Udpinte småmotorer kræver topdele

Det kan blive dyrt for værksteder og bilejere at købe for ringe komponenter til downsizede motorer, der skal præstere voldsomt, advarer Nissens.

TEKNOLOGI Tidligere kunne værksteder langt hen ad vejen benytte billige komponenter på markedet. Men med stadig stigende miljøkrav til downsizede motorer, der skal levere som aldrig før, er det nødvendigt at stille krav til motorens komponenter, advarer Nissens. Med andre ord kan nye og strammere Euronormer gøre det for dyrt at købe billigt.

I...

Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til alle nyheder og artikler på Motor-magasinet.

Opret abonnement

Ring til abonnementsafdelingen på tlf. 4485 8899

Allerede abonnent?Log ind



Hold dig opdateret med Motor-magasinet
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online


Kommentarer

Aksel Andersen
Vi skal måske huske at have helt styr på fakta her i sammenligningsgrundlaget. Den nævnte Porsche Turbo med 408 hk er altså helt tilbage fra den gang hvor 911eren stadig var luftkølet - vi snakker altså modelår 1995-1998! En sådan motor kører for øvrigt uden problemer 500.000 km. hvis den passes korrekt - tror godt vi alle ved at der ikke er samme levetid i en moderne downsizet motor.
GT3 motoren der også sammenlignes med er en sugemotor som naturligvis har en anden grænse for literydelsen end en turbomotor....
Jeg vil ikke på nogen måde nedgøre præstationen down-sizede motorer leverer - men at lave en populistisk sammenligning som her fyldt med fejl synes jeg ikke tjener sagen særlig godt.
Venlig hilsen
Niels Hedebo

Kim Lesanner
Du har delvis ret, idet vi fik byttet lidt rundt på tallene. Vi skrev 3.6 L med 408 hk og 113 hk pr liter (med turbo). Der skulle have stået 3.6L med 480 hk og 133 hk pr liter (med turbo), idet vi fik en korrektion fra Nissens, som også har sendt nedenstående replik på din kommentar:
”Tallene for Porschen gælder en dyr og avanceret sportsvogn til en nypris på over 3.000.000 kroner, men som alligevel har mindre litereffekt end en Ford Fiesta. Der er 22 til salg af dem på bilbasen, og det er årgange imellem 2007 og 2012.
Når du skriver, at en Porsche-motor som denne kan køre 500.000 kilometer, må du være en meget glad og optimistisk Porsche mand. En boxermotors største ulempe er, at den ikke bliver smurt i toppen af cylindrene ved opstart, da cylinder-rækkerne ligger vandret. En anden ulempe med de lidt ældre luftkølede motorer er, at varmen i motoren ikke er særlig stabil pga. ukontrollerbar luftkøling.
Porsche er dog generelt i super høj kvalitet, det skal de have.”

Red.

Aksel Andersen
Jeg er indrømmet en optimistisk Porsche mand - men det bunder dog i 40 års reel erfaring med de ældre Porscher inklusive motorrenovering der har nået den nævnte kilometerstand. Med de rigtige kvalitetsdele, omhyggelig opbygning og god olie kommer man langt - men det kræver selvfølgelig også fornuftige ejere som har lidt mekanisk empati og et fornuftigt kørselsmønster. Her er det nok lidt lettere at være en ældre Porsche end en "hverdagsbil" :-)
Venlig hilsen
Niels Hedebo

Skriv kommentar
Forsiden lige nu
Plus

Mersalg af originaldele udebliver

Landets autogrossister mærker ikke øget salg af originale reservedele efter måneders branche-debat om reservedeles kvalitet.

Auto-G grossist køber op og udvider

Plus

Thansen taber penge som autogrossist

Indtoget på den professionelle del af automarkedet har været et dyrt bekendtskab for T. Hansen Gruppen, som alligevel kan notere et overskud på 82 millioner kroner.

Plus

Spanske miljø-spring i bilpleje og vask

Istobal reducerer brugen af plastik med mere end 90 procent i emballage til kemiske produkter.

Disse bilejere går mest op i serviceaftaler

Snakker bilejere om serviceaftaler? det afhænger af ejerens bil, viser ugens Voxmeter.

Nyhedsbrev

Grossist vinder over 3F

OPDATERET. Forbunds konfliktvarsler mod en række au2parts selskaber afvist af Arbejdsretten. CAC er tilfreds, mens 3F ærgrer sig.

