SKADESARBEJDE CG Car-Garantie Versicherungs-AG, der betegner sig som en af de førende specialforsikrings- og kundeloyalitetsspecialister i Europa, har analyseret statistikkerne i sine forsikringsaftaler.
CarGarantie har over 2,1 millioner forsikringsaftaler og mere end 23.000 kontraktpartnere, og analysen er foretaget på basis af 688.824 udløbne brugtvognsforsikringer og 251.593 udløbne supplerende forsikringer for nye biler med løbetider på 12, 24 og 36 måneder omfattende alle mærker og modeller.
Høje reparationsomkostninger
Det komplekse udstyr i en moderne bil er en stor fordel for kørekomforten: Hjælpe- og sikkerhedsfunktioner understøtter ikke alene føreren i hele tiden at bevare overblikket og følge opmærksomt med i trafikken, men er også altid på vagt og advarer mod potentielle faresituationer.
Selv komponenter, der kun i ringe grad involverer automatiserede processer, bliver stadigt mere komplekse, kræver en finere afstemning og integrerer sikringssystemer mere og mere, påpeger Car-Garantie.
Hvad der er en fordel for kørekomforten, betyder samtidig større værkstedsregninger: I takt med den øgede kompleksitet stiger ikke alene risikoen for skader, men også udgifterne til reparationer. Af CarGaranties analyse fremgår det, at de gennemsnitlige reparationsomkostninger fortsat er stabile. De ligger på 3730 danske kroner per skadestilfælde.
Motor mest kostbar
For brugte bilers vedkommende ligger motoren som førhen på førstepladsen blandt de mest kostbare skader og har øget sin andel fra 21,7 til 22,9 procent. På 2.- til 4.-pladsen er der kun mindre forskelle i forhold til det foregående år: Efter motoren kommer brændstofsystemet (inklusive turbolader) på 2.-pladsen, gearkassen på 3.-pladsen (2015: 4.-pladsen) og elsystemet på 4.-pladsen (2015: 3.-pladsen).
For de supplerende forsikringer for nye biler ser billedet noget anderledes ud. Her ligger brændstofsystemet (inklusive turbolader) i førerposition foran motoren med 20,2 procent og dermed et plus på 7,3 procentpoint sammenlignet med 2015. Dermed udgør skader på brændstofsystemet mere end en femtedel af opgørelsessummen for nye biler.
Andelen af udgifter overgår dermed ikke alene den forholdsvis lave andel fra 2015 markant, men også det foregående års. På de følgende pladser kommer motoren ind på 2.-pladsen med 15,8 procent og gearkassen på en 3.-plads med en tilvækst på mere end tre procentpoint og en andel på 13,7 procent. Elsystemet indtager en 4.-plads med 11,4 procent.
Mest skaderamte komponent
Også hvad angår hyppigheden af skader, dominerer brændstofsystemet dette år. Ved brugte biler tegner det sig for en tilvækst (+0,3 til 19,6 procent) og holder 1.-pladsen. Med 17,7 procent indtager elsystemets andel fortsat en
2.-plads. Motor og komfort-elsystem ligger med henholdsvis 10,9 og 10,4 procent på plads 3 og 4.
For de nye bilers vedkommende kan der konstateres større forskelle fra det foregående år: Brændstofsystemet ligger med 21,6 procent (2015: 15,0) forrest blandt de mest skaderamte komponenter. Også på de følgende placeringer stiger andelene af skadestilfælde delvist tydeligt: Elsystemet på 2.-pladsen vokser med 0,8 procentpoint til 17,5 procent (2.-pladsen) og kølesystemet endda med 3 procentpoint til 11,3 procent (3.-pladsen). Ved komfort-elsystemet vokser skadesandelen med 0,2 procentpoint til 7,7 procent (4.-pladsen).
Skader efter få kilometer
For de brugte biler udviser statistikken over skadestilfælde efter kilometer-stand knapt nok nogen forskel i forhold til året før: Med 31,7 procenter andelen af brugte biler, der må gøre brug af brugtvognsforsikringen allerede inden for de første 5000 kilometer, uændret.
Anderledes for de nye biler: I hver af kategorierne op til en stand på 25.000 kilometer kan der konstateres en stigning på gennemsnitligt cirka to procentpoint.
Fortsat højt niveau
- Reparationsomkostningerne for biler ligger fortsat på et højt niveau, som den aktuelle skadeanalyse tydeliggør. Det skyldes først og fremmest den stadigt mere komplekse autoteknik, der ganske vist gør livet lettere for bilisten, men som også fører større udgifter med sig, udtaler Axel Berger, adm. direktør for CarGarantie.
- Det anbefales derfor under alle omstændigheder at sikre sig mod disse udgifter, ikke kun som ejer af en brugt, men også en ny bil. Auto Sundhedsforsikring til nye eller brugte biler indebærer fordele for alle parter: For kunden, der er beskyttet mod overraskende reparationsomkostninger, såvel som for forhandleren, der ud over den bedre udnyttelse af værkstedets kapacitet også tilbyder et ekstra kvalitetskendetegn og dermed kan forbedre kundetilfredsheden og -loyaliteten afgørende, siger han.
CarGarantie har 46 års erfaring. Den tyske virksomhed, der nu agerer internationalt i 23 lande, tilbyder branchen forsikrings- og kundeloyalitetsprogrammer for brugte og nye biler samt for motorcykler og elcykler.
Motor-magasinet kunne i januar i år fortælle, at CarGarantie fra nytår er kravlet nord for grænsen, idet danske autoforhandlere fra 1. januar 2017 kunne udstyre deres biler med en "Auto Sundhedsforsikring“ fra tyske CG Car-Garantie Versicherungs-AG (CarGarantie) i Freiburg.
Markant stigning i skader på brændstofsystemet
Aktuel analyse om skadefordeling fra CarGarantie: Høj teknisk kompleksitet fører til høje reparationsomkostninger.