BMW specialist får salgsbiler under tag igen
DELEØKONOMI I april måned bankede Miralem Hajiric på glasvinduet ind til Schmiedmann-indehaver Martin Thorup Andresens kontor med en god ide til samarbejde. Nu, et halvt år senere, pryder hans salgsbiler fra udelukkende BMW og Mini, under navnet Munich Cars, det flotte Schmiedmann domicil i Odense. I fredags var der åbent hus og fuldt af nysgerrige kunder, der i dagens anledning fik 10 procent på alt i forretningen.
Miralem Hajiric er bosnisk flygtning og kom til Danmark med sin familie som 13-årig. Egentlig drømte han, som teknikinteresseret, om at blive maskiningeniør, men to et halvt år i flygtningelejr satte ham bogligt tilbage i et nyt land. Som mekanikerlærling hos Peugeot-forhandler Isaksen Automobiler fik han topkarakter, men en rygskade som 24-årig gav ham mod på at skifte til salg af biler. Og efter start med to ældre Ford Focus og en VW Passat i simple lokaler er han i dag indehaver af to bilforretninger med premiumbiler, MRH Biler i Tommerup og Munich Cars under tag hos BMW reservedelsfirmaet Schmiedmann. Lageret består af 50 biler, og målet er en fordobling af salget til cirka 250 om året.
- Jeg har fundet ud af på den hårde måde, at de rigtige omgivelser betyder meget, når man vil sælge biler, især premiumbiler. I dag har jeg vist, også bankerne, at jeg kan drive forretning selv i krisetider. Her hos Schmiedmann kan vi drage fordel af hinanden og skabe mere trafik af de BMW-entusiaster, som vi begge henvender os til, siger Miralem Hajiric. Han er sikker på, at det har betydning for hans bilkøbere, at de hos Schmiedmann kan få både brugte dele samt nye originale og uoriginale dele, og at et prima værksted er lige inde på den anden side af glasvæggene. Munich Cars er medlem af såvel brancheforeningerne Autobranchen Danmark, DBFU og 100% Autotjek, og var tidligere Din Bilpartner. Miralem Hajiric håber på at kunne begynde internationalt salg og på at kunne øge sit B2B salg.
Cyberspace giver salg
Både Miralem Hajiric og Martin Thorup Andresen mener, det ikke har betydning, at deres nu sammenbragte forretninger ikke ligger ud til et hovedstrøg - Martin har faktisk en byggegrund ud til E20 ved afkørsel 56, som han vil sælge i stedet for at flytte. For i dag, med cyberspace og internet, er det ikke nødvendig for hans sunde forretning, hvoraf kun 25 procent af salget er til danske kunder.
Den nuværende Schmiedmann-bygning er fra start indrettet til bilsalg, og Martin Thorup Andresen solgte selv biler i lokalerne fra 2006 og tre år frem, men afviklede det i kriseårene, da det tog for meget af hans tid.
- Jeg har længe gerne villet tilbyde vores meget loyale kunder samt nye et bilsalg, og har da også været i kontakt med eksklusive bilhuse. Men der skal ikke Mercedes eller Ferrari ind her - kun BMW og Mini, og her har Miralem den samme interesse - vi har afstemt forventninger og har god kemi. Jeg skulle ikke selv i gang igen, for det er i dag meget komplekst med også leasing, så jeg holder mig til at drive min reservedelsforretning, siger Martin Thorup Andresen.
Flere klassiske BMW’er
Målet for de to i fællesskab er også at kunne sælge og servicere flere ældre og klassiske BMW’er. Ved Motor-magasinets besøg stod en 850 CSi V12 850 hk USA importbil, som der kun er bygget 1510 eksemplarer af, på værkstedet for en motorrenovering og opgradering med Stroker-kit fra 5,6 til 6,0 liter.
- Et andet værksted havde givet op, og så synes gutterne på værkstedet, det kunne være sjovt med en klassisk udfordring, smiler Martin Thorup Andresen, mens Miralem Hajiric gør klar til at rykke til et info-møde i Kolding under Autobranchen Danmark om de nye bilafgifters betydning for brugtbilsalget.
Navneleg for entusiaster
Schmiedmann navnet blev skabt for 15 år siden af Martin Thorup Andresen – udledt af det tyske ord for ”smed” på grund af de hjemmegjorte udstødninger, der også i dag sælges. I dag er Schmiedmann et tuner-navn på linje med tyske Hartge og Schnitzer, som BMW-ejere gerne vil skilte med på bilen. Munich Cars opstod også som en navneleg mellem Martin Thorup Andresen og Miralem Hajiric i bestræbelsen på at finde et navn, der ”oser af BMW og Mini”.
|