JOINTVENTURE I Viborg er den mangeårige reservedels-leverandør JP Group, der også står bag Quickpot-kæden, blevet specialister i at samle elbiler. Ifølge en treårig kontrakt mellem det danske elbil-firma Garia og PostNord skal JP Group nu samle foreløbig 600 specialbyggede el-postbiler til den svenske del af PostNord. Også postbiler i Danmark er, ifølge Garia, en del af kontrakten, men indfasning herhjemme vil afhænge af en ny produktionsmodel for PostNord, der er under udarbejdelse, oplyser PostNords presseafdeling til Motor-magasinet.
Køretøjerne ventes at blive taget i brug på forskellige postruter i Sverige allerede til december i år. Det er Dynekongen Lars Larsen, der står bag Garia, som i 2007 første gang blev præsenteret som eldreven golfbil. Arbejdskøretøjet, der hedder Garia Utility, blev lanceret i efteråret 2015 med en klar strategi om at øge produktionsvolumen, salgskanaler og profit. Den nuværende kontrakt med PostNord er således en meget vigtig milepæl i Garias vækststrategi. Ordren vil skabe en omsætning for omkring 75 millioner kroner årligt og begynde at gøre Garias produktion rentabel, og det har netop været et mål med firmaets skifte fra golfbiler til arbejdskøretøjer.
Skubber ikke elbil-udvikling
Ifølge salgsdirektør i Garia, Steen Scherff, har virksomheden lyttet til PostNords ønsker og tilpasset en højrestyret bil, der, via lithium-teknologi, kan klare op til 500 stop på en 50 kilometer lang rute med maksimalt 500 kg last og 45 km/t med god ergonomi til chaufføren. Garia har måttet indarbejde en dieseldrevet Webasto kabinevarmer i køretøjet af hensyn til strømforbruget.
- Vi har ikke skabt en konkurrent til Nissan, Renault eller Tesla og skubber ikke på den teknologiske udvikling af elbiler. Men vi håber naturligvis, at også den danske del af PostNord vil begynde at benytte vores køretøjer, siger Steen Scherff.
Fra Valmet til Viborg
Garia trak i 2016 sit produktionsapparat til elbiler fra finske Valmet til danske JP Group i et jointventure af hensyn til leverance og lagerbinding.
- Vi valgte at benytte JP Group, fordi firmaet i mange år har leveret til især den tyske bilindustri samt eftermarkedet i kraft af gode kvalitetsstandarder - her har vi kunnet benytte deres sourcing til vores et produktionsudstyr, siger Steen Scherff.
Garia har også leveret sine brugs-elbiler i mindre målestok til boligselskaber og enkelte kommuner og lufthavne i form af ladvogne. Planen er at udvide med sekspersoners biler til eksempelvis hoteller. Produktionen totalt via samarbejdet med JP Group er, med PostNord-aftalen, 1200-2000 enheder årligt.
Håb om elbiler fra JP Group til danske postbude
Den midtjyske elbil-producent skal foreløbig levere 600 Garia-elbiler til den svenske del af PostNord.