23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

SEMA er eftermarkedets eldorado

Welcome to America! 140.000 besøgende og 2400 udstillere af ombyggede biler, men ikke mindst værktøj og udstyr, blandt dem danske Flex1One.

UDSTILLING Der findes udstillinger - og så findes der SEMA. SEMA; den store tuner- og eftermarked-messe i Las Vegas. Tunede biler, ombyggede biler med krom og lak så blændende, at der burde deles solbriller ud. Men også stande med udstyr og værktøj - eftermarkedets absolutte amerikanske eldorado. Og i år med dansk deltagelse.

SEMA, måske kender du showet med de fire bogstaver. I så fald er det ikke mærkeligt, idet messen har eksisteret i mange år. I mere end 50 år efter starten under tilskuerpladserne på Dodgers Stadium i Los Angeles har SEMA vokset til til en af bilverdenens vigtigste mødepladser for tunere og for bilindustriens eftermarked.

SEMA ’17 var ingen undtagelse med cirka 140.000 besøgende og i alt 2400 udstillere på plads, hvoraf omkring 550 var på showet for første gang.

Blandt de omtrent 2500 udstillere var danske Flex1One, der viste sin Tire Taxi eller Wheel Trolley, som hjulflytteren hedder herhjemme.

- Vi var på SEMA første gang i 2015, fortæller adm. direktør Kenneth Kristensen, den gang med en meget lille stand. Men vi fandt vores nuværende amerikanske distributør og fik hul på det amerikanske marked. I år var vi så atter i Las Vegas Convention Center. En rigtig god messe, mange besøgende og blandt andet vandt vi en præmie for bedste værktøjer udsat af Motor Com.

Kenneth Kristensen fortæller, at Flex1One producerer cirka 60.000 eksemplarer af Tire Taxi - eller Wheel Trolley - om året. Men også andre firmaer fra vores ende af verdenen var i Las Vegas, blandt dem svenske Wallmek, der brugte netop SEMA som en satsning på det amerikanske marked.

- Situationen er anderledes nu end for ti år siden. Økonomien er bedre, og vi føler, at der er gode muligheder for at ekspandere uden for Europa, siger adm. direktør Niklas Wallman.

Investeringen er langsigtet, og Wallmek introducerede en helt ny serie specialværktøjer til blandt andet pickup-trucks.

- Vi ønsker at angribe det amerikanske marked, og hvis vi kan lykkes i Europa, bør vi også kunne lykkes i USA, forklarer Niklas Wallman. Cirka halvdelen af SEMA-messens besøgende er indkøbere, der er i Las Vegas for at finde nye produkter. Det forklarer det store antal nye produkter, der blev vist under "New Products Showcase" - eller bare "nyheder" som det kan oversættes til. Faktisk var der i år omkring 3000 nyheder.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web03