INDSPARK At forholde sig til fakta, at tage sit ansvar alvorligt og at handle derefter, er forhold, der skal være kendetegnede for dem, der reparerer skadede biler og forsikringsselskabernes indkøbere.
Det kan undre en, at man fra selskabernes side ser mere på, at et indlæg i motormagasinet er bredt og omtaler alle selskaber, og ikke bestemte selskaber, i stedet for at forholde sig til kvalitets- og sikkerhedsdebatten, der bør være rettesnoren når der vælges reparatører. Der er tavshed - en tavshed man kan undre sig over.
Der er generelt intet at indvende imod, at man ønsker at indkøbe billigt, hvilket vi jo alle foretrækker. Men når der er forskelle, der kan have voldsomme konsekvenser for forsikringstageren - forbrugeren, så er det en helt anden sag. At biler kan miste NCAP stjerner efter en reparation og miste væsentligt i værdi på grund af billigst reparation og dele, er ikke noget man taler højt om overfor forbrugeren.
Når man ser på skadesbehandlingen, så er det en hver taksators ansvar at sikre, at biler bliver repareret korrekte og at ADAS-systemer (sikkerhedsudstyr) bliver justeret efter vejledningen.
Taksatoren er bindeleddet mellem forsikringstager og værkstedet, der reparerer bilen. Før en taksator kan vurdere reparationer, er det væsentligt, at taksatoren er fagligt uddannet netop på de områder, der håndteres, med løbende efteruddannelse i takt med at nye systemer og materialer kommer på markedet.
Taksatoren skal også forholde sig til alternative løsningsforslag og anvendelse af de korrekte dele, der har med sikkerheden at gøre.
Dermed har taksatoren et overordnet ansvar. Det skal understreges, at alle, der har med teknologier og sikkerhed at gøre, skal løbende efteruddannes.
Kigger man for eksempel på taksatorkorpset i byggefagene, så er det uddannede og autoriserede fagfolk, der udfører taksatorarbejde - altså specialister, der har indblik i lovgivning, kvalitet og sikkerhed.
Man hører heldigvis oftere, at karrosserifolk bliver taksatorer, men også her kræves der efteruddannelse, for at have en opdateret viden.
Personligt, så tror jeg at de personer, der dagligt arbejder som taksatorer, ville være glade for en uddannelse og også en egentlig certificering af den kompetence den enkelte taksator besidder. Der er jo ingen der går på arbejde med det fortsæt at levere et dårligt stykke arbejde.
Problemet er bare, at der spares og spares. Desuden erstattes taksatorer i høj grad af digitale robottere, der hurtigt og løneffektivt godkender eller afviser skadesopgørelser efter forindstillede parametre, der ofte har overskriften "at spare penge". I Sverige for eksempel er det yderst besværligt at få en taksator til at kigge på en skade. Men der har man også flere muligheder i det Mysby baserede CABAS opgørelsesprogram, der gør det nemt og hurtigt at opgøre en skade korrekt.
Ikke kun i Danmark
Forsikringsselskaber har stor magt, og det ikke kun i Danmark. I AIRC sammenhæng hører man jævnligt om den måde forsikringsselskaber håndterer autoskader i forskellige lande på, og der er et sammenhæng. Men man hører også om enkelte selskaber, der har stor fokus på at markedsføre sig med at man anvender kvalitetsleverandører til reparation af skader - godt gået! Måske kommer den tendens også til Danmark en dag.
Nu er det spændende om tavsheden fortsætter, eller om enkelte selskaber har mod på at komme ind i kampen til gavn for trafiksikkerheden.
Thomas Krebs, direktør for SKAD
DEBAT: Når den farlige tavshed breder sig
SKAD-direktør Thomas Krebs forsøger atter at rejse problematikkerne om forsikringsbranchen tarv i autoverdenen.