SLITAGE Michelin elsker at provokere. Først med deres Crossclimate-dæk, der er godt på veje med sne og på tør vej - og nu med deres nye Primacy 4, der bevarer de gode egenskaber på våde veje - fra de er nye til de når de 1,6 mm. mønsterdybde, som loven foreskriver som minimum.
Michelin vil gerne drille deres dæk-kolleger fra andre dækmærker, men det er især lavpris-dæk, de er ude med riven efter. For de bremser dårlige end premium-dækkene fra konkurrenterne.
Michelin har været tre år om at udvikle det nye Primacy 4-dæk og vil bevise, at deres påstande er rigtige.
Den franske dækkoncern har brugt seneste dækteknologi bl.a. med en mere kvadratisk trædeflade og nye og bedre dækmønstre, som bedre leder vandet væk - vel at mærke også når dækket er slidt. TÜV i Tyskland har testet det nye dæk og siger god for Michelins påstande.
Dækkene, som man har testet Primacy 4 op imod, er de direkte konkurrenter: Bridgestone Turanza T001 Evo, Continental Premium Contact 5, Dunlop BluResponse, Goodyear Efficient Grip Performance og Pirelli Cinturato P7 Blue - i størrelsen 205/55 R16 91V.
En VW Golf 7 med et sæt nyt Primacy 4-dæk de-accelererede fra 80- til 20 km/t på en distance 0,9 meter kortere end de nævnte konkurrenter i gennemsnit - og det slidte Primacy-dæk bremsede 2,8 meter kortere end konkurrenternes i gennemsnit.
Michelin lover, at et Primacy 4-dæk i snit holder 18.000 km. længere end de andre dæk. På kanten af dækket har Michelin-dækket tillige en indbygget Michelin-markering, som kommer frem, når dækket er klar til udskiftning - så forbrugerne hurtigt kan se, hvor slidte deres dæk er.
Derved vil Michelin understrege, at kunderne kan køre sikkert - helt ned til 1,6 mm mønsterdybde.
Det nye dæk fra Michelin er på markedet i januar næste år. Det kommer i 64 forskellige størrelser i 15, 16, 17 og 18 tommer.
Nyt Michelindæk er sikkert helt ned til 1,6 mm
Den franske dækkoncern har netop vist det nye Primacy 4-dæk, som har gode køreegenskaber på våd vej - også når det er slidt ned til de lovbefalede 1,6 mm.