Bremen udlever GT-drømmene

Bremen Classic Motorshow åbner oldtimersæson 2018 i begyndelsen af februar.

VETERANER To plus to er fire - siger matematikken.

- Men når det gælder biler, er det et sæde-arrangement, der står for den fascinerende Gran Turismo-klasse - og for den tilsvarende livsstil, forklarer Frank Ruge, projektleder for Bremen Classic Motorshow, der åbner oldtimeråret 2018 i Messe Bremen fra fredag 2. februar til søndag 4. februar.



Gran Turismo-kulturens ædle og uden for enhver konkurrence hurtige biler med 2+2 sæder, som var hele generationers drømmebiler fra 50’erne til 70’erne, er tema for særudstillingen dér med titlen "Gran Turismo 2+2: Jetset für die Straße" ("Gran Turismo 2+2: Jetset til landevejen").

Den nye arts urfader
Vesteuropa, ti år efter slutningen på anden verdenskrig. Overalt kommer der brede, men endnu tomme hovedveje, som giver længslerne efter nye horisonter nye vinger. Opfyldelsen af disse længsler er den store rejse i egen bil - som til dette formål udvikler sig til en genre for sig med fast tag, rapt design, overlegen motor og gedigent udstyr.

Og med en nødløsning af et bagsæde, som understreger den foretrukne tosomhed. Bekvem som en limousine, men hurtigere, som en voldsom, larmende sportsvogn: Sådan lyder den enkle opskrift. I Italien opstår genrebetegnelsen Gran Turismo - og Lancias Aurelia-Coupé, som den nye arts urfader.

I 1953 forstærkes den elegante hatchback-turbil, som for første gang har forkortelsen GT i navnet, til 118 hk. Dem klarer den 185 km/t med. En Porsche 356/1500 Super, den hurtigste tyske seriebil på den tid, taber derimod pusten allerede ved 175 km/t.

Læs også: Tvivl om veteranbiler ryddes af vejen

Kapløb om hastighed
Men Aurelia GT markerer kun begyndelsen. Omkring 1960 indleder producenterne af ædle Gran Turismo-modeller et kapløb om den prestigefyldte tophastigheds-trone. 250, 270, 280 km/t - nye bedste tider afgør hierarkiet i autodrømmene hos bilbegejstrede drenge, der gør blikket på speedometeret gennem bilernes sideruder til en folkesport.

Samtidig udbryder der en religionskrig om, hvorvidt de 350-400 hk, man i mellemtiden er kommet op på, skal stikke af fra de store cylindervolumener i de amerikanske ottecylindrede støbejernsmotorer - eller fra de vanvittige omdrejningstal i de norditalienske filigranudsmykkede, fire-knastakslede kunstværker.

Nedtur
Kort efter Gran Turismo-kulturens højdepunkt begynder nedturen. Ikke på grund af benzinpriserne, der eksploderer fra 1973 som følge af oliekrisen, men frem for alt på grund af ændringerne i samfundet: Samfundskritikken fordømmer nu det førhen beundrede dolce vita som foragtelig dekadence. Mens Maserati- og Ferrari-kørere øver sig i den nye beskedenhed ved at skifte til mindre eksponerede, højtydende firedørsbiler a la Mercedes-

Benz 450 SEL 6.9, undergår GT-forkortelsen en forbløffende demokratisering; i første omgang på den lækre VW Golf GTI og efterhånden på en million små biler med omdrejningstæller i stedet for hjulkapsler. Dermed er skæbnen for den engang så fascinerende aura ved de syndigt dyre, hurtige coupéer endegyldigt beseglet. Tilbage står den lykkelige erindring om en epoke, hvor den personlige bedste tid mellem Hamborg og München endnu frembragte en ægte og uskyldig fascination.

Læs også: Bildrømmenes Mekka åbnet i Vejle

Bremen Classic Motorshow genkalder en god del af denne fascination på den traditionelle særudstilling, med live-oplevelse af ti udstillede, klassiske Gran Turismo-drømmebiler som Lancia Aurelia GT - og især som dem, mangen en evig beundrer hidtil kun har kendt fra Autoquartett. For eksempel den 7,2 liters racerbil Monteverdi High Speed 375 L fra Schweiz.

Mere på www.classicmotorshow.de

Mere om: veteranbil


Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Tror på trygt internet-bilsalg

Gode internet-fotos hele bilen rundt, fuld transparens via Trustpilot, FDM-erklæring et års fuld garanti og returret er virkemidlerne hos Jobcar Varebiler A/S.

