23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nyt billån stjæler fra leasing

I bilsalgsprogrammet AutoDesktop kan man nu tilbyde Ford-kunder en ny lånetype, hvor man blander det bedste fra leasing og lån.

HYBRIDLÅN En ny lånetype fra Ford gør det billigere for dem, der ønsker at skifte bil tit. Lånet hedder Ford Options og er lidt specielt, da det er inspireret af leasingverdenens måde at have bil på. Lånet gør de månedlige ydelser små, og det er let at skifte bil tit uden uforudsete udgifter. Forhandlerne får til gengæld eftermarkedet.

Princippet er, at forhandleren står inde for en restværdi på bilen, som han efterfølgende køber den tilbage til. Kunden afdrager så på lånet ned til denne garanterede restværdi.

- Vi forventer, at lånet kan tage en god bid af markedet. I for eksempel England er hovedparten af bilerne finansieret på denne måde, så vi forventer, at en del danskere vil finansiere deres Ford via Options-lånet. Det er nemlig især et godt lån for dem, som ofte skifter bil, eller som ønsker at sikre sig mod værdiforringelse som følge af omlægning af for eksempel den netop gennemførte ændring i registreringsafgiften, siger Tom Maxmølris, marketingchef fra Ford Motor Company i Danmark.

Hvis man eksempelvis har en bil i to år og kører 60.000 kilometer, garanterer Ford-forhandleren en aftalt pris ved udløb af den aftalte periode, og køberen har således betalt af på bilens pris ned til denne værdi.

Minder om leasing

På denne måde minder Ford Options om leasing. Men fordi det er et reelt lån, er der en temmelig lang række af fordele for både kunder og forhandlere. Først det kedelige: Fordi det er et lån, skal man lægge 20 procent i udbetaling. Det skal man ikke, når man leaser.

Og nu til det sjove ved det nye lån: Den mest åbenlyse fordel er, at kunden kender alle udgifter, og man ved, hvad bilen er værd, når den skal sælges igen. Dermed er kunden beskyttet mod afgiftsændringer, som dem vi lige har været igennem.

Modsat leasing er det også muligt at vælge lige den bilvariant man lyster, og alt det udstyr man kan tænke sig. Ekstraudstyret bliver skrevet ind i lånet og indberegnet i restværdien, så man skal altså ikke, som i en leasingaftale, betale udstyret med det samme ved kasse et. Det afskrives løbende ligesom et normalt lån.

Bilkunden står som ejer af bilen og kan til enhver tid hoppe ud af aftalen, som ved et normalt lån. Modsat kan man også købe bilen fri på ethvert tidspunkt, og man kan overtage den til den aftalte restværdi, når den tid kommer.

Sælg selv med fordele

Det er også frit for kunden at sælge bilen for mere end den garanterede restværdi, når aftalen udløber. Det kan være privat eller til en forhandler i forbindelse med et nyt bilkøb - måske på samme lånetype, hvor den så kan byttes ind som udbetalingen på den nye.

Forbedrende tiltag, som eksempelvis en undervognsbehandling, vil også gøre bilen mere værd, når kunden skal af med den igen.

Forhandler-fordele

For forhandlerne har finansieringsmetoden også adskillige fordele. Man kan tilbyde kunden både serviceaftale og forsikring hos Ford, da der jo er tale om et normalt kundeforhold. Relationen er endda endnu stærkere, da man går ud fra, at de fleste kunder har en interesse i at blive hos den forhandler, de har købt bilen hos, da han jo indestår for restværdien og skal købe bilen tilbage engang.

Samtidig er forhandleren interesseret i, at bilen bliver serviceret og vedligeholdt efter forskrifterne, for at restværdien holder.

Gratis rullende varelager

Endnu en fordel er, at forhandleren kan betragte bilerne som et kørende varelager, som man ikke har bundet kapital i. Hvis han får en kunde, der er interesseret i en nyere brugt bil, efter måske 30 måneder, kan han se, hvad han har ude på vejene nu, og tilbyde kunden at købe vognen ind før tid.

Indtil videre kan lånet kun lade sig gøre hos de forhandlere, som kører bilsalgsprogrammet AutoDesktop. Programmet kan nemlig, som det eneste på markedet, håndtere de udregninger, der skal til, oplyser Biltorvet A/S, der står bag AutoDesktop.

- AutoDesktop bør være alle forhandlernes foretrukne bilsalgsprogram, da vi lever og ånder for at imødekomme de udfordringer forhandlerne har i forbindelse med et bilsalg. Vores mission er at levere løsninger til forhandlerne, så de kan sælge biler lettere, hurtigere og fejlfrit. At Ford har valgt AutoDesktop viser blot, hvor alsidigt og stærkt et program, det er, siger Erik Stevns, salgschef hos Biltorvet A/S.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.14