23948sdkhjf

IT-mastodont åbner portene for nye tiltag

CDK Global, der årligt investerer mere end 5000 manddage i udvikling af Dracar+, åbner op for at kunne udbyde endnu flere produkter fra samarbejdspartnere i fremtiden.

IT-VÆRKTØJ Selv om man er markedsleder med sit DRACAR+ it-system, kan man godt anerkende, at andre kan få gode it-ideer til apps eller integrationer, der bør indgå i ens it-porteføjle. Derfor har den store it-aktør i autobranchen, CDK Global i Vejle, det tidligere ADP, nu åbnet op for, at der udvikles endnu flere standard integrationer (API), som partnere kan benytte sig af.

- Som global aktør går vi normalt efter samarbejde med markedsførende, og gerne internationale, aktører. Men vi har erkendt, at vi ikke kan nå det hele, og mange kontakter os om apps og andre udviklinger, de gerne vil integrere. Derfor arbejder vi på at videreudvikle en åben API standard-port. Vi har med vores produkt DealerBridge i mange år haft åbnet for kommunikationen ind og ud af Dracar+, både for bilimportører, bilfabrikker med flere, for hver gang vi skal udvikle i hovedkoden på Dracar+ er det dyrt - det behøver vi ikke med DealerBridge, siger marketingchef hos CDK Global, Jacob Grankær.

"Smutvejen" bliver også brugt af konkurrerende it-udbydere således, at der er mulighed for at oprette fælles databaser, hvor der kan deles oplysninger med kollegaer. Eksempelvis kan man dele sygejournal eller søge på biler og reservedele hos andre forhandlere inden for samme mærke. Gennem CDK Globals samarbejde med Honda på nordisk plan er der eksempelvis uploadet oplysninger om mere end 600.000 servicehistoriker, 90.000 lagerbiler og 300.000 reservedele.

Men nu arbejdes der på at åbne endnu mere op for it-udbydere, der kan skabe produkter med værdi for forhandlerne.

Vil være onestop-leverandør

Tanken bag tiltaget er, at CDK, der har omkring 60 procent af it-markedet for autoriserede forhandlere i Danmark, vil åbne sig mere op og være såkaldt onestop-leverandør, der udbyder det hele omkring deres DMS - Dealer Management Systems.

- Godt og velfungerende It er mere end nogensinde et must for såvel bilforhandlere samt bilimportører, der hele tiden skal håndtere nye regler, krav og input. Og her står vi, som it-leverandør, midt i det hele i en balancegang for at sikre, at alle parter opnår det bedste resultat, siger Jacob Grankær og fortsætter:

- Vi oplever i dag, at bilforhandlere generelt har fokus på it, der kan styrke kundeloyalitet, mobilitet og digitalisering i en tid, hvor biler generelt er lige gode, så selve serviceoplevelsen bliver vigtig og afgørende for bilisterne. Bilforhandlerne må kigge på hele processen for at fastholde kunderne, og for ikke at miste til det frie eftermarked. Derfor skal vi sikre, at enten vi eller vores samarbejdspartnere kan levere de nødvendige produkter, der understøtter dette.

CDK investerer årligt 5000 manddage udelukkende i Dracar+ for at sikre, at man fortsat tilbyder en løsning der er helt up to date. Og derudover trækker man også på produkter lavet af CDK i andre lande.

- Jo flere produkter, vi kan lave på tværs og internationalt, desto bedre, lyder det fra Jacob Grankær. Et af fokusområderne lige nu er de nye EU-regler om samtykke, der træder i kraft 25. maj 2018.

Maraton-brainstorming med kunder

 

Hos en del bilmærker i Danmark er samtlige bilforhandlere kunder hos CDK Global og holder sågar forhandlerforeningsmøder hos it-leverandøren. Omvendt afvikler CDK sine såkaldte 24 timers Hackathon udviklings-arrangementer med sine udviklere under besøg af indbudte kunder.

Herigennem har man i fællesskab udviklet det såkaldte CDK Smartpay, der integrerer Dracar+ og Mobilepay med faktura og betalingsanmodning i kundens Mobilepay. Også en ide om kamera til nummerpladegenkendelse i indkørslen blev fostret, men røg i udviklingsfasen ind i problemer med persondataloven. CDK i Danmark har således vundet virksomhedens globale udviklingskonkurrence.

Nyeste produkt fra CDK Global er Electronic Vehicle Health Check med kundemodtagelse på værkstedet med tablet, der giver forhandlere fordele omkring tidsbesparelse omkring efterfølgende reparation samt mulighed for mersalg.

 

 

It-udvikler for mærkedelen

CDK Global har 26.000 mærke-bilforhandlere i verden som kunder.

I enheden Danmark og Norge beskæftiger CDK 120 ansatte.

I Danmark er 350 bilforhandlere med 650 udsalgssteder kunder til it-systemet Dracar+.

840 bilforhandlere i Europa med 1575 udsalgssteder er kunder, i alt 17.000 brugere.

Kunder er virksomheder fra fem brugere og opefter.

CDK Global oplyser at samarbejde med en række bilmærker: Toyota, Peugeot, Nissan, Honda, Renault, Citroen, Mazda, Mitsubishi, Mercedes, Opel, Ford, BMW og Volvo.

 

 

Service med franchise-integration

CDK Global identificerer og udvikler konstant ny franchise-specifik software og installerer og implementerer nye produkter. Når en Dealer Management System-løsning (DMS) godkendes af en bilproducent, leverer CDK integration med bilkonfiguration der omfatter fakturering, reservedele, service og konti. Disse kan inkludere grænseflader som f.eks. franchise-data, billeveringstilførsel, reservedelsprisfiler, historik for reservedelsafløsning, garantier og CSI-ekstraktioner. Det kan være med til at reducere mængden af papirarbejde, fjerne gentagne dataindtastninger og reducere administrative fejl og de generelle behandlingstider på tværs af alle afdelinger.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.14