Plus

Roterende catwalk til bil-fotografering

Plus

Belgiske viskere til alle behov

Champion-fabrikken i Aubange producerer millionvis af viskere til både OE og eftermarkedet.

Leasing af firmabiler stiger igen efter afgiftsændringer

Markedet for erhvervsleasing er i fremgang og tilbage på niveauet fra før efterårets afgiftsændringer. Virksomhederne efterspørger stadig oftere billøsninger, der giver en høj grad af fleksibilitet og sikkerhed.

Bygger Opel bilhus i Hillerød

Nyhedsbrev

Plus

Volvos guldvinder er tro mod traditionerne

XC 40 har sikret Volvo bilproducentens første pris som årets bil i Europa nogensinde. Og milepælen er fortjent.

Online Avis Arkiv
Plus

Er der reklamationsret på veteranbiler?

Få styr på undtagelserne fra købeloven, når det gælder special- og liebhaverbiler og læs om udfaldet af en sag om en rustramt, 16 år gammel Mazda MX 5.

Regeringen: København skal skyde penge i Formel 1-projekt

Plus

Benzinforbruget for hver bil rasler nedad

Motorerne er blevet mere effektive, men det samlede antal kørte kilometer og dermed totalforbruget stiger.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Bliver Københavns gader klar til Formel 1?

300 km/t over Langebro. Drøm eller mareridt? København er tæt på at lægge asfalt til verdens største motorløb. Men politisk uvilje, økonomien og en grøn profil kan spænde ben.

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Formel 1 hen, Peter Nygaard?

FORMEL 1 / LE MANS
Dansk Porsche-kører vinder Le Mans i sin klasse

Michael Christensen var med til at vinde Le Mans i LM GTE Pro-klassen. Toyota vandt i den bedste klasse.

1

Norske tilstande er på vej til Danmark

Tab op til 50 procent er på vej, påpeger norsk bilekspert. Her er de dramatiske konsekvenser.

FORMEL 1 / LE MANS
"Jeg tænkte, wauwww!"

Porsche kan jo ikke vinde LMP1, for tyskerne deltager ikke i den klasse. Men de kan antagelig vinde konkurrencen om at komme med løbets fedest bemalede bil. The Pink Pig flyver igen, med Michael C. bag rattet.

FORMEL 1 / LE MANS
"Det smukke, det rædsomme ved Le Mans"

Målet er selvfølgelig af stå i midten på podiet i kongeklassen LMP1 på Le Mans, slår Toyota fast.

Stigende dansk stjerne

Mikael Moeslund fra firmaet Easi’r fik en “Rising Star Award" fra Automotive News Europe.

24 timer før de 24 timer

Vær klar lørdag kl 15.00 til det store wroarrr fra 60 biler med speederen nærmest under gulvet.

FORMEL 1 / LE MANS
Hvor kører Le Mans hen, Tom Kristensen?

Motor-magasinet har spurgt Mr. Le Mans, hvordan han tror, det legendariske motorløb udvikler sig. Bliver det mon helt elektrisk?

Plus

Kritik af EU-plan for fri adgang til bildata

Der er brug for mere håndgribelig lovgivning på området, mener autoudvalg.

Plus 2

Bilsælgere ignorerer elbilerne

Plus

FORMEL 1 / LE MANS
Le Mans-teknik kører ind på Jyllandsringen

Verdens mest avancerede sportsvogne er dem, der kører på Le Mans. Ikke mindst i kongeklassen LMP1, hvor flere motorer og træk på alle hjul er opskriften på mest fart - den teknik har også kørt i Danmark.

Le Mans - det er Porsche-kurverne

Amerikanske Tesla varsler massefyringer

Forhandlerne venter fald i bilsalg

Over 1000 investorer fik del i deletrailerne

Plus

Peugeot-forhandler skifter til kæde

Plus

Undgå at gå i GDPR-fælden

Plus

Vi køber og bruger biler som aldrig før

Plus

Firma klar med lim uden epoxy

Magnussen fik det maksimale ud af løbet i Monaco

Plus

LEDER: Færdselsstyrelsen er ude af syn(c)

Dieselgate
Tidligere Volkswagen-topchef sigtet i dieselsag i USA

Deletrailere på børsen

Plus

Hård kamp om at blive Årets Varebil

IT-selskab tilfreds trods millionminus

Accept Auto i god gænge

Se alle Medlemmernes egne nyheder

18 volt støvsuger fra Metabo

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ny medarbejder hos norm-teknik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Ny stærk 18 volt blindnittepistol fra Metabo

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

Løwener søger professionelle mekanikere til værkstedet i Glostrup

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Send til en kollega

0.281