23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Aktører uenige i EU-klage

Leasing udhuler efter- og brugtbilsmarked, mener importør, mens forhandler, anfører, at lovforslaget giver klarhed og lighed.

RESPONS Finans og Leasings klage til EU-kommissionen over leasingindgrebet holdes ud i strakt arm af adm. direktør Kenneth Keller Hansen, Interdan Bil A/S, der blandt andet importerer Peugeot, som har vundet store markedsandele gennem privatleasing. ).

Datterselskabet Interdan Leasing A/S er medlem hos Finans og Leasing.

- Man kan godt være medlem af en brancheorganisation uden at dele flertallets synspunkter. Det er helt naturligt, anfører Kenneth Keller Hansen, men ellers har han ingen kommentarer til brancheforeningens klage til EU-kommissionen over leasingindgrebet.

Interdan skruede ned for leasing inden leasingindgrebet, men det skete uden øje for Christiansborg.

- Vi valgte at fokusere mere på privatsalg. Vi har et eftermarked, hvor vi godt vil beholde bilerne i landet, og vi skal passe på ikke at udhule priserne på brugte biler, siger Kenneth K. Hansen.

Den beslutning blev taget alene ud fra en vurdering af markedssituationen uafhængigt af det senere lovforslag, der er med til at definere markedsforholdene, understreger han.

- Det er to uafhængige forhold, men indgrebet gør ikke vores beslutning dårligere eller mindre rigtig, siger Kenneth Keller Hansen.

Indgreb giver klarhed
Adm. direktør Anker Lemminger, Sand Jensen Automobiler A/S mener, at lovforslaget giver ligestilling og forbedring.

- Leasingindgrebet betyder mere klarhed. Det har vi som brugtvognsforhandler efterlyst i forhold til, at beskatningsreglerne var ulige om det var nye eller brugte biler, siger adm. dir. Anker Lemminger, Sand Jensen Automobiler A/S og fortsætter:

- Konkurrencen mellem nye og brugte biler bliver mere ligelig. Vi stopper ikke leasingaktiviteter, men indretter os efter det, som vi forventer bliver vedtaget. Men vi læser stadig på på forslaget, siger han.

Folketinget førstebehandler lovforslaget 25. oktober. Den ny lov gælder med tilbagevirkende kraft fra 3. oktober, når den er annonceret i Lovtidende.

Det gav tre ugers stilstand i bilhandlen, mens kunderne ventede på regeringens aftale med Dansk Folkeparti. Derefter er brugtpriser nedjusteret med 10.-40.000 kroner.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.187|