TRENDS Aldrig før har bilproducenterne sat så megen fokus på lakering af standardbiler og dennes effekt på kunden. Også teknologien har fundet indtog i laktyperne. Langt over 60 nye farver er svaret på modetrenden i det kommende år, herunder også funktioner, som ikke nødvendigvis styres af farvetonen. Thomas Krebs, der er direktør for SKAD, har mange års erfaring med både autolakering og karrosseri. Han hjælper her med at forstå, hvorfor farvetrends har så stor betydning for branchen:
Farver kommunikerer trends, så som miljø, retro, digitalisering, herunder gråtoner, der forstås som ledetråd til den nye og hurtige digitale verden.
Kigger tilbage i tiden
Der er også en hel klar bevægelse tilbage til den tid, hvor digitalisering var noget man så i en science fiktion film. Retro er ved at blive en del af vores tilværelse, og her er en saftig grøn farve med et let lag af klarlak et tegn for trenden.
Ser man på den hvide farve, så har den forandret sig i de sidste 50 år. En hvid farve fra dengang, lader bilen fremstå som værende "gammel", og dermed opnås den eftertragtede retrostemning.
Også teknisk innovation rammer lakbranchen. En nyopfindelse for eksempel er at lakeringen kan minimere udbredelse af solvarme i bilen. Ved disse laktyper anvendes pigmenter, der reflekterer sollyset, på trods af at farven kan være sort. Denne passive beskyttelse kan sænke temperaturen op til 20 grader Celsius. Det giver inde i bilen op til 4 grader sænkning, hvilket har en positiv effekt på klimaanlægget og sparer derfor brændstof. Dermed har farven også en miljømæssig effekt.
Spekulationer på at farve kan bruges som "batteri" der lagrer energi til elbiler, er også et emne, som der forskes meget i. Solcellefarve er med stor sandsynlighed fakta om ganske få år.
For at beskytte bilen for fysiske skader i lakken, udvikles der løbende klarlaktyper, der er hårde og samtidigt elastiske. Her kan der for eksempel nævnes et to-fase system, bestående af et hårdt uorganisk nano-cluster lag kombineret med en elastisk matrix. Denne kombination resulterer i høj modstandsdygtighed og sikrer beskyttelse. Vigtigt er, at elasticiteten i lakken sikrer, at overfladen ikke mister sin styrke over tid.
Farveskiftende pigmenter har været kendt i mange år. Men at disse pigmenter finder anvendelse i serieproducerede biler er noget der er blevet aktuelt de sidste par år.
At udstyre en bil med en særlig lakering understreger behovet for synlighed hos mange bilejere. En bil er fortsat et symbol for hvad man står for.
Kræver indsigt
De mange nye laktyper kræver viden og ekspertise. Det betyder også at forsikringsselskaberne må indse at der er et større behov for at dellakeringer resulterer i udsprøjtning, samt at lakken kan blive dyrere.
Den tyske dom, der blev afsagt sidste år, siger også at autolakerere ikke skal sælge varen uden fortjeneste, og at lak-indeksen skal gengive dette forhold. Det er jo en naturlig forudsætning for en hver virksomhed, der ønsker at bestå og tjene penge.
Farver skaber vigtig opmærksomhed
Lakken på biler siger utrolig meget, og den siger også noget om, hvor skarp, autofolk skal være på lakmarkedet.