23948sdkhjf

Bilsalget der vendte tilbage i oktober

Med cirka 4000 flere solgte biler i oktober blev måneden en del bedre end afgiftsdebat-tunge september.

STATISTIK Bilsalget for oktober var pænt højere end salget i samme måned sidste år - og betydeligt over september i år, der var stærkt påvirket af usikkerheden om bilafgifterne. I oktober kom der 18.557 nye biler på vejene mod 17.057 i oktober sidste år og mod de blot 14.371 i september 2017.

Direktør i De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, glæder sig over, at bilsalget stadig ligger højt i år:

- De sidste 10 ugers debat om bilafgifterne har naturligvis påvirket salget markant, men alligevel er bilsalget i år, efter 10 måneder på niveau med sidste års rekord. Til og med oktober er der kommet 187.231 nye personbiler på de danske veje, hvilket stort set er det samme som sidste års 185.524, udtaler direktøren..

September var stærkt påvirket af usikkerheden om bilafgifterne, og der blev solgt 14.371 nye biler mod 18.477 september året før, hvilket var et fald på cirka 22 procent.

Da hovedlinjerne i den politiske aftale om bilafgifterne var på plads den 21. september, satte det skub i salget af især de mindre biler, der stod til afgiftsstigning. Modsat betød aftalen, at salget og leveringen af de større biler, der stod til at blive billigere, i mange tilfælde blev udsat til oktober, hvorfor tallet for denne måned er højere.

- Oktober blev naturligvis også påvirket af de nye afgifter. De første to dage af måneden, inden det nye lovforslag om bilafgifterne og reglerne for leasing blev fremsat, blev der solgt og leveret en del biler, som typisk ville stige i pris, det blev til knap 4000 ud af oktobers cirka 18.500. Fra den 3. oktober og måneden ud er der blevet solgt og leveret de mange biler, som, med de nye afgifter, er blevet mere attraktive, siger Gunni Mikkelsen

Leasing holdt tilbage

De Danske Bilimportører oplyser, at den store usikkerhed og forholdene for leasingbiler har betydet, at denne del af markedet er blevet holdt tilbage. Andelen af nye biler som leases ligger normalt på cirka 44 procent og faldt i oktober til lige knap 30 procent. Der var en stigning i andelen af privatleasing frem til lovforslaget blev fremsat og efterfølgende et betydeligt fald, men også det marked forventes at blive stabiliseret igen.

- Vi havde gerne været foruden de seneste 10 ugers offentlige debat om nye bilafgifter og den betydelige usikkerhed, som den resulterede i blandt både køberne og forhandlerne. Men efter lovforslaget blev fremsat den 3. oktober er der skabt ro om priserne, mens der fortsat er nogen usikkerhed omkring de endelige konsekvenser for leasingmarkedet, og dermed endnu ikke det samme udbud af muligheder. Salgstallene ser nu positive ud, og vi forventer en stigning i efterspørgslen og et stabilt marked i den kommende tid, vurderer Gunni Mikkelsen og fortsætter:

Større og mere sikre biler

- De nye bilafgifter vil få kunderne til at se på lidt andre typer biler end hidtil. Erfaringen fra de seneste afgiftslettelser viser, at kunderne holder deres bilbudget, så med generelt lavere afgifter forventer vi fokus på de lidt større biler samt mere udstyr, og med de nye bilafgifter kan det bedre betale sig at købe en bil, der kører langt på literen. Derfor forventer vi også en drejning i retning af mere miljøvenlige biler samt at sikkerhedsudstyr vil blive prioriteret højere. 

