MØGSAG Der er ikke grund til bekymring over nyere bilers mange plastskjolde, der kan gemme på skidt og snavs. Det mener bilistforeningen FDM efter, at antirustkæden Dinitrol har påpeget konsekvenser for bilens sikkerhed med ophobning af snavs og vand under pladerne, der kan få vitale dele såsom bremse- og brændstofrør til at ruste.
- Biler i dag ruster på en anden måde end for 10-15 år siden, og vi ser, at bilerne generelt er lavet til at kunne overholde den bebudede gennemtæringsgaranti fra fabrikkernes side. Det er rigtigt, at biler i dag er pakket godt ind. Men disse plastskjolde beskytter bilens dele og sørger for optimale luftstrømme. Så det er er vigtigt, at værkstederne altid rådfører sig med bilejerne, og ikke bare selv bestemmer sig for at smide beskyttende bundskjolde eller isoleringsmateriale over højre skulder - også af hensyn til garanti på bilerne, siger seniortekniker hos FDM, Jørgen Jørgensen.
Han tilføjer, at FDM generelt ser positivt på rustbranchens formåen, og at der er styr på sprøjteskemaer over, hvor der skal sprøjtes og undlades - på eksempelvis de mange sensorer i dagens nye biler. Eneste faldgrube, ifølge Jørgen Jørgensen, er de mange helt billige deal-tilbud fra tvivlsomme aktører.
Værksteder ser det ikke
FDMs syn på problematikken overfor Motor-magasinet kommer efter en artikel til svenske Vi Bilägere, hvor professor i korrosionsvidenskab, Peter Szakálos, forklarer, at det kan blive rigtig alvorligt, hvis korrosionen får frit lejde bag plastpladerne, da vitale dele så som bremse- og brændstofrør kan få kraftige rustangreb, hvis ikke det bliver opdaget i tide.
Han mener, at værkstederne ikke opdager problemet, da det er umuligt at se, hvad der gemmer sig bag plastpladerne, medmindre de afmonteres. Og det gør de stort set aldrig i forbindelse med et normalt service.
For at løse problemet i tide anbefaler Teknologisk Institut bilejerne, at de får rustbeskyttet deres bil med afmontering af plastpladerne.
10 liter kondensvand i ny bil
Rustbeskyttelseskæden Dinitrol oplever oftere og oftere at få nye biler ind til sprøjtning, hvor man kan hælde meget store mængder vand ud af undervognens hulrum. Det afslører en video fra Dinitrol, som er optaget på et autoværksted i Vejle. På videoen ser man en fabriksny bil, der lige er kørt ud fra forhandleren, men som allerede er fyldt med vand i undervognen. Og det er langt fra et enkeltstående tilfælde.
- I mange af de nye biler kan der samle sig op til 10 liter kondensvand samt store mængder snavs, som sætter sig bag undervognens plastplader, i hulrum og i lyddæmpende svampe. Disse svampe kan indeholde store mængder vand, som er hovedårsagen til rustdannelsen. Resultatet er, at det metal, som alle biler består af, ruster, siger Mogens Vestergaard Hansen, teknisk chef hos Dinitrol, og fortsætter:
- Det er vigtigt, at plastplader i vognbunden og inderskærme afmonteres hver gang, der foretages en grundlæggende rustbeskyttelse. Derudover skal alle lyddæmpende svampe afmonteres i det omfang, det er muligt.
En tur i vaskehal kan ikke afhjælpe problemet, da det kræver at alle plastpladerne afmonteres inden selve vasken. Desuden skal der bruges en højtryksrenser for at få renset bilens vognbund tilfredsstillende.
FDM: Plastafdækning er ikke et rustproblem
En ekspert i korrosion advarer mod uopdaget tæring i vitale bremsedele skjult bag plader, som værkstederne ikke afmonterer.