23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Testekspert: Jo større tuningsbøder desto bedre

Preben Egelund fra AutoConsult bifalder regeringens lovforslag om skærpet straf og konfiskation af køretøjer ved chiptuning.

LOVEFFEKT Op imod 30 procent af især alle dieselpersonbiler med turbo er chiptunet, vurderer Preben Egelund, der er indehaver af specialfirmaet i Albertslund indenfor typegodkendelser, prøvningsrapporter, test og dataerklæringer, AutoConsult. Han erklærer sig helt på linje med et nyt lovforslag, der fra nytår skal øge bødestørrelserne og give mulighed for konfiskation af køretøjer.

- Når du piller ved et køretøjs styreenhed og turbo for at øge effekten, skal det måles og dokumenteres. Præcis som når en autoriseret elektriker udfører ændringer i elinstallationer hjemme i huset. I en tid med stor fokus på smog og partikler skal vi chiptuning til livs. Dem der ikke kan forstå det, må få høje bøder på størrelse med testpriser og tilbageførsel til originalstand, eller få inddraget deres biler - det er de eneste midler, politikerne har. Ved at øge indsatsen mod chiptuning modvirker man de politiske udspil, der eksempelvis vil forbyde biler i storbyer som København, siger Preben Egelund. Han mener, at årsagen til det store antal anslåede chiptuninger hænger sammen med antallet af udbydere af tuning.

Dieselgate en gave

- Jeg kan sagtens forstå, at folk vil forbedre deres bils ydeevne, måske op til den større motor i modelprogrammet, til halv pris. Ligesom man vil have pc’en til at køre hurtigere med overclocking - folk vil lege og søge udfordringer. Men vi afviser folk, der tror vi bare kan skrive hvad som helst i papirer til Færdselsstyrelsen. Her er Dieselgate, efter VW-svindelaffæren, en gave til en virksomhed som vores - nu er det pludselig let at forklare folk, hvorfor luftforureningen øges, hvis man bare "piller lidt" ved motoren uden at få dokumenteret udledningen. Dieselgate har helt sikkert været medvirkende til det nye lovforslag, siger Preben Egelund og fortsætter:

- VWs kæmpe korps af ingeniører sidder i årevis for at optimere motorer, hvorefter bilproducenten alligevel vælger at snyde for at opfylde emissionskravene. Derfor kan en lokal chiptuner med effektmålestand og firegasmåler, der piller en halv formiddag, naturligvis ikke gøre forbrændingen bedre end bilfabrikkernes standardindstilling. Forestil dig et reb bundet sammen til en ring. Placer otte mennesker, som alle trækker i rebet - kald dem motoreffekt, NoX-udledning, brændstofforbrug, levetid, serviceinterval, og så videre. Hvis du optimerer på én faktor, reducerer du samtidigt de andre.

Slipper gennem synshaller

Preben Egelund oplever løbende, at folk ringer og tror, det ingen betydning har i forhold til bilens typegodkendelse med en nymonteret og ændret turbo, når ændringen sagtens kan opfylde firegasmålingen i synshallen.

- Problemet er, at mange tunede biler slipper igennem i synshaller, fordi der ikke er krav om at have måleudstyr til omkring fire millioner kroner for den komplette typegodkendelsestest til køretestproceduren NEDC, som erstattes af WLTP - det ville jeg også gerne selv etablere her. For mig er det billigere at køre vores testbiler til TÜV i Tyskland, siger Preben Egelund.

Dette er nødvendigt, når man selv monterer turbo/kompressor eller ændrer på motorens indstillinger.

Det er langt nemmere, når køretøjer bliver ombygget med en motor fra nyere model, hvad enten det er lastbiler, personbiler eller motorcykler. AutoConsult har eksempelvis for nylig fået godkendt en Land Rover, der fik ilagt en 10 år yngre motor.

Nye regler med muligheder

Preben Egelund forventer, at det nye lovforslag vil gavne hans virksomhed, og at det især vil øge tuningsfirmaers interesse for at betale 10.000 kroner plus moms for en test.

AutoConsult oplever, at tilføjelsen af afsnit 18.05 vedrørende ombyggede biler og motorcykler til Vejledning om syn af køretøjer fra januar 2017 har givet virksomheden flere muligheder. Preben Egelund fremhæver specielt muligheden for at montere en nyere motor fra en kraftigere bilmodel i en eksisterende bil, hvilket nu kan godkendes for små penge.

Det er her vigtigt, at der ikke er "pillet" ved den nye motor, og at denne fremstår med motorstyring og emissionsbegrænsende udstyr som i donorbilen.

Ved ændring på bestående motor, hvor der skal laves komplet EU test (NEDC eller WLTP og evt. RDE) tillader de nye regler en overskridelse af grænseværdier med 20 procent, så eksempelvis montering af en ny katalysator kan holde en brugt motors udledninger inden for værdierne.

Tidligere var det i praksis kun muligt at tune på fabriksnye motorer, idet brugte motorer ikke ville kunne bestå testen.

Preben Egelund nævner også støjmåling fra biler og motorcykler. Kravet til nye biler er i dag så lavt, at bilfabrikkerne gør mange krumspring for at opfylde kravene. Ved godkendelse af ombyggede biler og motorcykler skal de også opfylde krav til støj - men får her et tillæg på 3 dB(A) for slidtage.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|instance-web04