Top 10 samlet
C: Mellem VOLKSWAGEN GOLF 740
A: Mikro VOLKSWAGEN UP! 634
B: Lille PEUGEOT 208 601
J: SUV NISSAN QASHQAI 580
B: Lille TOYOTA YARIS 476
A: Mikro TOYOTA AYGO 473
D: Stor VOLKSWAGEN PASSAT 447
A: Mikro CITROEN C1 408
A: Mikro HYUNDAI I10 390
A: Mikro SKODA CITIGO 377

Top 10 - Mikro
A: Mikro VOLKSWAGEN UP! 634
A: Mikro TOYOTA AYGO 473
A: Mikro CITROEN C1 408
A: Mikro HYUNDAI I10 390
A: Mikro SKODA CITIGO 377
A: Mikro OPEL KARL 308
A: Mikro KIA PICANTO 282
A: Mikro SUZUKI CELERIO 185
A: Mikro SEAT MII 98
A: Mikro FIAT 500 76
Top 10 - Lille
B: Lille PEUGEOT 208 601
B: Lille TOYOTA YARIS 476
B: Lille PEUGEOT 2008 316
B: Lille SUZUKI BALENO 261
B: Lille SKODA FABIA 248
B: Lille KIA RIO 244
B: Lille SUZUKI SWIFT 224
B: Lille RENAULT NY CLIO 223
B: Lille FORD FIESTA 204
B: Lille MERCEDES-BENZ A-KLASSE 176
Top 10 - Mellem
C: Mellem VOLKSWAGEN GOLF 740
C: Mellem SKODA OCTAVIA 369
C: Mellem PEUGEOT 308 341
C: Mellem PEUGEOT 3008 322
C: Mellem OPEL ASTRA 255
C: Mellem TOYOTA AURIS 227
C: Mellem AUDI A3 181
C: Mellem FORD FOCUS 171
C: Mellem SKODA RAPID 153
C: Mellem HYUNDAI I30 131
Top 10 - Stor
D: Stor VOLKSWAGEN PASSAT 447
D: Stor OPEL INSIGNIA 318
D: Stor AUDI A4 197
D: Stor MERCEDES-BENZ C-KLASSE 196
D: Stor FORD MONDEO 157
D: Stor BMW 3'ER 106
D: Stor SKODA SUPERB 94
D: Stor TOYOTA AVENSIS 87
D: Stor BMW 4'ER 72
D: Stor VOLVO V60 49
Top 10 - Premium
E: Premium AUDI A6 128
E: Premium MERCEDES-BENZ E-KLASSE 122
E: Premium BMW 5'ER 88
E: Premium VOLVO V90 56
E: Premium VOLVO S90 11
E: Premium TESLA MODEL S 2
E: Premium AUDI A7 1
Top 10 - Luksus
F: Luksus JAGUAR XF 5
F: Luksus MERCEDES-BENZ S-KLASSE 2
F: Luksus AUDI A8 1
F: Luksus BMW 7'ER 1
F: Luksus VOLVO V90 1
Top 10 - SUV
J: SUV NISSAN QASHQAI 580
J: SUV BMW X1 179
J: SUV AUDI Q2 172
J: SUV SUZUKI SX4 167
J: SUV RENAULT CAPTUR 162
J: SUV OPEL CROSSLAND X 151
J: SUV TOYOTA C-HR 140
J: SUV VOLKSWAGEN TIGUAN 127
J: SUV VOLVO XC60 127
J: SUV RENAULT KADJAR 112
Top 10 - MPV
M: MPV VOLKSWAGEN TOURAN 310
M: MPV FORD C-MAX 168
M: MPV PEUGEOT 5008 150
M: MPV CITROEN GRAND C4 PICASSO 120
M: MPV FORD S-MAX 81
M: MPV RENAULT GRAND SCENIC 76
M: MPV TOYOTA VERSO 72
M: MPV CITROEN C4 PICASSO 65
M: MPV VOLKSWAGEN CADDY 44
M: MPV HYUNDAI IX20 32
Top 10 - Sport
S: Sport MAZDA MX-5 8
S: Sport MASERATI GHIBLI 1
Top 10 - Øvrige
Øvrige FORD TRANSIT CUSTOM 59
Øvrige VOLKSWAGEN MULTIVAN 22
Øvrige VOLKSWAGEN CARAVELLE 18
Øvrige FORD TOURNEO CUSTOM 10
Øvrige MERCEDES-BENZ SPRINTER 10
Øvrige FIAT DUCATO 7
Øvrige FORD TRANSIT 5
Øvrige MERCEDES-BENZ V-KLASSE 5
Øvrige CF MOTO C FORCE 3
Øvrige RENAULT TRAFIC 3

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.188