23948sdkhjf

Rattet rundt med motorsporten

RACERSTJERNE HAR MISTET LYSTEN til Formel 1. Racerkøreren Jenson Button har fået tilbud om at køre Formel 1, men han ønsker ikke at vende tilbage. Den 37-årige brite mistede glæden ved at køre Formel 1, da hans far døde i 2014. Faren fulgte Button rundt i hele verden, og da han pludselig var væk, fik Button et nyt syn på livet i motorsportens kongeklasse. - Jeg er blevet tilbudt at køre i Formel 1. Men jeg er ikke interesseret - selv om jeg kommer til at køre i fremtiden. Det bliver bare ikke i Formel 1. Ikke uden min far, fortæller Button ifølge BBC i en ny biografi. Briten, der i 2009 vandt VM-titlen, var i 2014 holdkammerat med Kevin Magnusen hos McLaren. Efter en sæson sammen blev Magnussen afløst af spanieren Fernando Alonso. Jensen Button stoppede som fast McLaren-kører efter 2016-sæsonen. Det blev dog til et kortvarigt comeback i 2017, da han i Monaco afløste Fernando Alonso.

ENDELIG POKAL TIL MF-RACING

. Efter en lang og til tider drøj sæson for Mads Hedegaard Frederiksen, lykkedes det endelig at køre en pokal hjem ved sæsonfinalen i Citroen DS3 Cup. MF-Racing startede sæsonen som forsvarende DIF Danmarksmestre, men den lille franske bil og de koreanske Hankook dæk var noget helt nyt for teamet. Derfor gik der lidt inden at omstillingen til en turbobil var fuldendt. Hastigheden har sæsonen igennem været til den top 6, men af og til var der nogle småting som drillede.

MICHAEL CHRISTENSEN OG KEVIN ESTRE sluttede igen på podiet i VM-løb. Det var med blandede følelser, at Michael Christensen og teamkollega Kévin Estre indtog præmiepodiet efter afslutningen på weekendens 6 timers World Endurance Championship-race på Fuji Speedway i Japan. Porsche-duoen sluttede på tredjepladsen i et løb præget af safetycar og periode med rødt flag, som følge af dramatiske vejrforhold med både tung regn og tæt tåge. - I så vanskelige forhold kan vi egentlig kun være tilfredse med at slutte på tredjepladsen. At vi alligevel er lidt ærgerlige skyldes kun, at vi faktisk havde en mulighed for at vinde i dag, udtalte Michael Christensen lige efter løbet. Danskeren henviste til en episode langt inden i løbet, hvor Kévin Estre blev påkørt af en langsommere kørende konkurrent i GTE Pro-klassen. Efter at have overhalet en Ford GT med en omgang, misser konkurrenten sit bremsepunkt i det efterfølgende sving, og påkører franskmanden Porsche 911 RSR #92. Resultatet var en snurretur, samt skader på bilens aerodynamik både for og bag. -Vi kunne heldigvis fortsætte efter uheldet, men derfra og så frem til målflaget, kørte bilen langt fra optimalt. Pludselig var vi et sekund langsommere på en omgang, og det blev nu et spørgsmål om at få bilen sikkert i mål fremfor at køre med om sejren, lød den videre forklaring. Som følge af voldsom regn blev løbet startet efter banens safetycar, der ledte de 26 startende biler rundt på den 4,563 kilometer lange racerbane i fem omgange, inden det grønne flag blev viftet. Som første mand i bilen kom Michael Christensen fint afsted og efter syv omgange var danskerens Porsche på tredjepladsen. Da vejrsituationen blev forværret kom safetycar’en igen på banen, i en hel time, inden løbets første røde flag satte en midlertidig stopper for løbet på grund af tåge. Efter 32 minutter kunne løbet genoptages, og da søster-Porschen med Richard Lietz udførte sit første pitstop, rykkede Michael Christensen i føring af løbet. Inden halvvejsmærket havde banen igen haft to besøg af banens safetycar, og i starten af løbets fjerde time, blev det franske Kévin Estres tur i bilen. Det obligatoriske køreskifte blev perfekt udført i Porsche-pitten, og tilbage på banen kørte Estre sig i front foran den anden Porsche med Frédéric Makowiecki bag rattet. En føring der holdt indtil påkørslen fra den langsommere Ford GT. - Det var et fuldstændig uforudsigeligt løb, og et af de mest uforudsigelige racerløb, jeg nogensinde har deltaget i. Vores bil kørte generelt godt i de vanskelige forhold, og alle i teamet leverede igen en super indsats under de svære betingelser. En sejr ville have været fortjent, og den ville vi så gerne have kunnet givet til teamet. Det var møgærgerligt at Kévin blev påkørt, men heldigvis kunne vi fortsætte og tage tredjepladsen. Nu ser vi frem til de sidste to afdelinger i sæsonen. Vi skal have én sejr til teamet i år, siger Michael Christensen. Ottende afdeling i Sports Car World Endurance Championship køres i Shanghai i Kina den 5. november.

DEN SNART 14-ÅRIGE DANSKE mester i OK Junior, Malthe Jakobsen fra Sennels i Thy, fik onsdag i sidste uge test debut i Formel 4 hos Vesti Motorsport på Padborg Park. Testen var udelukkende for at teste Malthe og se, om han er mentalt og fysisk klar til at skifte gokarten ud med en Formel bil allerede efter denne sæson. Malthe er under alle omstændigheder færdig som junior kører og er tvunget til at rykke op i OK klassen efter nytår, og da Malthe har et klart mål, om en professionel karriere inden for motorsporten og den naturlige vej er gennem den danske Formel 4 klasse, kunne det godt være en mulighed allerede i 2018.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.175