SELVSTÆNDIG I rigtig mange tilfælde giver det mening at være del af en værkstedskæde, men hvis man ønsker at stå på helt egne ben, så er det måske ikke en fordel. Det fortæller Poul Pilgaard, der ejer virksomheden PPilgaard Auto & Lakcenter, som har forladt værkstedskæden Autopartner.
- Mange værksteder tror, at man ikke kan fungere uden for en værkstedskæde. Det mener jeg godt, man kan. Noget af det udslagsgivende for udmeldelsen var, at jeg gerne selv vil styre markedsføring, rabatter og så videre. Og virksomheden skal have vores navn, ikke blot være en del af kæde, siger Poul Pilgaard.
Skadecentre skal fylde mere
I fremtiden vil virksomheden sætte fokus på sit skadecenter, som både har udstyr og personale til alle typer skader i alle størrelser. I dag er virksomheden selvforsynende til lakafdelingen, og det forventer Poul Pilgaard også at være i fremtiden.
- Branchen er plaget af høje rabatter og dårlig kvalitet, hvor forsikringsselskaberne betaler en høj, pris alt mens den kære bilejer får dårlig håndværksmæssigt arbejde retur, siger ejer Poul Pilgaard.
Et samlede center
PPilgaard Auto & Lakcenter strækker sig over hele autobranchens palet med eget skadescenter, bilsalg og autolakering. Det vil der ifølge virksomheden i fremtiden blive lagt endnu flere kræfter i, samtidig med fokus på bilsalg hvor både nye og brugte biler tilbydes til både private og erhverv. Autopartner er, som det lyder fra PPilgaard Auto & Lakcenter, en god værkstedskæde, men PPilgaard Auto & Lakcenter vil være langt mere end det, og en fremtidig strategi om at være et endnu mere komplet bilcenter, gør at virksomheden vælger at træde ud af kæden.
- Vi er langt mere end et autoværksted, og vore kunder besøger os fordi vi er PPilgaard Auto & Lakcenter, og ikke fordi vi er med i en værkstedskæde. At kunne besøge ét værksted og få udført alle typer vedligeholdelse og reparationer findes ikke andre steder i miles omkreds, og der er virkelig penge at spare for både de private men også erhvervsdrivende og mellemstore virksomheder. Det er fremtiden, ingen tvivl om dette, siger Poul Pilgaard.
Han mener desuden, at værkstedskæderne generelt set og altså ikke kun Autopartner, har en tendens til at påvirke værkstederne med alt fra facader og til drift. Det vil Poul Pilgaard helst slippe for og i stedet stå for selv.
Foreninger stadig vigtige
Virksomheden fastholder dog sit medlemsskab af Dansk Bilbrancheråd, der er med til at skabe rammevilkår og som varetager frie værksteders interesser over for politikere og offentlige myndigheder samt beslægtede organisationer i spørgsmål af betydning for branchen.
Derudover er virksomheden medlem af DBFU, der er en brancheforening for brugtbilsforhandlere i Danmark, som har et fælles ønske om at øge forbrugernes tillid til markedet for brugte biler.
- Kunderne vil ikke opleve nogen ændringer og vil stadig møde vort glade og imødekommende personale når de besøger os. Vi har et par stærke brancheorganisationer i ryggen i form af DBR og DBFU og det er vi glade for, siger ejer Poul Pilgaard.
Foruden DBFU og Dansk Bilbrancheråd samarbejder PPilgaard Auto & Lakcenter med Axalta, Aalborg Farve og Lak A/S, au2parts og Tectyl.
Derfor trækker lakerer sig fra værkstedskæde
PPilgaard Auto & Lakcenter vil stå på egne ben og har valgt at trække sig fra værkstedskæden Autopartner.