Udpinte småmotorer kræver topdele

Det kan blive dyrt for værksteder og bilejere at købe for ringe komponenter til downsizede motorer, der skal præstere voldsomt, advarer Nissens.

TEKNOLOGI Tidligere kunne værksteder langt hen ad vejen benytte billige komponenter på markedet. Men med stadig stigende miljøkrav til downsizede motorer, der skal levere som aldrig før, er det nødvendigt at stille krav til motorens komponenter, advarer Nissens. Med andre ord kan nye og strammere Euronormer gøre det for dyrt at købe billigt.

I...

Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til alle nyheder og artikler på Motor-magasinet.

Opret abonnement

Ring til abonnementsafdelingen på tlf. 4485 8899

Allerede abonnent?Log ind



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Aksel Andersen
Vi skal måske huske at have helt styr på fakta her i sammenligningsgrundlaget. Den nævnte Porsche Turbo med 408 hk er altså helt tilbage fra den gang hvor 911eren stadig var luftkølet - vi snakker altså modelår 1995-1998! En sådan motor kører for øvrigt uden problemer 500.000 km. hvis den passes korrekt - tror godt vi alle ved at der ikke er samme levetid i en moderne downsizet motor.
GT3 motoren der også sammenlignes med er en sugemotor som naturligvis har en anden grænse for literydelsen end en turbomotor....
Jeg vil ikke på nogen måde nedgøre præstationen down-sizede motorer leverer - men at lave en populistisk sammenligning som her fyldt med fejl synes jeg ikke tjener sagen særlig godt.
Venlig hilsen
Niels Hedebo

Kim Lesanner
Du har delvis ret, idet vi fik byttet lidt rundt på tallene. Vi skrev 3.6 L med 408 hk og 113 hk pr liter (med turbo). Der skulle have stået 3.6L med 480 hk og 133 hk pr liter (med turbo), idet vi fik en korrektion fra Nissens, som også har sendt nedenstående replik på din kommentar:
”Tallene for Porschen gælder en dyr og avanceret sportsvogn til en nypris på over 3.000.000 kroner, men som alligevel har mindre litereffekt end en Ford Fiesta. Der er 22 til salg af dem på bilbasen, og det er årgange imellem 2007 og 2012.
Når du skriver, at en Porsche-motor som denne kan køre 500.000 kilometer, må du være en meget glad og optimistisk Porsche mand. En boxermotors største ulempe er, at den ikke bliver smurt i toppen af cylindrene ved opstart, da cylinder-rækkerne ligger vandret. En anden ulempe med de lidt ældre luftkølede motorer er, at varmen i motoren ikke er særlig stabil pga. ukontrollerbar luftkøling.
Porsche er dog generelt i super høj kvalitet, det skal de have.”

Red.

Aksel Andersen
Jeg er indrømmet en optimistisk Porsche mand - men det bunder dog i 40 års reel erfaring med de ældre Porscher inklusive motorrenovering der har nået den nævnte kilometerstand. Med de rigtige kvalitetsdele, omhyggelig opbygning og god olie kommer man langt - men det kræver selvfølgelig også fornuftige ejere som har lidt mekanisk empati og et fornuftigt kørselsmønster. Her er det nok lidt lettere at være en ældre Porsche end en "hverdagsbil" :-)
Venlig hilsen
Niels Hedebo

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Ny test: Alternative dele er ringere end originale

Trafiksikkerheden er på spil, mener SKAD, som har fået undersøgt fem alternative versus fem originale dele i omfattende test.

Plus

Kina-dæk møder snart toldmuren

Dækbranchen er med egne ord kommet et godt skridt videre i at bekæmpe unfair handel med kinesiske dæk i EU.

Plus

EU har sejret med dæklabel i Danmark

Det er måske de færreste forbrugere, som tænker over EU’s labels på dæk. Men branchen jubler efter fem gode år.

Plus

Genan-rigmand tiltalt for grov bedrageri

Plus

Nye opkøb på vej i autobranchen

Nyhedsbrev

Liqui Moly i gavehumør

Online Avis Arkiv

Auto-gigant kigger på fremtiden

Tendenser i bilindustrien ændrer sig på engrosdistribution og værkstedernes daglige arbejde.

Video
Tøffe indgyder respekt

Plus

Er bilbyen et 70’er-levn?

