23948sdkhjf

Alle VW-huse opsiges og får nye kontrakter

Der er nye og opdaterede kontrakter på vej til 144 bilforhandlere i Danmark.

BILHUSE De 144 bilforhandlere, som sælger et af Volkswagen-koncernens bilmærker i Danmark, står til at blive opsagt - men der er et nyt aftalegrundlag på vej. Det fortæller Ulrik Schönemann, der er adm. direktør hos Skandinavisk Motor Co. (SMC).

Udmeldingen kommer i forlængelse af en global besked fra Volkswagen, der i visse dele af verden står til at skulle slanke sit forhandlernetværk. Umiddelbart bliver det dog ikke tilfældet i Danmark.

- Som importør og ansvarlig for vores store forhandlerkæde i Danmark er vi naturligvis nødt til at kigge på, at verdenen for bilkøb ændrer sig drastisk i det her år. Det drejer sig om mobilitet, drivlinjer og forbrugeradfærd. Hertil kommer også ændrede regler for persondataloven. Alt det skal skrives ind nye kontrakter for de danske forhandlere, fortæller Ulrik Schönemann og fortsætter:

- VW har globalt vurderet, at dets forhandler-setup i den nuværende form ikke understøtter en gennemgribende digitalisering, bæredygtighed, deleøkonomi, autonom kørsel og en stribe andre megatrends i høj nok grad. Det har vi en forpligtelse til at gøre og arbejde efter.

Ulrik Schönemann vil i øvrigt ikke kommentere på samarbejdsforholdet mellem importøren og forhandlerne i medierne.

Respekt for bilhusene
Ifølge direktøren tager SMC forholdet til forhandlerne rundt om i landet meget alvorligt. Både når det handler om økonomi, drift og en stribe andre forhold.

- Det betyder også, at når der skal ændres i kontrakter, så skal det ske med ubetinget respekt for bilhusene. Men det er klart, at alle er mest interesseret i, at man er ærlige over for hinanden, også når det kommer til salg, drift og markedsvilkår, siger Ulrik Schönemann.

Han fortæller, at SMC for godt en uge siden modtog det første udkast til ændrede kontrakter fra hovedkoncernen i Wolfsburg. Her er tale om en temmelig tung kontrakt, som er meget lang og som indeholder en stribe opdaterede forventninger til forhandlerne og juridiske opdateringer.

- ... og naturligvis skal kontrakterne også tilpasses til danske forhold, når vi taler arbejdsmarked, jura og så videre, siger SMC-direktøren.

Forstår skepsis for onlinesalg
Volkswagen-familien og de tilhørende bilhuse på dansk jord står for omkring en fjerdedel af det overordnede bilsalg i Danmark. Derfor er Ulrik Schönemann helt med på, at ændrede kontrakter er afgørende for, at man også fremadrettet kan beholde sin fremtrædende position.

- Vi skal også hele tiden blive skarpere og sikre, at kunderne får den bedst tænkelige oplevelse, uanset om de er ved at købe en VW, Skoda eller en Audi. Vi skal naturligvis også forholde os meget alvorligt til, at købsprocessen i dag starter online, og at man som sælger skal være enormt skarp, når man så endelig får kunden at se nede i bilhuse. For det er sjældnere og sjældnere, siger direktøren.

Han forstår også godt, hvis man i forhandlerleddet er utryg ved onlinekøb af biler - eksempelvis VW’s egen Up-shop.

- Men igen skal bilerne jo klargøres, udleveres og serviceres et sted. Så der vil i rigtig mange år frem stadig være et enormt behov for fysiske bilforhandlere. Samtidig tror jeg altså, at fordi bilkøbet er den andenstørste investering på familiebudgettet, at rigtig mange vil ned for at se og røre bilen, inden de blot skriver under eller køber, siger Ulrik Schönemann.

Bag om kontrakterne

Volkswagen er globalt og dermed også i Danmark på vej med nye kontrakter til bilproducentens forhandlere. De nye kontrakter skal understøtte det, Volkswagen kalder tilpasningen til blandt andet ændrede købsmønstre, digitalisering, drivlinjer og mobilitet. 

I Danmark vil de nye kontrakter potentielt set omfatte 144 forhandlere, som sælger et af Volkswagen-koncernen produkter. Ændringerne foreligger lige nu som udkast. Et udkast som Skandinavisk Motor Co. (SMC) i Danmark er ved at gennemgå. Det er SMC, der har det overordnede ansvar for forhandlerne her i landet.

Her skal man kigge på en lang række juridiske forhold, og de nye kontrakter skal også tilpasses den gennemgribende ændringer, som er på vej i foråret 2018 for persondataloven. 

Ifølge SMC vil de ændrede kontrakter slå endeligt igennem i 2020, mens opsigelsesfristen for nuværende kontrakter er to år. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172