Online Avis Arkiv
Plus

EUX mekaniker-uddannelsen er i støt stigning

Der er tilfredshed med udviklingen i antallet af den nye type "studenter-mekanikere" hos Bilbranchen/DI.

Lift-mærke bliver komplet i Danmark

Plus

EUX kan klart anbefales - prøv det

Både EUX-lærlingen Jonas og hans lærested VW i Ringkøbing har haft stor glæde af den nye kombinerede studenter-mekaniker uddannelse.

Stor rift om EUX mekaniker-elever

På få år er EUX-uddannelsen blevet en succes hos de lokale virksomheder i Ringkøbing-Skjern. Der er brug for, at flere vil uddanne en mekaniker med studenterhue, lyder meldingen fra Skjern Tekniske Skole.

Plus

Beder minister om lov til at søge EU-arbejdskraft

Byens Bilpleje mangler kandidater til syv autolakerer-stillinger. AutoBranchen Danmark vil have autobranchen godkendt til at kunne søge arbejdskraft uden for EU.

Udviklingsteam hos Compac

Plus

Sådan går det med Thansen

Rådgiver-alliance for SMV'er dannet

Plus

Karrosseridele: "Lad os få data frem i lyset"

AutoBranchen Danmark ønsker opgør mod forsikringsbranchen.

Plus

Ford svarer på kritik af reservedele

Plus

Bilbranchen blander sig i debat om karrosseridele

Regeringen: København skal skyde penge i Formel 1-projekt

Plus

Benzinforbruget for hver bil rasler nedad

Motorerne er blevet mere effektive, men det samlede antal kørte kilometer og dermed totalforbruget stiger.

Plus

Tysk udbyder skruer op for ATF-maskiner

Plus

Mekanikere skifter ofte fag

Kun 54 procent af automekanikerne arbejder i branchen 10 år efter deres uddannelse, mens det gælder for hele 93 procent af pædagogerne.

Plus

Walker-veteran indstiller karrieren

Jossi Eiris, en de førende eksperter i udstødninger går på pension.

Plus

Indvendig lakering kan være smuthul

Det er med at se sig for, når der er både indvendige og udvendige arbejdsopgaver på lakværkstedet.

Plus

Brancheforening kalder tal fortvivlende

Dansk Bilbrancheråd beklager, at halvdelen af de uddannede har forladt autobranchen efter 10 år.

Øko-serie skal lette CO2-aftryk fra værksteder

Bosch udnævner ny kædechef

Plus

Kritik af Fords pr-hjul

1

Debat om dele: Pudsig markedsføring

Plus 1

Ford Danmark: Stort problem med alternative dele

Få styr på svendenes ferie

Fyraftensmøder i farvernes tegn

Plus

Tillæg er let at overse i Qapter-opdatering

Auto-veteraner laver rådgiver-forening

Renault følger Ford

1

Alternative dele udgør kun seks procent

Plus

Lakprogram tager pladeværksteder med

Se alle Medlemmernes egne nyheder

18 volt støvsuger fra Metabo

Iværksætter automatiserer årsregnskabet, så hun har mere tid til madpakker

Ny medarbejder hos norm-teknik

Dansk Procesventilation har færdiggjort udsugning af lodderøg hos Nordic Power Converters

NYHED – Good For Food rengøringsudstyr

Ny stærk 18 volt blindnittepistol fra Metabo

Hos os skal du ikke være i kæder og koncepter for at købe billige reservedele.

Løwener søger professionelle mekanikere til værkstedet i Glostrup

FUCHS PENTOSIN PSF – ny servostyrings olie i familien

Westfalia anhængertræk, direkte fra Tyskland.

Autocom køber Bud På Bilen

Bestil smøremidler hos Q8 og få et olieskab med i købet

Lær at tage salgsfotos af biler

Rådgiver du små og mellemstore virksomheder - er du SMV-rådgiver ……

Ny produktserie med miljømæssig merværdi - Glasurit Eco Balance

TOTAL introducerer nyt produkt i Danmark

Mød SMVdanmark på Folkemødet

FUCHS bygger nyt topmoderne blandeanlæg i Sverige

NYHED: SPS forhandler nu Norton Saint-Gobain produkter

Originale Mercedes og Opel reservedele, direkte fra Tyskland

Alt du skal vide om kør-selv-ferie

Boost din bilvask - og øg din indtjening med minimum 20%

Beskyt dig: En teenager kan hacke din virksomhed

8 hacks der giver flere bilkunder

4 nye F24 motorvejsanlæg er åbnet

Send til en kollega

0.316