23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mazda indfører nye reparationstider

Efter længere tids dialog med F & P er det lykkedes en række Mazda-forhandlere, Mazda Danmark og Bilbranchen at få erstattet fabrikstider med Mysby-tider i Autotaks.

VÆRKSTEDSARBEJDE Skader der opgøres i Autotaks tager udgangspunkt i bilfabrikkens arbejdstider for udskiftning, afmontering og montering af bilens dele i det omfang, de eksisterer fra bilfabrikken.

Mazda-forhandlerne har i længere tid været frustrerede over, at fabrikkens standardtider på visse Mazda-modeller ikke har været i overensstemmelse med den tid, det reelt tager at udbedre skaden. I april 2017 kontaktede en gruppe Mazda-forhandlere Bilbranchen og bad om hjælp til at løse udfordringen. Det resulterede i en efterfølgende dialog mellem Forsikring & Pension og Bilbranchen.

En løsning på tværs af Europa

I forlængelse af dialogen henvendte Forsikring & Pension sig til Solera, der er firmaet bag det internationalt dækkende Audatex-system (i Danmark kaldet Autotaks) for at afdække problemstillingen.

Solera har med baggrund i den danske henvendelse været i kontakt med Mazda Europe. Resultatet er blevet, at Mazda Europe har ændret på deres arbejdstider, oplyser Kenneth L. Hjorth-Hansen, konsulent i Bilbranchen.

Mazda Europe har orienteret Solera om, at problemstillingen har været rejst fra flere markeder, og har derfor besluttet, at fabrikkens standardtider fremover indeholder Mysby-karrosseritider.

Mazda Europe understreger samtidig, at løsningen skal være gældende for hele Europa - ikke kun for Danmark.

Glædeligt

Mazda Europe opdaterer fabrikstiderne på de Mazda-modeller, hvortil der findes Mysby-tider. Solera har tilkendegivet, at de fremadrettet vil spørge efter Mysby-tider, hvis de ikke automatisk modtager dem fra Mazda Europe.

- Problemet skulle have været løst langt tidligere. Men det er glædeligt, at den konstruktive dialog vi har haft med Forsikring & Pension nu munder ud i en løsning for Mazda-arbejdstiderne på tværs af hele Europa, siger direktør i Bilbranchen, Thomas Møller Sørensen.

De nye ændringer forventes at træde i kraft ved databaseskift omkring den 1. december 2017.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.188|