23948sdkhjf

Bremen udlever GT-drømmene

Bremen Classic Motorshow åbner oldtimersæson 2018 i begyndelsen af februar.

VETERANER To plus to er fire - siger matematikken.

- Men når det gælder biler, er det et sæde-arrangement, der står for den fascinerende Gran Turismo-klasse - og for den tilsvarende livsstil, forklarer Frank Ruge, projektleder for Bremen Classic Motorshow, der åbner oldtimeråret 2018 i Messe Bremen fra fredag 2. februar til søndag 4. februar.



Gran Turismo-kulturens ædle og uden for enhver konkurrence hurtige biler med 2+2 sæder, som var hele generationers drømmebiler fra 50’erne til 70’erne, er tema for særudstillingen dér med titlen "Gran Turismo 2+2: Jetset für die Straße" ("Gran Turismo 2+2: Jetset til landevejen").

Den nye arts urfader
Vesteuropa, ti år efter slutningen på anden verdenskrig. Overalt kommer der brede, men endnu tomme hovedveje, som giver længslerne efter nye horisonter nye vinger. Opfyldelsen af disse længsler er den store rejse i egen bil - som til dette formål udvikler sig til en genre for sig med fast tag, rapt design, overlegen motor og gedigent udstyr.

Og med en nødløsning af et bagsæde, som understreger den foretrukne tosomhed. Bekvem som en limousine, men hurtigere, som en voldsom, larmende sportsvogn: Sådan lyder den enkle opskrift. I Italien opstår genrebetegnelsen Gran Turismo - og Lancias Aurelia-Coupé, som den nye arts urfader.

I 1953 forstærkes den elegante hatchback-turbil, som for første gang har forkortelsen GT i navnet, til 118 hk. Dem klarer den 185 km/t med. En Porsche 356/1500 Super, den hurtigste tyske seriebil på den tid, taber derimod pusten allerede ved 175 km/t.

Læs også: Tvivl om veteranbiler ryddes af vejen

Kapløb om hastighed
Men Aurelia GT markerer kun begyndelsen. Omkring 1960 indleder producenterne af ædle Gran Turismo-modeller et kapløb om den prestigefyldte tophastigheds-trone. 250, 270, 280 km/t - nye bedste tider afgør hierarkiet i autodrømmene hos bilbegejstrede drenge, der gør blikket på speedometeret gennem bilernes sideruder til en folkesport.

Samtidig udbryder der en religionskrig om, hvorvidt de 350-400 hk, man i mellemtiden er kommet op på, skal stikke af fra de store cylindervolumener i de amerikanske ottecylindrede støbejernsmotorer - eller fra de vanvittige omdrejningstal i de norditalienske filigranudsmykkede, fire-knastakslede kunstværker.

Nedtur
Kort efter Gran Turismo-kulturens højdepunkt begynder nedturen. Ikke på grund af benzinpriserne, der eksploderer fra 1973 som følge af oliekrisen, men frem for alt på grund af ændringerne i samfundet: Samfundskritikken fordømmer nu det førhen beundrede dolce vita som foragtelig dekadence. Mens Maserati- og Ferrari-kørere øver sig i den nye beskedenhed ved at skifte til mindre eksponerede, højtydende firedørsbiler a la Mercedes-

Benz 450 SEL 6.9, undergår GT-forkortelsen en forbløffende demokratisering; i første omgang på den lækre VW Golf GTI og efterhånden på en million små biler med omdrejningstæller i stedet for hjulkapsler. Dermed er skæbnen for den engang så fascinerende aura ved de syndigt dyre, hurtige coupéer endegyldigt beseglet. Tilbage står den lykkelige erindring om en epoke, hvor den personlige bedste tid mellem Hamborg og München endnu frembragte en ægte og uskyldig fascination.

Læs også: Bildrømmenes Mekka åbnet i Vejle

Bremen Classic Motorshow genkalder en god del af denne fascination på den traditionelle særudstilling, med live-oplevelse af ti udstillede, klassiske Gran Turismo-drømmebiler som Lancia Aurelia GT - og især som dem, mangen en evig beundrer hidtil kun har kendt fra Autoquartett. For eksempel den 7,2 liters racerbil Monteverdi High Speed 375 L fra Schweiz.

Mere på www.classicmotorshow.de

Mere om: veteranbil


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Danskerne i Paris

Lars Løkke Rasmussen havde jo næsten held til at lave Paris Motor Show om til sit eget elbils-show. Men Paris viser også en lang række biler, der rammer dansk bilsalg her og nu. Her er ni af de vigtigste danskernyheder.

