HOTEL Der er stille for enden Kirkebjerg Søpark i Brøndby. Eller i hvert fald hvis man træder inden for i de seks meter høje haller, som i tavshed huser 30.000 sæt dæk. Her får man et indblik i, at det at opbevare dæk for autoværksteder og bilforhandlere er en forretning og en forretning, som vokser.
Motor-magasinet er trådt ind i tavsheden hos Tyretrust, der lige nu er ved at forbedre sig på især én uge, der kommer til at bryde tavsheden signifikant - nemlig uge 42, eller for nogle, efterårsferien.
Den uge betyder med ét, at værksteder og bilforhandlere går i gang med den store dækskifte-måned for de tusinder af bilister, der bytter sommerdækkene ud med vinterdæk. Men hvor bilejerne tidligere reserverede en del af garagen til at opbevare de fire hjul, eller måske lod den nærliggende autoforhandler eller værkstedet gøre det, så hviler stadig flere dæk på hoteller lig det, Tyretrust driver. Det fortæller Peter Kjær, der er direktør.
- Kvadratmeter er dyre i dag hos mange værksteder og forhandlere. Arbejdstiden og bøvlet med dæk er noget, stadig flere i autobranchen udliciterer til sådan nogle som os. Det betyder, at flere kunder sender dæksæt over til os og sådan set ikke har lyst til at bekymre sig om dækkene, før kunderne kommer tilbage for at få skiftet dæk, siger Peter Kjær, mens han viser rundt i afdelingen i Brøndby.
Voldsom udskiftning
Men selv om de små 30.000 sæt dæk er lagt til hvile lige nu, og at hallerne er ryddet for mennesker, fordi spidsbelastningen først rammer om nogle uger, så sover de mange dæk rævesøvn.
- På små otte uger udskifter vi hele lageret. Samtidig er det et såkaldt kaos-lager som betyder, at stregkoder og vores egenudviklede it-system holder styr på dækkene. Data, som værkstederne og forhandler også har fuldt indblik i. Men fordi at dæksæt ved siden af hinanden ikke nødvendigvis har nogen fællestræk, så kan det være enormt tryk og fart på det her lager, når sæsonerne skifter, fortæller Peter Kjær.
På nogle dage, hvor der er mest tryk på, kan Tyretrust i Brøndby have op mod 2.000 sæt hjul igennem på en dag. Nogle dæk skal blot finde sin rette hylde, mens andre får afbalanceret sine dæk, bliver vasket eller repareret.
- Så der kan være nogle dage, hvor jeg er glad for, at vi har meget erfarne truckførere, der jagter dæk fra gulvet og op i seks meters højde, siger Peter Kjær.
Imens tager han Motor-magasinets udsendte med op under loftbrædderne i en af firmaet semiautomatiske trucks.
Bygger nyt i Køge
Peter Kjær, der selv har en fortid som automekaniker og som i de sidste mange år har arbejdet indgående med dæk, fortæller fra sædet i trucken, at Tyretrust er ved at bygge et helt nyt og langt mere automatiseret lager i Køge.
- I Køge kan vi, når vi tagerden samme tur i en truck, komme op i 12 meters højde, altså dobbelt så højt som nu. Samtidig bliver vores trucks mere automatiske end den her, der foruden at kunne følge nogle kabler gravet ned i gulvet, kræver manuel styring meget af tid, fortæller direktøren, mens han langsomt sænker os begge ned til gulvniveau.
Foruden det kommende lager i Køge har Tyretrust også et lager i Brørup i Jylland, hvor der kan være 10.000 dæksæt. I det nye i Køge forventer man at kunne have 30.000 sæt ligesom i Brøndby.
Nye biler og leasing
Som det blandt andet har været fremhævet i de senere ugers optakt til den nye registreringsafgift, så har bilsalget buldret afsted i Danmark i flere år. Flere nye biler, flere dæk. Det er indlysende. Men også leasingmarkedet er faktisk med til at booster lidt af forretningen hos Tyretrust.
- Vi kan godt mærke, at dæk er blevet lagt ind i stadig flere service- og leasingaftaler, så det også er noget, værksteder og forhandlere er med til at facilitere. Her leverer vi så at sige alt den plads, som værksteder og forhandlere ikke har, eller ikke vil ofre. På det felt forventer vi selvfølgelig klart, at markedet slet ikke er mættet endnu for dækhoteller, siger Peter Kjær.
Her sover 30.000 sæt dæk rævesøvn
Tyretrust i Brøndby har 30.000 sæt dæk på lager. Virksomheden fejrer ti år med afdelinger i Brøndby, Brørup og snart Køge.