23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bosch har ’den anden verden’ med til afprøvning på FTZ

Augmented Reality (AR) vokser i autobranchen, og den fiktive verden midt i den virkelige kan bruges til både uddannelse, kurser og kundehåndtering.

LEVENDE Augmented Reality (AR) supplerer virkeligheden med et ekstra lag af computergenererede data. Hvis brugeren retter sin smartphone eller tabletkamera - eller sågar sine hololenses- mod et område med tilgængelige AR-informationer, bliver forklaringer, 3D-objekter eller videoer tilføjet til det rigtige billede.

På FTZ messen i Odense d. 8. og 9. november 2017 præsenterer Bosch AR-teknologi til undervisning af værkstedsmedarbejdere. Desuden præsenterer Bosch Diagnostics Passthru som en af de centrale præsentationer på standen. Et vigtigt emne er også Connected Repair, hvor hele værkstedsprocessen kan styres og dokumenteres over for kunden.

Bosch arbejder på at anvende AR-teknologi til tekniske kurser for værkstedsmedarbejdere. Den ændrede Augmented Reality-platform (CAP) giver nu mulighed for nye og effektive applikationer, specielt til alt i forbindelse med kurser.

Indhold og applikationer offentliggøres nu på en enhedsuafhængig måde, da CAP forsynes af forskellige databaser, der kan leverer de nødvendige data til den pågældende AR-applikation. I praksis kan brugerne anvende enhver AR-applikation på smartphones, tablet eller Augmented Reality-brille - og de kan nemt skifte mellem disse enheder. Kompatibiliteten med flere platforme giver mulighed for nye, spændende og effektive metoder for tekniske kurser ved at kombinere forskellige enheder med hinanden.

Forbedringerne af CAP giver mulighed for at udvikle Augmented Reality-applikationer med forskellige kursusscenarier: I “Trainer Mode" kontrollerer kursuslederen kursusdeltagernes udstyr og beslutter, hvilken case der skal vises på deres enheder.

Kursuslederens handlinger og instruktioner vises på deltagernes enheder. Og hver deltager har alligevel en individuel synsvinkel, eksempelvis motorrummet. Hele gruppen af deltagere og hver enkelt kan aktivt følge og opleve de forklaringer, som kursuslederen leverer til hver kursussituation.

Ud over at have adgang til alle deltagers enheder kan underviseren også give nyttige råd og tip og forklare de næste trin tydeligt. Dette øger successen ved indlæringen. Desuden reducerer den nye teknologi også kursusomkostningerne, da alle deltagerne i en gruppe også kan se det praktiske indhold på samme tid

Kan spare penge
Ved hjælp af en brugerundersøgelse på Bosch Car Service-værkstederne har Bosch analyseret fordelene ved at bruge Augmented Reality-applikationer i hverdagens værkstedsliv. Resultatet: Ved at bruge Augmented Reality-applikationer er tidsbesparelser på 15 procent i gennemsnit pr. trin muligt selv på almindelige biler og mindre avancerede reparationsopgaver som fx fjernelse af bestemte komponenter, lover Bosch.

Ved temmelig avancerede reparationer eller håndtering af den nyeste bilteknologi kan besparelserne af tid - og dermed penge - være meget større.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|