23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danmark vil frem på batterifronten

Ny klynge af en række interessenter mødes torsdag for at drøfte udviklingsmuligheder med internationale perspektiver. Tilmelding til opstartsmødet er stadig muligt.

TEKNOLOGIUDVIKLING Ligesom Danmark har formået at bringe sig i front internationalt på vindkraft og fjernvarmeteknologi, håber en række energieksperter, batteriforskere og virksomheder, at det samme kan ske indenfor udvikling af batteriteknologi. Derfor afvikler CLEAN, Inno-SE, Batteriselskabet, Transportens Innovationsnetværk (TINV) samt Akademiet for de Tekniske Videnskaber (ATV) torsdag et introduktionsseminar til Danmarks nye batteriklynge hos Teknologisk Institut i Taastrup for producenter, udviklere, vidensinstitutioner, myndigheder og brugere af batteriteknologi for at definere den nye klynges formål, aktiviteter og rammer.

Tilmeldt til seminaret er en række folk fra autobranchen, samt fra virksomheder, universiteter og myndigheder. Der er stadig åbent for tilmeldinger, se nedenfor.

På dagen er der indlæg fra de danske elbilproducenter Garia og Banke Assesory Drives, NC Nielsen samt batteriproducenten Lithium Balance, Teknologisk Institut og innovationsnetværks-specialisten indenfor robot‐ og automationsteknologier, RoboCluster.

Samler trådene

Tovholder på det nye batteri-klyngeprojekt, Claus Meineche, senior projektleder i CLEAN og netværksleder i innovationsnetværket Smart Energy (Inno-SE), fortæller, at det nye tiltag handler om at samle en række interessenter, der kan kigge på tværs af hele kæden af batteriudvikling til anvendelsen af batterier - også i transportsektoren.

- Vi har i Danmark potentialet til at samle en stærk industri omkring energiopsamling og batteriteknologi, ligesom vi har gjort det i vindenergi-sektoren. Målet med klyngesamarbejdet er at hjælpe hinanden til at blive stærke sammen gennem vidensdeling og projektudvikling, der også handler om at skaffe penge til forskning og udvikling. Det kan medføre en internationalisering af dansk teknologi på området, der kan eksporteres til eksempelvis også udenlandske producenter af personbiler og arbejdskøretøjer, siger Claus Meinche og fortsætter:

- Vi har oplevet et 2017, hvor fossilfri energi og transport for alvor er kommet på banen og i mediernes søgelys. De store bilmærker satser kraftigt på elbilsektoren, og det ønsker vi at understøtte. Jeg mener, vi ikke er for sent ude, da vi ikke starter fra scratch i Danmark, hvor meget er i gang allerede. Nu handler det om at få samlet trådene. Udfordringen er at få brugerne med - dem der anvender batterier i deres produktioner.

Usikkert teknologi-gab

Claus Meineche mener desuden, at der er store potentialer i nye batterityper, for der er et "teknologi-gab", hvor virksomheder er usikre på, hvad de kan og skal implementere. Målet med klyngesamarbejdet er også at styrke 2-5 årige udviklingsprojekter ved især at benchmarke med projekter og udviklingen i udlandet, siger han.

- Vi er nødt til at forske i batteriteknologi, for vi har en udfordring omkring elnettet, når vi om måske få år alle skal sætte opladningsstikket til elbilen i kontakten. Så bliver det oplagt eksempelvis at pulje biler, hvor elselskaber og forbrugere samarbejder, og elselskaber kan betale private forbrugere for at stille et batteri til rådighed, når det er nødvendigt, siger Claus Meineche.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.203|instance-web04