23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Teknik til elbiler skal reducere dækstøj

Continental skubber på for at udvikle stadig flere komponenter til el- og hybridbiler. Det er også godt mod dækstøj.

STØJ Når det kommer handler om at tage farten af biler, har stort set alle biler de sidste mange årtier på vejen brugt den samme teknologi: En bremseskive monteret på akslen med kalibre, som dermed trykker højfriktionselementer på diskens overflade og sænker dens rotation.

Det er en gennemprøvet formel, en som bilproducenterne overtog fra luftfartsindustrien som en bedre løsning end de ellers så velkendte tromlebremser.

Men Continental, der jo ellers som udgangspunkt er mest kendt for dæk, har genovervejet den normale måde at gøre ting på, specielt i forbindelse med små og mellemstore elbiler og bremsning. Fokus på de elektrisk biler er umiddelbart meget logisk, da der i deres tilfælde oftest indsamles energi og regenerering ved hjælp af elmotoren i stedet for regulær bremsning, som alle andre bilister bruger.

Naturligvis kan elbiler ikke bare køre rundt uden den konventionelle bremse. Der skal være et supplerende system til situationer, hvor regenerativ bremsning ikke er muligt, eksempelvis når batteriet er fuldt og ikke kan acceptere mere energi. En konsekvens af at bruge regenerativ bremsning er, at friktionsbremserne er i meget mindre brug end i en konventionel bil, så de har tendens til at holde meget længere. Men der er en ulempe ved det: Rust.

Gavner i forhold til støj
Og hvad har alt det med dæk at gøre? Jo, Continental har taget udgangspunkt i sin udvikling af dæk og set på, hvordan man kunne implementere en funktion til dels at komme problemerne med bremserne til livs, men også samtidig sænke støj fra hjulene.

Opbygningen er som følge: Yderst er der selvfølgelig dækket, herefter en fælgring, en særlig stjerneformet konstruktion af aluminium, bremseskiven, og bremsekaliberen.

Som man kender det i dag sidder bremseskiverne inderst ved hjulet aksel, og kaliberen bremser hjulets fart udefra. Meningen med Continentals stjernekonstruktion er i stedet, at kaliberen bremser indefra, og at bremseskiven har mere eller mindre samme diameter som selve dækket.

Den fælg, som dækket så udstyres med, er todelt. Yderst sidder stjernen, inderst sidder aluminiumsskiven, der modsat stål i nuværende konstruktioner i stål ikke ruster.

Dækstøj og larm fra hjul på biler er noget, producenterne indtil nu især har løst med nye gummiblandinger, dækmønstre og isolering i kabinen.

Idéen med Continentals stjernefælg og bremse er, at friktionsradiussen udvides markant, hvilket ifølge producenten betyder lavere rullemodstand, færre partikler ved bremsning og i sidste ende mindre dækstøj.

Flere fordele ved aluminium
Med bremseskiven i aluminium sparer man ifølge Continental omkring to kilogram pr. hjul kontra nuværende støbejernsudgaver.

For det andet er aluminium en god leder af varme, hvilket er af afgørende betydning for at sikre, at opsamlingen af energi bliver så effektiv som mulig til især elbilerne.

Kraften overføres stort set symmetrisk ind i midten af akslen, hvilket er godt for bremseevnen og den oplevede effekt. Igen noget, der ifølge Continental kan være med til at løfte kørslen af elbiler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03