FRANKFURT 2017 Både Toyota i Japan og BMW i Tyskland arbejder med begrebet "forbundne biler." Bilerne i en række på motorvejen er "forbundet" til hinanden, og kan på den måde forhindre ulykker. Forbundne biler er et afgørende skridt i retning af den selvkørende bil.
Men det er ikke kun i forbindelse med persontransport, at vi vil opleve biler, der taler sammen og kører selv - det vil også ske med fragt. Connectivity vil også bestå af flådestyring af bilparken, og forbindelse mellem chauffør og f.eks. fragtcentral.
Thye New Normal
Hos BMW fortæller Stefan Ponikva - chef for “i Brand Management" og for "Conneced Drive Communication" - at man ligefrem kalder udviklingen med forbundne og selvkørende biler for "The New Normal."
- Vi må hele tiden så at sige gentænke disse systemer for, hvad man ellers kan bruge dem til - både når det gælder underholdning og sikkerhed. Vi vil også kunne tilbyde systemer til eftermarkedet, så en bilist altid kan opdatere systemet og tilkøbe flere services - måske på en særlig app, hvis han opdager noget, han eller hun har glemt. Og det vil alt sammen blive gemt i skyen, siger Stefan Ponikva.
- Og vi vil se, at man i stedet for at ringe til en forretningsforbindelse eller ægtefællen og fortælle, at man sidder i en trafikkø og ikke kan nå frem som aftalt - så kan man sende et kortudsnit, hvor bilen er markeret - og den forventede resterende køretid - men selvfølgelig kan man også med tale bede bilen om at sende meddelelsen i stedet for som i dag at klikke sig igennem bilens touchscreen, siger Ponikva.
Når biler ikke kan støde sammen
Forbundne biler bliver standard inden for få år, lyder det fra BMW