23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fabrikanter stadig langt fra C02-mål

Flere risikerer milliardbøder for ikke at leve op til strammere krav for udledning i 2021.

TEKNOLOGI Kun fire ud af 11 europæiske bilproducenter kan leve op til EU´s krav om udledning af Co2 i 2021, viser PA Consulting Groups årlige benchmark-analyse af de europæiske bilproducenter. Dermed risikerer de bøder i milliardklassen. Størst bøde indkasserer VW, mens Volvo er sprunget helt i top som den producent, der vil udlede mindst C02 i 2021.

Målstregen nærmer sig, men kun få når at krydse den i tide. Om blot fire år træder EU´s udledningsmål i kraft om maksimalt 95 gram C02 pr. kilometer fra og med 2021, men de europæiske bilfabrikanter er langt fra klar, viser PA´s årlige rangliste af, hvor tæt bilfabrikanterne er på at nå EU´s obligatoriske mål for udledning af CO2. Kun fire ud af 11 producenter når ifølge PA´s analyse i mål, nemlig Volvo, Toyota, Renault-Nissan og Jaguar Land Rover. Hverken Ford, BMW, Volkswagen, Fiat Chrysler, Peugeot Citroen inkl. Opel/Vauxhall eller Hyundai-Kia ser ud til at kunne klare kravene.

PA vurderer, at størstedelen af bilfabrikanterne vil få bøder på 95 euro for hvert gram C02, de udleder over grænsen, ganget med det antal biler, de sælger i 2020. Det kan betyde, at bøderne ender på eller kommer op over 1 mia. euro.

VW får størst bøde

Med det nuværende tempo forventes VW at få den største bøde på 1,7 mia. euro, efterfulgt af Fiat Chrysler med en bøde på 1,2 mia. euro. Peugeot/Citroen falder mest i unåde. De så ud til at nå EU’s udledningsmål, men fik røde tal i år som følge af sammenlægningen med Opel og Vauxhall. Dette påvirker deres prognose frem til 2021. Desuden står tyske bilfabrikanter, specielt VW og BMW, til at få højere bøder, og de lider stadig under større gab i deres C02-performance for 2021, hvilket primært skyldes nedgang i dieselkøretøjer i deres portefølje, uden at de pt. har direkte alternativer på plads.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.204|instance-web04