23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Når biler ikke kan støde sammen

Forbundne biler bliver standard inden for få år, lyder det fra BMW

FRANKFURT 2017 Både Toyota i Japan og BMW i Tyskland arbejder med begrebet "forbundne biler." Bilerne i en række på motorvejen er "forbundet" til hinanden, og kan på den måde forhindre ulykker. Forbundne biler er et afgørende skridt i retning af den selvkørende bil.

Men det er ikke kun i forbindelse med persontransport, at vi vil opleve biler, der taler sammen og kører selv - det vil også ske med fragt. Connectivity vil også bestå af flådestyring af bilparken, og forbindelse mellem chauffør og f.eks. fragtcentral.

Thye New Normal
Hos BMW fortæller Stefan Ponikva - chef for “i Brand Management" og for "Conneced Drive Communication" - at man ligefrem kalder udviklingen med forbundne og selvkørende biler for "The New Normal."

- Vi må hele tiden så at sige gentænke disse systemer for, hvad man ellers kan bruge dem til - både når det gælder underholdning og sikkerhed. Vi vil også kunne tilbyde systemer til eftermarkedet, så en bilist altid kan opdatere systemet og tilkøbe flere services - måske på en særlig app, hvis han opdager noget, han eller hun har glemt. Og det vil alt sammen blive gemt i skyen, siger Stefan Ponikva.

- Og vi vil se, at man i stedet for at ringe til en forretningsforbindelse eller ægtefællen og fortælle, at man sidder i en trafikkø og ikke kan nå frem som aftalt - så kan man sende et kortudsnit, hvor bilen er markeret - og den forventede resterende køretid - men selvfølgelig kan man også med tale bede bilen om at sende meddelelsen i stedet for som i dag at klikke sig igennem bilens touchscreen, siger Ponikva. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.266|instance-web03