KONSEKVENSER - Vi bliver kimet ned. Alle vil vide, hvad bilerne kommer til at koste. Vi er i gang med at beregne nye priser og kan se, at der er biler, som kommer i klemme - og ikke bare Citroën C1, der har været brugt som eksempel på en bil, der nu stiger i pris. Sådan siger Jens Dalsgaard, salgschef og indehaver af Skanderborg Bilcentrum, og han uddyber:
- Dacia Sandero er et eksempel på en bil, der stiger i pris. Det skyldes, at den kun går lige under 20 kilometer på literen og kun har opnået fire stjerner i Euro NCAP-testen. Men vi er glade for, at der endelig kom en afklaring på hvad de nye afgifter faktisk bliver, siger Jens Dalsgaard.
I bilhuset Andersen & Martini, der har en omsætning på en milliard kroner årligt, havde afklaringen om de nye afgifter den gode sideeffekt for koncernen, at aktien steg 21 procent. Under krisen klarede firmaet sig ifølge direktør Peter Hansen ganske hæderligt.
- Indtil videre har vi ikke registreret nævneværdig nedgang i hverken salg eller værkstedsomsætning. Alt i alt er vi tilfredse med forliget med forbehold for at de får lukket leasinghullet helt, siger han. Lige som Jens Dalsgaard kan Peter Hansen godt mærke, at der er stor interesse for biler lige nu.
- Vi bliver lagt ned af kunder, som er euforiske - men mange er også forvirrede, fortæller Peter Hansen.
Salget stod stille
Tal fra bilsælgerprogrammet AutoDesktop viser, at antallet af nyregistreringer faldt med en tredjedel og antallet af underskrevne slutsedler med cirka 20 procent, mens de politiske forhandlinger stod på. Tallene gælder både nye og brugte biler samt varevogne. Ser man på salgstallene fra bilstatistik.dk i perioden 23. august til 23. september var faldet på 35,3 procent i forhold til samme periode sidste år - fra 18.823 stk. til 12.185.
- Det er et marked, der har stået stille; ikke udelukkende fordi kunderne var tilbageholdende, men også fordi forhandlerne jo ikke vidste, hvad de brugte byttebiler ville være værd. Sådan kommenterer Claus Carstensen, afgiftsekspert hos brugtbilsportalen biltorvet.dk de foregående uger.
Når salget trods alt ikke gik helt i stå, er det fordi stort set alle slutsedler var betingede i forhold til den nye registreringsafgift.
Her er effekten af de nye afgifter
Biler med højt forbrug og ringe crash-sikkerhed er kommet i klemme - men de nye afgifter har positive sideeffekter.