Drive. Ved almindelig kørsel trækker bilen på baghjulene for at sikre den optimale køredynamik, men rammer man en kurve distribueres der lynhurtigt træk til de forreste hjul så man sikrer optimalt vejgreb og dynamik.

Bilens kan blandt andet fås med klassens vel nok største soltag på 1,6 kvadratmeter. Ønsker man ikke fuldt lys i kabinen kan solafskærmningen køres for - i øvrigt ved såkaldt gesture control.
Læs også: Auto-briter slår sig sammen


Bilen er spækket med udstyr, eksempelvis et 4- zonet klimaanlæg, TFT intrumentering og 10 tommers Touch Pro Infotaintment system. Desuden kommer bilen med et avanceret luftrensningssystem, der renser den udefrakommende luft, så der altid er ren luft i kabinen.

Sikkerheden er også i højsædet med features som blandt andet autonomus emergency brake, adaptive cruise control og trafficsign recognition.

God plads

XF Sportbrake er i alt 4995 mm lang og er dermed seks centimeter kortere end forgængeren. Men akselafstanden er øget med hele 51 mm - til i alt 2960 mm. Det giver betydelig bedre benplads på bagsædet. I forhold til sedan-versionen er de ydre mål næsten identiske, men forskellene er målbare indenfor.

Motorprogrammet er omfattende og de moderne Ingenium motorer fås i både benzin og diesel.

Indgangsversionen er med den velkendte 163 hk dieselmotor med et moment på 380 Nm og et brændstofforbrug på blot 4,5 l/100 km. Denne fås med seks-trins manuel gearkassse eller automatgearkasse. Ønsker man mere power fås den også med 180 hk, hvor det er muligt at vælge mellem baghjulstræk eller træk på alle fire (AWD). Der er også mulighed for 240 hk og toppen er den 300 hk seks cylindrede version med hele 700 Nm.

På benzinsiden er der mulighed for 200 eller 250 hk turbomotor - begge med fire cylindre.

De vejledende priser begynder ved 594.900 kroner for Pure versionen med 163 hk diesel. Ønsker man i stedet benzinmotoren med 200 hk, så er prisen 764.900 kroner.

Erhvervsbeskatningen er fra 473.776 kroner for pure business versionen med 180 hk diesel og 8-trins automatgear. Benzinversionen med 250 hk og samme udstyrsversion koster 552.552 kroner.

Ambitiøst salg

Det går fint for salget af Jaguar og Land Rover i Danmark. Således blev 2016-salget allerede nået i år efter ni måneder – ikke mindst på grund af en række nye modeller, sagde landechef hos Jaguar Land Rover, Michael Lund, på pressemødet i Birkerød.
Han oplyser, at British Car Import A/S forventer at nå et samlet salg i Danmark i år på 550-600 biler – og i 2018 er målet 800 biler.
- På tre år er det målet at tredoble salget, og vi skal gerne snart over 1000 biler. I hele Norden er målet et salg på 12.000 biler, sagde Michael Lund.
I dag står Sverige på 65-70 procent af salget med små 3000 biler.
- Lige nu klares med voksende salg af to forhandlere, i Birkerød og Risskov, men når vi forhåbentlig når 1200 biler om året skal vi udvide kredsen med to forhandlere flere, oplyser Michael Lund.

Mere om: jaguar


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Nu skal der Daciaer ud over disken

Mange bilfolk fik nyt om afgifter og persondata

Plus

3 skarpe om salget af Dacia Duster

Vækst i leasing af premiumbiler

For fjerde år i træk kan Nellemann Leasing præstere vækst på 20 procent.

Plus

SUV og plugin - på vej til det nye sort

Hos BMW er 3-serien den mest kendte. Men i realiteten ligger den kommende indtjening måske i en anden type bil, nemlig SUV’erne. Og tilsvarende er det med andre bilmærker og typer - indtjeningen er ved at flytte.

Nyhedsbrev

Plus

Er bilbyen et 70’er-levn?

Der var store planer om en bilby i Randers - overdækket som var den lufthavnen i München og med indendørs offroad-bane. Nu er ideen imidlertid aflivet; der er en vingård på vej. Hvor efterlader sagen Randers-bilby i dag?

