23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Leasingkontrakter løber videre

Når leasingperioden udløber, behandles alle leasingbiler efter de nye regler.

INDGREB Eksisterende leasingaftaler, hvor bilen er leveret og ude at køre den 3. oktober, bliver ikke påvirket, så længe de løber, bekræfter Skatteministeriet.

- Som udgangspunkt går man ikke ind og ændrer på de eksisterende og igangværende aftaler før de udløber. Hvis en aftale løber to et halvt år endnu, så gælder den ny afgiftsperiode først derefter, oplyser Skatteministeriet til Motor-magasinet.

De nye regler gælder, hvis bilen først bliver leveret den 3. oktober eller senere.

Leasingbiler, som er indregistreret senest den 2.oktober i år, kan altså afslutte den igangværende leasingperiode efter de samme regler, som gjaldt før skæringsdatoen 3. oktober. Derfor kan der betales restafgift ved leasingperiodens ophør, selv om denne mulighed bortfalder med de nye regler.

Herefter behandles køretøjerne som alle andre, dvs. de får ikke en særlig beskyttelse efter leasingperiodens afslutning.

"Hvis leasingperioden afsluttes den 3. oktober 2017 eller senere, og der ikke i forbindelse hermed betales restafgift, vil køretøjet herefter skulle afgiftsberigtiges, eksporteres, m.v. på linje med andre brugte køretøjer uden afgiftsindhold på dette tidspunkt," erklærer Skatteministeriet i lovmaterialet.

Det gælder også demo- og værkstedsbiler.

Mindre overskud
Erhvervslivet mister værdier for omkring 700 millioner kroner på eksisterende personbiler, varebiler, campingbiler og motorcykler, vurderer Skatteministeriet.

Kapitaltabet realiseres ved videresalg, men det vil ifølge ministeriet ikke ramme leasingselskaber, som betaler forholdsmæssig registreringsafgift, tilføjer ministeriet.

Samtidig falder den samlede fortjeneste med omkring 600 millioner kroner om året hos leasing- og udlejningsselskaber og forhandlere.

Dårligere likviditet
Det kommer altså til at gøre ondt hos forhandlere og værksteder, som vil kunne mærke det på likviditet og kassekredit.

Autobranchen Danmark kritiserer den politiske aftale mellem regeringen og DF for at rette bager for smed, når forhandlere skal bøde for leasingselskabernes kreativitet.

- Demobilerne er en helt nødvendig del af driften. Mange forhandlere bliver hårdt ramt. Politikerne bør friholde demobilerne fra kravet om genberegning, som er dyrt og har store administrative omkostninger, siger politisk chef Frank Korsholm, AutoBranchen Danmark.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|