23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

De nye bilafgifter - her er alle de vigtige punkter

Få overblikket over de afgørende dele af de nye bilafgifter inklusive beregningen af fradrag for sikkerhedsudstyr. Samtidig lover Venstre, at den nye lov holder.

OMLÆGNING Det er slut med årlige nedsættelser af registreringsafgiften som led i finanslovsforhandlinger. VLAK-regeringens og Dansk Folkepartis aftale torsdag den 22. september om bilafgifter gælder mindst valgperioden ud. Det fastslår skatteordfører hos Venstre, Louise Schack Elholm (V).

- Der kommer ikke en ny afgiftsnedsættelse næste år. Det bliver i hvert fald ikke en del af regeringens program. Jeg vil gerne have ro om bilafgifter og håber, at aftalen holder i mange år. Det har vi forhåbentligt sikret nu, siger Louise Schack Elholm.

På den politiske bundlinje glæder skatteordføreren sig over, at det bliver billigere at købe sikre og miljørigtige biler.

- Aftalen giver danskerne mulighed for at få en bedre og mere sikker bil. Samtidig er vi glade for at kunne nedsætte brotaksterne med 25 procent og at få bygget det tredje motorvejsspor på Vestfyn, siger Louise Schack Elholm.

Sikkerhed måles på NCAP

De gamle fradrag på 3750 kroner for de lovpligtige ABS-bremser (blokeringsfri) og 2500 kroner for ESP (elektronisk stabilisering) fjernes. De erstattes af fradraget for fem NCAP-stjerner, som forhøjes fra 2000 til 8000 kroner. Dermed er nye, fremtidige sikkerhedsteknologier indbygget i afgiftssystemet.

- Intentionen er, at vi ikke skal have diskussionen om sikkerhedsudstyr hele tiden. Det indfanges af NCAP, som måler sikkerhed. Crashtest-ordningen er mere fleksibel og ændres efterhånden, som der stilles stadig større krav til at få de fem stjerner, siger Louise Schack Elholm. Der gradueres ikke efter antal stjerner. Fradraget gives kun for fem stjerner. Selefradraget øges fra 600 til 3000 kroner for tre alarmer. Derved falder den faktiske minimumsafgift, som, uden fradrag, er 20.000 kroner, fra 19.400 til 17.000 kroner.

Partierne skal senere afklare adskillige elementer i aftalen. Det gælder eksempelvis tilbageførelsen til bilisterne i 2025, hvis den opstrammede ejerafgift indbringer mere end forventet.

Varebiler friholdes

De nye afgiftssatser fordyrer varebiler, men her vil der ske en kompensation.

- De vil blive friholdt for stigningen, men vi har ikke lagt os mere fast end det, oplyser Louise Schack Elholm. Den konkrete mekanisme aftales senere.

Ejer- og kilometerafgifter

Der er i aftalen nye indtægter ud over leasingindgrebet. Den grønne ejerafgift forhøjes således for nye personbiler på flere led. Afgiften hæves med 500 kroner årligt på de eksisterende trin, satserne hæves, og der indføres nye skalatrin.

Grænsen for dårlig og god brændstoføkonomi forhøjes med fire kilometer til 20 km/l for benzinbiler og 22 km/l for diesel. Fradraget for hver kilometer herover er uændret 4000 kroner, mens tillægget under øges fra 1000 til 6000 kroner.

Det betyder, at alle benzinbiler over 20 km/l får reduceret fradraget med 16.000 kroner på denne konto. Tilsvarende vil tillægget stige fra nul til 24.000 kroner for en bil, der kører 16 km/l benzin.

Største stigning i ejer-afgiften rammer mellem 22,2 og 24,9 km/l, som øges fra nul til 1160 kroner per år. Biler over 50 km/l skal betale 660 kroner om året i 2018.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web04