Der var store planer om en bilby i Randers - overdækket som var den lufthavnen i München og med indendørs offroad-bane. Nu er ideen imidlertid aflivet; der er en vingård på vej. Hvor efterlader sagen Randers-bilby i dag?

Autolakerer klar til superbiler

Dæk-producent uddeler gourmet-stjerner

Plus 4

Kæde: Derfor gik vi efter danske lifte

Med stadig flere værkstedsafdelinger har Skorstensgaard brug for en løfte-leverandør, der er stabil og prisfornuftig.

Plus

Dansk ’tire-taxi’ får offroad-egenskaber

Når værkstedsløft kræver ekstra overarme

Godt nok skal der muskler til eksempelvis at løfte en motorblok ud, men landsbrugsmaskiner hæver barren en tand.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Hvor mange lærlinge kører her?

Der er jo et helt naturligt link mellem motorsport og mekanikerfaget - og dermed de manglende lærlinge. Derfor står et nyt projekt under ledelse af DASU på listen over initiativer, der kan være med til at løse lærlingeproblemet.

Plus

Bil-jura: Afhjælpning skal ske inden for rimelig tid

Afhjælpning skaber tvivl på begge sider af et bilkøb. Så hvad siger købeloven?

Danskerne vil på værksted døgnet rundt

Næsten halvdelen af Autobutlers kunder besøger hjemmesiden efter kl. 16, viser undersøgelse blandt over 100.000 bilejere.

Tandstænger fra Spanien

Plus

Konflikt mod grossist udskudt

Ny grossist i Rødovre

Landets nye autogrossist AD Danmark har samlet aktiviteterne og vil åbne fire til fem nye afdelinger.

Plus

Fremtidens Mekaniker
Værksteder kan blive snydt for lærlinge-bonus

Mindre virksomheder har flere lærlinge, end nye regler belønner dem for.

Plus

Snakker kunder om værksteder eller bilannoncer?

De ældre snakker om værksteder, de yngre om bilreklamer, viser ugens analyse fra Voxmeter.

L’EASY-milliardær køber halvdelen af Dinex

Udstødningsspecialisten Dinex A/S har indgået partnerskab med 3C GROUPS A/S. Målet er, at Dinex skal fordoble omsætningen til to milliarder kroner i 2020.

Salg i servicekontrakter til eftermarkedet

Ny aftale om håndtering af serviceaftaler mellem Bosch Car Service og Omnicar.

Indretning vigtig for aircon-effektivitet

Plus 1

Debat: Autotaks halter

Ajour med alverdens autobranche

Plus 1

Debat: Sådan rettes der i Autotaks

Automatgearet overhaler de manuelle

Plus

FTZ henter ny strategisk chef

Plus

Kritik: Bødestraf ved lærlinge-mangel for lille

Plus

Christiansborg freder bilforsikringerne

Plus 1

Konkurser i januar

Indkøb for sig og skader for sig

Plus

Rattet Rundt med motorsporten

Plus

Sådan er diesel- teknikken ændret

Se alle Medlemmernes egne nyheder

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

TOTAL Denmark støtter dansk motorsport

Slanger fra Galli Erio hos JO Hydraulics A/S

Polar Tools kampagne fra AD Danmark

Top 5 bilmodeller, der købes flest brugte reservedele til

Testkuffert Jaeger til 7 og 13 pol elsæt på personbiler

Lær at tage gode bilfotos - det sælger bedre

Fabrikskampagner fra 38 bilmærker

Renault Master, Opel Movano, Nissan NV400. Trin til biler med baksensor

Bilindretning til kampagnepriser 64414418

Alle biler skal til service!!!

Canbus finder uden at skade kabler Canfinder

Fire nye sortimentskasser i programmet

Har du set vores 2018 katalog?

Sådan har vi altid gjort

Dansk Procesventilation har færdiggjort projekt med olietågeudsugning fra CNC-maskine

Digitalisering udfordrer gamle vaner

Ny medarbejder hos Rally Centeret.

DENIOS Systemcontainer

50.000 samtykker indsamlet

Volvo XC40 – Ikea på hjul

Varmekapper fra DENIOS

Bilbasen hyrer erfaren redaktør til journalistisk satsning

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Hans Schourup A/S åbner salgsafdeling på Sjælland

Send til en kollega

0.414