Plus

Bilinfo zoomer ind på salg og marketing

Kunsten er jo at gøre markedsføringen af den enkelte bil så omkostningseffektivt som muligt. For at opnå det, skifter Bilinfo spor. Fra at ville det hele stiller vi nu skarpt på digital markedsføring og salg som Mr. Bilinfo, Nikolaj Gjeding Larsen udtrykker det.

Bilbasen inspirerer bilforhandlerne

Plus

Konkurser i september

Så denne måneds konkurser i den danske autobranche.

Plus

To konkurrerende bilhuse i nyt lak-partnerskab

Nyhedsbrev

Online Avis Arkiv

Du holder da weekend-åbent?

Ajour med den danske autobranche

Prisbillige biler presser delebilerner

Plus

Stort opkøb på termostat-markedet

Plus

Her er favoritterne til Årets Bil i Danmark

Finalefeltet til den vigtigste af samtlige årets bil-kåringer er klar med to elbiler. Men har bilerne på strøm en ærlig chance?

Brandudslag i august årsag til dyk

Plus

S angriber Løkkes klimaplan

Smart! Kodning sker via nettet

Biløkonomer på offroad med Scania

Plus

Bilforhandler vil i top 5

Syddanske Autocentralen har vokset sig stor i al ubemærkethed. Nu vokser virksomheden videre efter en 2021-plan.

Også de nye biler er på vej til dansk rally

Dieselgate
Domstol i München giver Audi milliardbøde for dieselsnyd

Dieselgate
Myndigheder undersøger Opel for snyd med bilers software

Plus

BILTEST FOR PROFESSIONELLE - BMW i3S

Talen er om elbiler lige nu. Men hvor langt er vi egentlig nået - vi kører og vurderer BMW's i3S med særlige afsnit til og sælgere.

Dansk kemi skal rense moderne motorer

Plus

Hvad er så problemet, d’herrer?

Dækbranchens største problemer. Hvem kan spotte og vurdere dem bedre end branchen selv? Derfor spørger vi i alt syv dækimportører, hvilke tre udfordringer de betragter som de største i dækbranchen lige nu.

Danfoss Drives har komponenter i over 30 millioner biler

Indland: De vigtigste autonyheder

Plus

Er det den, Lars Løkke drømmer om?

Statsminister Lars Løkke Rasmussen har fremlagt en ambitiøs plan om deadline for benzin- og dieselbiler og overgang til el. Men er der overhovedet biler, der kan opfylde ambitionerne? Paris Motor Show sender en lov

Plus

Top 100
Det betyder begreberne

1

Ole Sommers D-Type kører igen

Toyota Mors-Thy i fusion

Plus

Q&A: Dieselforbud er en dårlig ide

Plus

Top 100
Sådan har vi gjort

Plus

10 hurtige om spam

EU-Parlamentet baner vej for flere elbiler med nyt CO2-mål

Bridgestone bygger ud for 1,3 mia. kroner

Dækbranchen opfattes beskidt

Hertz lukker delebilerne

Plus

Top 100
Biludlejernes bundlinjer slides tynde

Plus

Seeberg: Vi vil også have grøn afgift

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Din logistik specialist i Danmark

Den komfortable crossover

Integrede solceller i tag, facade og glaspartier - på Building Green I Forum

EffiMat automatiserer onlinebutikkernes lagre

Hvad er det, de har proppet i forenden?

Remus udstødning til ny M5

Franske turbokræfter i Nissan Qashqai

Tillykke til bilhuset Elmer med deres nye bilvaskemaskine

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning og filtrering af svejserøg & slibestøv hos CL Smed

Logistik for e-handlere

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Aunsbjerg viser vejen med lagerrobotter

Biltorvet runder 700 biltest

Ny medarbejder søges!

Shell EcoPack sikrer dig nem opfyldning og opbevaring af motorolie

Nyt VW bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Solceller i glas - facader og glaspartier

Dansk udviklet it-system sætter en stopper for snyd for op imod 75 milliarder kr.

Nyt Toyota bilindretnings katalog - 64 41 44 18

WEICONLOCK® Anaerobe Lime og Tætningsprodukter

Tjen 240 millioner

Førsteklasses kvalitet siden 1888: Nu med et nyt udseende

Nyt Renault bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Nyt Peugeot bilindretnings katalog - 64 41 44 18

Send til en kollega

0.317