PROBLEMKNUSER En af de vigtigste nyheder på Bosch-standen var en såkaldt erfaringsdatabase, indbygget i testernes ESI 2.0 styresystem. Systemet samler data og sendte reparationsmålinger fra de mange tusinde testere på værksteder i hele Europa, samt fra bilfabrikkernes servicebulletiner. Dermed kan systemet, og et korps af Bosch-teknikere i baglandet, identificere generelle problemer på en given bilmodel. Via nummerplade-tastning kan mekanikeren således se, hvad et problem skyldes, og hvordan det skal løses.
Et opslag på Ford Mondeo på standen viste eksempelvis, at hvis viskositeten i servo-enheden er ringe, kan det skyldes en korroderet returslange.
- Med vores erfa-system kan mange kreditnotaer således undgås for udskiftning af ikke nødvendige dele - vi hører mange mekanikere udbryde "fed ny feature", for hidtil har de ofte prøvet at google et reparationsproblem - med alt for mange hits, fortalte distriktschef for Bosch Øst, Klaus Skovgaard.
Bosch benyttede Au2messen til at oplære alle sælgere i det nye system.
Nu med indbygget erfaring
Bosch dyrkede erfaringen på årets au2messe i Roskilde.