BILAFGIFTER Det er et grønt svigt fra blå bloks side, at elbiler overhovedet ikke nævnes i regeringens aftale med DF om bilafgifter, mener skatteordfører Jesper Petersen (S). Socialdemokratiet ønsker en tillægsaftale.
- Elbilerne er glemt i denne sammenhæng og står ringere nu end før. Jeg vil bede skatteminister Karsten Lauritzen (V) om en genforhandling af aftalen om elbiler, siger Jesper Petersen.
VLAK-regeringens aftale med DF modarbejder formålet med elbilaftalen (S, R, V samt LA og K) om at fremskynde udbredelsen af elbilerne, påpeger han.
- Elbilaftalen undergraves, fordi elbiler i prissammenligninger inden for segmenterne stilles dårligere, siger han.
Jesper Petersen har ikke en liste over krav eller tiltag, man bør gennemføre. Han vil spørge skatteministeren, hvilke greb der kunne tages i brug. Målet er, at prisforskellene ikke bliver større, når benzin- og dieseldrevne biler får afgiftsnedsættelser.
Relativ fordel er ens
Venstres skatteordfører ser ingen grund til at justere aftalen med Socialdemokratiet og Det radikale Venstre om elbilafgifter.
- Vi har en separat aftale om elbiler, og de får afgiftsnedsættelse som alle andre biler, siger Venstres skatteordfører, Louise Schack Elholm.
- Eftersom de kun betaler 20 procent af afgiften, kan de heller ikke få det samme i kronebeløb som alle andre. Elbiler betaler nu 20 procent af den nedsatte registreringsafgift undtagen de små, som betaler ingen afgift, siger Louise Schack Elholm.
Sværere at nå mål om elbiler
- Det er ærgerligt, at der slet ikke er noget elbil i aftalen, siger branchechef Lærke Flader, Dansk Elbil Alliance.
- Det er en skam, for det er nu, at det sker i andre lande. I stedet forværrer vi konkurrenceforholdet for elbiler. Danmark er på en 20. plads i Europa. Det kan vi ikke være stolte af.
- Jeg opfordrer partierne bag aftalen til et genbesøg. Forudsætningerne bag elbilaftalen er ikke længere til stede, når registreringsafgiften for almindelige biler ændres markant. Det er blevet sværere at nå elbilaftalens mål om 24.000 biler i 2021, fortsætter Lærke Flader.
Kun 3000 kroner billigere
Ifølge Dansk Elbil Alliances beregninger betyder regeringens aftale med DF meget lidt for elbiler i mellemklassen på nuværende tidspunkt. Prisforskellen bliver nemlig større i elbilers disfavør, mens nedsættelsen slår kraftigere igennem frem til 2021, når indfasningen er slut. En e-Golf falder cirka 3000 kroner, mens prisfaldet er cirka 11.000 for en Tesla Model S.
I 2021, når elbiler pålægges fuld registreringsafgift, falder en e-Golf falder cirka 40.000 kroner i afgift som følge af regeringens aftale med DF, mens en Tesla Model S falder cirka 50.000 kroner
S vil genforhandle elbiler
Regeringen afviser ønsket om en justering med henvisning til den separate aftale om elbiler.