23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Kundemagasin trues med sagsanlæg

Et foto af den nye VW Polo med kunstværk i baggrunden skaber problemer for Volkswagen.

MARKETING Kundemagasinet VieW, der sendes ud til Volkswagens godt 200.000 kunder er kørt ind i problemer. Over ti sider præsenteres den nye Polo med flotte fotos taget forskellige steder i det i København. Et af stederne er foran Kunsthal Charlottenborg, hvor den internationalt anerkendte kunstner, kinesere Ai Weiweis har udsmykket facaden med sit værk, »Soleil Levant« (Solopgang, red.). Det forestiller 3500 redningsveste og skal sætte fokus på druknede bådflygtninge.

De orange redningsveste matcher Polens orange lakering, men netop sammenstillingen af an reklame og et kunstværk har fået kunsthallens direktør Michael Thouber op af stolen og kalder sagen »usmagelig,« og han overvejer at anlægge sag. Det er nemlig ifølge loven om ophavsret ikke tilladt at fremvise kunstværker i reklamer.

Michael Thouber skriver på sin Facebook-væg:

"Denne kampagne er ikke skabt med min eller kunstnerens accept. Ud over det usmagelige i at bruge netop denne baggrund som opfordring til europæisk merforbrug, så tvivler jeg på, at det er lovligt at bruge et kunstværk som en integreret del af en kampagne uden at spørge om lov . Derfor vil jeg nu undersøge om der er grundlag for en sag om krænket kunstnerisk ophavsret. Men uanset hvor det juridiske ender, så er det virkelig dårlig stil, og det var ikke sket, hvis vi havde kendt til VWs planer."

Skaber opmærksomhed
Motor-magasinet har spurgt Semlers nyudnævte direktør og tidligere direktør for VW pesonbiler om sagen og han henviser til et det svar, marketingchef Michael Stein har givet til Berlingske:

»Jeg kan garantere dig for, at vores fotograf ikke har vidst, at der var tale om et kunstværk. Billedet indgår i en samling af fotografier, der er taget på forskellige adresser i København, så det er selvfølgelig beklageligt, hvis Michael Thouber føler sig gået for nær, men det har på ingen måde være vores hensigt at genere ham. Jeg er ikke jurist, men jeg synes, at det er lidt søgt, hvis man synes, at vores brug af facaden er problematisk. Vi har vel højst skabt lidt opmærksomhed om udstillingen, siger Michael Stein til avisen og tilføjer, at han dog gerne diskuterer sagen over en kop kaffe.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03