23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

FDM skuffet over NCAP-afgift

Undrer sig over meldinger om, at Skats it-system ikke kan håndtere nye kategorier til sikkerhedsberegning. Skatteministeriet forklarer problemstillingen med hast.

BILAFGIFTER Bilisternes forening, FDM, er i de politiske forhandlinger om nye bilafgifter mødt med forklaringer om, at Skats it-system ikke kan håndtere nye kategorier omkring sikkerhedsudstyr og afgiftsberegning. FDM har direkte frarådet brug af NCAP-elementet i regeringens bilafgiftsforslag.

Politisk chef hos FDM, Torben Lund Kudsk, giver udtryk for undren og skuffelse for denne del af afgiftsforslaget. FDM er dansk repræsentant i det europæiske NCAP-samarbejde.

- Det er direkte problematisk at benytte NCAP-systemet til afgiftsberegning. Testorganisationen kan højst håndtere 30-40 biler årligt, og dermed vil vi se en del huller med afgifter, der kommer til at bero på tilfældigheder. Eksempelvis er den ypperlige bil sikkerhedsmæssigt, Volvo XC60, slet ikke testet endnu. Og den eneste mikrobil med de maksimale fem stjerner, VW UP, bortfalder ifølge NCAP-reglerne fra årsskiftet.

- Det er helt uholdbart, hvis det er Skats system, der giver begrænsninger og nu medfører, at der skrues på NCAP-elementet. Politisk og i autobranchen har man i mange år talt om, og foreslået, et nyt og teknisk baseret afgiftssystem. Derfor kan det kun undre og skuffe, hvis Skat er uforberedt it-mæssigt på en omlægning, især fordi vi ved fra Norge, at det blot handler om at kunne beregne værdier omkring vægt, CO2 og udledningsværdier. Det nye afgiftsforslag fra regeringen er desuden det mest komplicerede nogensinde, især omkring leasing-delen, så noget stemmer ikke, mener Torben Lund Kudsk.

Han tilføjer, at man fra politisk side er blevet mødt med argumenter om, at bilimportørerne vel kan presse bilfabrikkerne i forhold til NCAP-resultater og sikkerhedspakker.

- Men det danske marked er slet ikke stort nok til at kunne medføre sådan pression. Dog kan vi forvente, at bilimportørerne i højere grad vil hjemtage biler med mere omfattende sikkerhedspakker, der begunstiges i afgiftsberegningen fremover med de nye afgifter, siger Torben Lund Kudsk.

På kritikken fra FDM svarer Skatteministeriet til Motor-magasinet, at nye kategorier af sikkerhedsudstyr kræver systemudvikling i det digitale motorregister, der må omprogrammeres.

"Da det i forbindelse med omlægningen af bilafgifterne var et politisk ønske at finde løsninger, som kan virke her og nu, af hensyn til stilstand i autobranchen, valgte aftaleparterne at skrue på de eksisterende parametre, herunder NCAP-fradraget, i de nuværende regler. Disse kræver kun et minimum af omstilling i DMR, og kan derfor få virkning umiddelbart efter, at lovforslaget er trådt i kraft", anfører ministeriet. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|instance-web01