23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Når VW prikker til de indre følelser

Volkswagen Arteon er grundlæggende en Volkswagen CC, som er blevet opdateret gennemgribende. Og det er godt.

UDTRYK Hvis man vil tiltrække blikke fra gående, cyklende eller andre bilister, så er det sjældent, at man med en Volkswagen har det rette redskab til det. Men lakerer man den nye Volkswagen Arteon i den såkaldte turmeric gul, giver den fire Rosario-fælge på 20 tommer på og kører en tur gennem Danmark, ja, så har man pludselig et supervåben.

Arteon vækker opsigt i en grad, som hverken den nye Audi A5 eller den gamle Volkswagen CC - som Arteon grundlæggende set afløser - kan hamle op med. Motor-magasinet havde forleden den gule Arteon med på tur fra København til Aarhus og tilbage igen. Og det var på flere planer en yderst behagelig tur - dog ikke på et og væsentligt punkt, økonomien.

Indvendig stilstand
Hvor Volkswagen har skruet helt op for de ting, som prikker til de inderste følelser, når man taler det ydre design, ja, så er de indre linjer mildest talt en skuffelse. Her er rigtig meget lig den normale Volkswagen Passat. Man kan sige, at det jo som udgangspunkt er en god ting, men når man i udgangspunktet skal svinge 538.290 kroner (nye afgifter) for at komme i nærheden af Arteon, så vil man som traditionel køber nok forvente en smule mere.

I den testede bil var der både digital instrumentering, DSG-gear (standard i Arteon), læder, stor skærm og et væld af assistentsystemer. Hertil også 280 hestekræfter til at hygge sig med fra en 2,0 liters motor. Men en så kraftig motor er ikke overraskende lig med dårlig brændstoføkonomi, og er den kraftigste udgave et problem.

Bilen er opgivet til 13,7 kilometer/literen, hvilken den faktisk kunne holde på turen mellem landsdelene. Så pluspoint for det, men i det lange kører man nok temmelig surt i tankbesøg. I stedet vil det give meget mere mening at kigge på en af de tre dieseludgaver på mellem 150 og 240 hestekræfter. Selv om diesel selvfølgelig er et fy-ord for tiden. Især når der følger et VW-logo med på motorblokken.

Det Arteon kan, er, at den på en gang kan virke stor, solid og, naturligvis for topmodellen, yderst hurtig og oplagt. Den testede bil havde i øvrigt firehjulstræk, der dog er spild af penge og vægt. Igen bør man nok vælge en af de øvrige udgaver.

Volkswagen Arteon er i øvrigt endnu et bevis på, hvad bilproducenterne kan med moderne LED-teknologi, når det handler om at udforme både for- og baglygter.

Arteon viser på en måde vejen for kommende VW-modeller med LED-lys, der bryder og går ind i kølegrillen og som på alle måde skaber et sammenhængende og flydende design. Det er godt. Og egentlig er det svært at finde en vinkel, hvorfra Arteon er uheldig eller decideret grim.

Sammenlagt er Volkswagen Arteon en gennemført bil til en pris med nye afgifter, der selvfølgelig sender mange kunder over til Passat’en, men som samtidig ligger på et niveau, som ikke er stukket helt af. Det er jeg sikker på, både forhandlere og værksteder og kunderne vil glæde sig over.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.19|