23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Leasing-indgreb faldet på plads

Kontrakter kan ændres uden godkendelse - Skat skal ikke spørges, når leasingydelsen forhøjes ved genberegningen efter fire måneder.

LOV Leasingselskaber undgår at skulle sende leasingkontrakten til fornyet godkendelse hos Skat, når et nyt køretøj ansættes til en højere værdi end ventet ved indregistreringen fire måneder før. En forhøjelse af leasingydelsen bliver alene en sag mellem leasingselskab og kunden.

Det sikrer et ændringsforslag fra skatteminister Karsten Lauritzen (V) til lovforslaget om bilafgifter og leasing, som Folketinget ventes at vedtage med stort flertal den 9. november.

Lovforslaget forholder sig kun til forholdet til Skat ved fastsættelse af den ny restværdi som følge af genberegningen.

Det bliver herefter op leasingselskaber og kunderne selv at aftale, hvem der påtager sig den finansielle risiko i en sådan situation.

Hvis leasingselskabet påtager sig hele risikoen, vil leasingydelserne alt andet lige være højere fra begyndelsen, fordi de skal indeholde en slags forsikringspræmie, der dækker for uventede værdiforhøjelser og dermed højere afgift.

Leasingselskab vælger fast pris
Nordania Leasing er et eksempel på, at man fastholder den oprindelige pris uanset risikoen for, at forudsætningerne kan ændres ved genberegningen efter fire måneder.

- Den usikkerhed har Nordania dog valgt at påtage sig. Dermed er ydelsen ens i hele leasingperioden, som man kender det i dag. De usikkerheder, som lovforslaget eventuelt måtte medføre, kommer dermed ikke til at berøre kunderne, erklærer virksomheden på sin hjemmeside.

Nyværdi fungerer som loft
Et andet ændringsforslag interesserer bilentusiaster, som importerer og ombygger biler, der er yngre end 35 år (grænsen for veteranbiler).

Det kunne være en 25 år gammel Ford Mustang, der registreres hertillands første gang. Den højere værdi bliver ikke afgiftspålagt ud over værdien som ny, hvis markedsprisen er steget voldsomt siden lanceringen.

Dermed undgår sådanne entusiastbiler at blive behandlet ligesom leasingbiler hvad angår (gen)beregning af afgiften.

I leasingindgrebet kan den genberegnede handelspris godt overstige bilens oprindelige pris som ny fire måneder før.

Også valutabiler undtages
En tredje ændring præciserer, at valutabiler ikke skal genberegnes. Disse biler, som alene udlejes til valutaudlændinge, er afgiftsfri i en periode, hvorefter de afgiftsberigtiges på grundlag af brugtprisen som enhver anden importeret brugtvogn.

Dermed bevarer udlejningsselskabet den finansielle fordel for udlejningsselskabet, som får en afgiftsfri nedskrivning.

Oplysningspligt skærpes
En fjerde ændring skærper oplysningspligten til Skat angående afgiftsgrundlaget for bilen. "Hvert køretøj" bliver til "hvert enkelt køretøj".

- Offentliggørelsen af oplysninger skal ske på individuelt niveau, så oplysningerne for det enkelte, konkrete køretøj kan udsøges, præciserer skatteministeren.

I forvejen er autobranchen ikke glad for, at de detaljerede oplysninger om priser og afgiftsbetaling er offentligt tilgængelige, for det giver mulighed for at vurdere avancen.

- Der er ingen andre brancher, hvor alle og enhver kan se, hvad man tjener på den enkelte vare, bemærker en branchemand til Motor-magasinet.

Vedtages 9. november
Disse ændringsforslag er blandt i alt 14 ændringer, som skatteministeren afleverede til Folketingets skatteudvalg i mandags.

Et enkelt var kendt i forvejen, nemlig bevarelse af finansiel leasing. Flere er korrektur såsom at udskifte "køretøj" med "motorkøretøj".

Ifølge tidsplanen skrev skatteudvalget betænkning over lovforslaget 2. november, men der plejer at gå nogle dage, før den er klar til trykning. Lovforslaget andenbehandles tirsdag 7. november og vedtages ved tredjebehandlingen torsdag 9. november med et stort flertal, der omfatter Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet. Det radikale Venstre og SF stemmer imod.

Eksportfinte utænkelig
Skatteminister Karsten Lauritzen afviser, at hans lovforslag åbner for en leasingfinte med korte kontrakter på tre måneder.

- Indtjeningen ved en forretningsmodel med meget korte leasingperioder vil være begrænset, da bilerne vil skulle eksporteres efterfølgende for at undgå genberegning af registreringsafgiften, erklærer Karsten Lauritzen i et svar til Rune Lund (EL).

- Hvis modellen skulle finde større udbredelse, vil der blive tale om et stort antal næsten nye biler, som vil skulle eksporteres. Det er næppe sandsynligt, at der vil være et så stort eksportmarked for disse biler, anfører skatteministeren.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web03