23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Så meget kan der repareres med ny reparationsgrænse

Udhules den højere grænse for reparation af en skadet bil af de lavere bilpriser. Nogle gange ja - andre gange nej. Dette skema giver et fingerpeg.

REPARATIONSGRÆNSEN Vi ved det kun alt for godt: Efter den nu gamle lov måtte en skadet bil repareres for op til 65 procent af bilens værdi - og efter den nye er det op til 75 procent.

Men når biler med de nye afgifter er blevet billigere, udhules det hele vel? Det nytter jo ikke meget, at man må reparere for en højere procentsats af et lavere beløb! Eller?

Håndværksrådet har lavet en beregning, der viser, at sådan er det i nogle tilfælde. Og i andre ikke slet ikke.

Den helt overordnede tommelfingerregel er i følge opgørelsen følgende:

Der er et større beløb at reparere for på biler, der med de nye afgifter er blevet dyrere - helt typisk mikrobiler uden ret meget sikkerhedsudstyr. Og omvendt:

Der er nu et beløb svarende til tidligere at reparere for på biler, der er blevet billigere - helt typisk større biler.

Her er to konkrete eksempler:

Citroën C1 kan nu repareres for 25 procent mere end tidligere. Det skyldes først og fremmest, at den lille franskmand nu koster 103.000 kroner mod tidligere 95.000 kroner

Volkswagen Passat kan nu repareres for i virkelighedens verden samme beløb som før de nye regler. Den tyske bil i businessclass er ganske vist faldet 58.000 kroner, hvilket dog kun udløser en stigning i beløbet, den kan repareres for på 0,7 procent.

Her viser vi Håndværksrådets skema, der gennemgår i alt 19 populære biler som for eksempel Volkswagen up!, Peugeot 208 og Opel Astra samt Nissan Qashqai, Audi A6 og BMW 7-serien. De 19 biler må efter de nye regler repareres for gennemsnitligt 8,6 procent mere end tidligere.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|