Online Avis Arkiv
Plus

Renault/Nissan er størst - eller er det Volkswagen?

Plus

Bilsalg: Få salgsfif af englænderne

Plus

Westfalia rykker til Danmark

Plus

Alfa Romeo udvider forhandler- netværk efter markant fremgang

Med titlen som det mest voksende bilmærke i 2017 og en ny forhandler i Jylland tager det fart for Alfa Romeo, der med de nye Giulia og Stelvio modeller atter har indtaget det danske bilmarked.

Ajour med det nyeste på fire hjul

Nyt om det fineste engelske mærke plus om hybridsalget. Plus meget mere.

Plus

Undgå svindel ved bilsalg

Nets kommer med en række forslag, der kan begrænse risikoen for svindel.

Plus

De hårdeste GTI’er er en niche, ja - men en afgørende niche

En række fabrikker, blandt dem i den grad Renault, ser feltet af GTI’er som voksende - især feltet af hardcore-GTI’er. Dér lander den nye Megane R.S. i den grad.

Rattet rundt - uge 7

Plus

Fleksible bilabonnementer hitter

Forbrugerne fravælger i stigende grad egen bil til fordel for abonnementsbaserede lejeløsninger, der bliver stadigt mere fleksible. Seneste skud på stammen er Movon fra Europcar.

Slut med F1-pigerne

Plus

Bosch øger omsætning og indtjening markant

Omsætningen når op på 78 milliarder euro, og indtjeningen før renter og skat stiger til 5,3 milliarder euro hos Bosch, som melder, at området Mobility Solutions stiger hurtigere end bilproduktionen.

Plus

Snakker kunder om værksteder eller bilannoncer?

De ældre snakker om værksteder, de yngre om bilreklamer, viser ugens analyse fra Voxmeter.

LEDER: Jeg kipper med flaget for bilbranchen

Motor-magasinets chefredaktør, Flemming Haslund, sender anerkendende hilsner til danske firmaer i autobranchen, der angriber udlandet.

Plus

Overraskende koreaner: På kanten af et gennembrud for plugin-hybrid

Med lanceringen af Kia Optima Plug-in Hybrid er der gået yderligere hul på salget af denne type bil. I januar i år solgte Kia 132 Optima Plug-in’er - hele sidste års salg var 614.

STS Biler køber op

Plus

I sønderjysk mudder til skærmkasserne

Salget af X1 stiger, fra 49 i 2015 til 873 sidste år. Alligevel konstaterer vi, at den testede X1 havde for mange fejl til prisen.

Nyt underskud hos dansk elbilsproducent

Plus

Nyt blad med brugte biler til salg

Plus

Kunsten at vurdere en bil

Mc’er udstillet i lokomotivværksted

Kevin Magnussen dropper Danmark for at optimere karriere

To fængslet for momssvindel

Plus

Januar-bilsalget i tidlig spurt

Lær bilen at parkere selv

Plus

Billigere at være bilejer

Ajour med alverdens autobranche

Video: Dansk firma vil lette indskrivningen

Plus

Bilinfo klar med prisberegner

Plus

Få styr på samtykket

Plus

Fremtidens Mekaniker
Andrea: Mekaniker? Lytter til mine forældre

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Polar Tools kampagne fra AD Danmark

Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til

Testkuffert Jaeger til 7 og 13 pol elsæt på personbiler

Lær at tage gode bilfotos - det sælger bedre

Fabrikskampagner fra 38 bilmærker

Renault Master, Opel Movano, Nissan NV400. Trin til biler med baksensor

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Alle biler skal til service!!!

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Canbus finder uden at skade kabler Canfinder

Fire nye sortimentskasser i programmet

Har du set vores 2018 katalog?

Sådan har vi altid gjort

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Digitalisering udfordrer gamle vaner

Ny medarbejder hos Rally Centeret.

DENIOS Systemcontainer

50.000 samtykker indsamlet

Volvo XC40 – Ikea på hjul

Varmekapper fra DENIOS

Bilbasen hyrer erfaren redaktør til journalistisk satsning

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Hans Schourup A/S åbner salgsafdeling på Sjælland

Smartrep.info: Montageanvisninger og anvendelse af specialværktøj ved Gates...

Bilvask med FoamSensation

Send til en kollega

0.27