23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stigning i antal rustskader på nye bilers undervogne

Det svenske korrosionsinstitut anfører, at fundet af rust står i stor kontrast til bilproducenternes udmeldinger.

ANALYSE En rapport fra det svenske Swerea Kimab (tidligere Korrosionsinstitutet) har undersøgt korrosion på nyere bilers motorhjelme, døre, bagklapper, bagskærme og på de forreste og bageste dørpaneler. Der er fundet meget stor forskel på rustangrebenes omfang på de forskellige bilmodeller. Det mest bemærkelsesværdige er, at antallet af rustangreb er steget i de seneste år. Og det står i stor kontrast til bilproducenternes udmeldinger. Faktisk er hver anden bil mellem 6-7 år ramt af rust, anfører det svenske bilmagasin Vi Bilägare.

Den nyeste Kimab-rapport påviser således, at en del biler er dårligere beskyttet mod rust end i rapporten for 2009. Dette er imidlertid ikke det, bilfabrikanterne melder ud.

- Rapporten bekræfter vores daglige erfaring med, at bilernes rustbeskyttelse fra fabrikken ikke er blevet bedre. Derfor er det afgørende, at man får sin bil rustbeskyttet. Det gælder for alle biler - uanset om de er solgt med rustgaranti, og selvom de er galvaniserede, siger Jan Helbo, seniorspecialist hos Teknologisk Institut.

Rapporten viser, at VW Passat er bilen med flest rustangreb (41 %), efterfulgt af Hyundai Santa Fe (38 %). I den anden ende af listen finder vi Renault Clio (0 %) og Toyota Avensis (2 %).

Forskel hos samme mærke

Ifølge Jan Helbo er det vigtigt at bemærke, at stort ingen bilmærker går helt fri. Og at der kan være store forskelle mellem de enkelte modeller indenfor samme bilmærke. Det betyder, at hvis man køber samme bilmærke og model igen, kan man sagtens blive ramt af rustproblemer, selv om der ikke var rustproblemer med den foregående version af bilmodellen.

Dørpaneler værst

Det største problem ser ifølge Vi Bilägare ud til at være dårlig beskyttelse i dørpanelerne, der jo er en del af den bærende konstruktion. Kimab-rapporten viser desuden dårlig og forkert limtætning, som kan tyde på en robotfejl.

Især de billige er sparsomt rustbeskyttet og kan hurtigt blive et halvdyrt bekendtskab uden supplerende rustbeskyttelse - helst inden for bilens første leveår eller fra fabriksny. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|