STRØM Enhver mekaniker, som beskæftiger sig med nyere biler, ved, at diagnoseudstyr, diverse testere og systemer til at håndtere strømmængder har fået afgørende betydning for, om man kan lave alt fra olieskift, nulstilling af advarselslamper og opdatere software.
Har man samtidig kigget en mekaniker over skulderen, så vil man kunne se, at rigtig meget arbejde foregår på en bærbar, i hvert fald før det mere mekaniske arbejde for alvor går i gang. Men alt imens at mekanikeren sætter gang i eksempelvis en softwareopdatering eller en elektronisk fejlfinding, så stiger bilens strømforbrug drastisk. Det fortæller Peter Lorentzen, der ejer virksomheden Cepelo i Aalborg, som importerer og sælger udstyr fra det italienske mærke Electromem.
- Hvis man eksempelvis installerer software eller laver en større fejlfinding, så er der tale om, at bilens strømforbruger stiger kraftigt. Så kraftigt, at den rigtige spænding på bilen kan være afgørende for, at den proces ikke ødelægges, fortæller Peter Lorentzen.
Konkret betyder det, at hvis bilens spænding falder til under et vist niveau, der afhænger lidt af mærke og model, risikerer bilen at afbryde opdateringen eller fejlfindingen.
- Det svarer lidt til, hvis ens smartphone løber tør for strøm midt imens, at man er ved at opdatere sit styresystem. Det kan man godt regne ud kan være kritisk, siger Peter Lorentzen.
Mærke- og frie værksteder
Ifølge den nordjyske leverandør så er mere eller mindre alle mærkeværksteder i dag nødt til at at have systemer, som kan håndtere spænding på biler korrekt.
- Jeg ved, at hvis man servicerer BMW, kræver det et anlæg, der kan håndtere helt op til 90 ampere. Det er meget, og det gør, at man skal have specialværktøj, når man skal nulstille eller udføre diagnoser, forklarer Peter Lorentzen.
Han understreger også, at hvor en softwareopdatering til en telefon typisk er klaret på relativ kort tid, så kan en softwareopdatering tage timevis.
- Jeg vil også sige, at frie værksteder bør holde øje med det her, fordi man også her får store mængde af biler, hvor elektrisk fejlfinding er udgangspunkt, og hvor man så ellers kan bygge på af opgaver, som software kan løse. Hvilket igen leder tilbage til strømforsyningen, der skal tænkes med, når man indretter autoværksteder, forklarer Peter Lorentzen.
Spænding på værkstedet er vigtig del af indretning
Fejlfinding og tester-arbejde på biler kræver intelligent strømstyring.