DATA Bilportalerne udfordrer den traditionelle autobranche, men de fleste af selskaberne bag de største portaler mangler fortsat at finde en rentabel vej. En del af forklaringen skal findes i tunge investeringer. Og når bruttofortjenesterne enten steg eller stod stille sidste år blandt de seks selskaber i analysen, og to tredjedele af dem forbedrede bundlinjen, tyder meget på, at de digitale autoaktører vinder stadig mere forretning - også af den profitable slags.
Investerer i vækst
Biltorvet voksede imponerende 68 procent på bruttoresultatet sidste år - mest af alle på Top 100-listen - og var trods et bundlinjefald på 17 procent alene om at levere et positivt resultat før skat i seneste regnskabsperiode blandt bilportalerne. Det skyldes blandt andet, at den globale onlinekoncern Autorola, der har hovedkvarter i Odense, sidste år vekslede flere års sorte tal til røde. Tilbagegangen hos Biltorvet og underskuddet hos Autorola kan dog i stor stil tilskrives investeringer i udvikling og vækst, som kommer til udtryk ved stigende personaleomkostninger. Autorola øgede antallet af ansatte med 20 procent, svarende til 60 personer, mens Biltorvet, i tråd med vækststrategien, hentede 15 nye folk ind i stalden, og dermed voksede med 79 procent.
eBay holdes udenfor
De fire resterende aktører i analysen forbedrede alle indtjeningen i 2016. Samlet gik segmentet frem med 11,4 procent før skat, når man holder eBay Classifieds Scandinavia* (eBay) udenfor regnestykket. eBay fusionerede sidste år Bilmarkedet ApS med moderselskabets andet forretningsområde Den Blå Avis og driver blandt andet Bilbasen.dk. Men store afskrivninger i forbindelse med fusionen gør det uhensigtsmæssigt at sammenligne selskabets enorme underskud med den resterende branche. Uden eBay landede de fem andre aktører et samlet underskud på 16 mio. kr. sidste år, hvor især Autobutler - trods en forbedring på næsten 10 mio. kr. og virksomhedens første positive bruttoresultat - fortsat trækker ned.
Troen synes intakt
Trods - og på grund af - flere års tyngende underskud modtog både Seek4Cars og Autobutler kapitalindsprøjtninger fra deres respektive ejere sidste år. Hos Seek4Cars tærede 2016 hårdt på finanserne. Høje udviklingsomkostninger og lav aktivitet ledte til, hvad ledelsen kalder et særdeles skuffende resultat, og virksomheden holdes for nuværende i live af majoritetsejeren. Som konsekvens retter Seek4Cars fokus væk fra udviklingsprojekter for at løfte indtjeningen i indeværende år.
Autobutler kunne derimod melde om flere kunder og højere målt kundetilfredshed sidste år. De positive signaler kulminerede i juni 2016, hvor Autobutler landede franske PSA Peugeot/Citroeën som medejer med en stor kapitalforøgelse til følge. Investeringerne i de to selskaber resulterer i, at portalbranchens samlede egenkapital voksede til næsten det dobbelte, og det afspejler sig i den gennemsnitlige soliditetsgrad, som steg med 20 procentpoint.
Bilzonen drejede nøglen
En forøgelse af soliditetsgraden - og dermed en bedre evne til at modstå tab - er nødvendigt i en branche, hvor Bilzonen i 2016 måtte tage konsekvensen af svingende resultater og dreje nøglen om, og hvor der investeres heftigt for at vinde terræn.
Portalvirksomhedernes behov for polstring og likviditet understreges fint hos Autouncle, som sidste år fortsatte rækken af underskud. Virksomheden gik ind i 2017 med et behov for yderligere finansiering, hvis budgetterne skal indfries.
Note: *eBay Classifieds Scandinavia undtages fra dataanalysen.
Bilportalerne arbejder stadig i værkstederne
De digitale autoaktører vinder fortsat mere forretning - Biltorvet performer bedst i markedet.