FRANKFURT Den er fortsat anerkendt som dette halvårs vigtigste bilmesse, IAA 2017 eller Den Internationale Biludstilling i Frankfurt, som vi siger på dansk. Og alligevel springer en lang række af de store bilfabrikker over - blandt dem Fiat, Mitsubishi og Jeep samt ikke mindst Peugeot. Vel bliver kinesiske udstillinger vigtigere og vigtigere, og vel forstærker elektronik-messen CES i Las Vegas i januar sin position og betydning. Men derfra og så til at melde afbud til Frankfurt...
Den måske største overraskelse blandt bilfabrikker, der kører uden om udstillingen i den sydtyske by, er franske Peugeot.
Derfor siger Peugeot "no merci" til Frankfurt
Hvorfor har Peugeot valgt ikke at være med på IAA 2017?
- En biludstilling som Frankfurt er et markedsføringsredskab til at komme i kontakt med vores kunder så samme måde som f.eks. Åbent Hus hos forhandlerne og aktivitet på sociale medier - og det skal ikke styres af vaner, forklarer Peugeot-Danmarks PR-ansvarlige på vegne af fabrikken i Frankrig. Og Peugeot (plus DS fra samme koncern) har besluttet at kommunikere med andre marketingmetoder.
Peugeot-France understreger, at det endnu ikke er besluttet, om det franske mærke skal være med eller melder fra til kommende lignende udstillinger.
Derfor siger Tesla "no thanks" til Frankfurt
Måske er det ikke så overraskende, at den amerikanske elbil-producent Tesla ikke er med i Frankfurt - det er i overensstemmelse med "som sædvanlig." Men med de stadigt flere modeller markerer mærket sig jo mere og mere som en "rigtig" bilproducent.
Så hvorfor er Tesla ikke med i Frankfurt?
- Vi vurderer hver enkelt begivenhed, og i år har vi valgt at springe Frankfurt over, forklarer Maria Lantz med ansvar for PR i Danmark på vegne af amerikanerne. Vi er ikke et traditionelt bilselskab og forsøger derfor altid at være med i "ikke-industrielle" arrangementer. Det afspejler fuldstændig vores stil - i stedet for at sælge vores biler sammen med alle de andre går vi til steder, hvor folk kan opdage os organisk.
Ikke alle siger fra
Men slet ikke alle melder fra
Ni af de store siger nej, men det forhindrer dog ikke et overvejende flertal af de førende bilfabrikker i at være med i den sydtyske by. Blandt andre hjemmebaneholdet BMW, der ikke bare er til stedet, men er det endnu mere end nogen sinde før:
Derfor siger BMW "ja bitte" til Frankfurt
- For BMW-koncernen er det slet og ret vigtigt at være til stede i Frankfurt, forklarer Bernhard Ederer, BMW AG’s talsmand for udstillingen. BMW og Mini samt BMW Motorrad vises på et display på i alt 10.500 m2 med et hidtil uset udvalg af produkter - både konceptbiler, el og biler af mere konventionelt tilsnit.
Derfor siger Toyota "hai" til Frankfurt
En anden bilkoncern, der er med i Frankfurt, når udstillingen åbner for publikum i dag, er Toyota.
Japanerne forklarer deres tilstedeværelse i Frankfurt kort:
- Vi deltager på den store biludstilling i Frankfurt, fordi vi mener, at netop dén er en af de globale udstillinger, der giver mest mening for et brand som vores, forklarer Toyota-Danmarks PR-ansvarlige Anders Tystrup på mærkets vegne.
Ni producenter dropper Frankfurt-udstillingen
Hvordan kan et bilfirma som Peugeot undlade at være med i Frankfurt? Franskmændene er kun et ud af i alt ni firmaer.