23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

AMG runder de 50 i voldsomt tempo

Mercedes-AMG kan fejre 50 års fødselsdag i år, men konkurrencen er hård i branchen for premium-tuning.

FEJRING Det virker måske lidt paradoksalt at starte fortællingen om AMG, der i år fylder 50, med en kort reference til Formel E. Motorsportsserien har på mindre end et år trukket både Audi og senest Porsche væk fra LMP1-serien i WEC, herunder Le Mans. Rykket kan selvfølgelig skyldes en overordnet strategi fra Volkswagen-koncernen, der siden Dieselgate brød ud har kæmpet med enorme image-problemer.

Audi og Porsche kan uden tvivl udnytte de erfaringer, man i de kommende år får i Formel E, til at bygge videre og forbedre mærkernes forskning i både el- og hybridteknologi. Altså motorsport, også selv om det drejer sig om elmotorer er med til at flytte grænserne for, hvad kommende produktionsbiler kan, rent effektmæssigt.

Det bringer historien tilbage til AMG og året 1967. Det er her, de to tyske ingeniører Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher formelt grundlægger Aufrecht Melcher Grossaspach Ingenieurbüro. Udgangspunktet var motorsport. De to ingeniører havde nemlig nogle år tidligere startet arbejdet med udviklingen og konstruktionen af 300 SE hos Daimler-Benz’ udviklingscenter.

Desværre for de to besluttede Daimler-Benz kort tid efter at stoppe udviklingen af motorer til motorsport og i stedet retter fokus mod produktionsbiler.

10 sikre sejrer
Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher mødtes i tiden herefter hjemme ved Hans Werner Aufrecht i Grossaspach. Formålet var fortsat at udvikle og tune 300 SE-motoren, og arbejdet trak samtidig så meget i kollega hos Daimler Manfred Schiek, at han besluttede sig for at stille op i det tyske DTM. Og det skulle Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher aldrig fortryde, for både Manfred Schiek og 300 SE var så overlegne, at de vandt hele ti gange.

Med de in mente blev de to ingeniører hurtigt kendt i den tyske verden for racing, hvilket altså i 1967 blev cementeret med grundlæggelse af det, bilverdenen i dag kender som Mercedes-AMG.

Pumpede personbiler
En ny hjørnesten i firmaet historie kom i 1971, da AMG Mercedes 300 SEL 6.8 vandt 24-timers løbet på den belgiske Spa-banen sin klasse og sluttede samlet toer i det overordnede løb. Hvad der foruden motoren forbløffede det meste af motorsportsverdenen var, at AMG Mercedes SEL 6.8 var en mere eller mindre traditionel bil på størrelse med almindelige personerbiler, og netop ikke en særlig raceudgave i mindre facon og med former, man kun kunne finde på en racerbane.

I stedet var det tale om et monster i forklædning, lidt som det udtryk moderne AMG-biler gerne vil sende, medmindre man taler GT-klassen. På den måde blev endnu en af grundpillerne for firmaet grundlagt, selv om de to ingeniører næppe havde forestillet sig, at firmaet skulle ende, hvor det er i dag.

Samtlige klasser
Fra midten af 1970’erne og frem til 1990’erne tog firmaet for alvor fart. Man opkøbte stort hvad som helst hos Mercedes-Benz og Daimler og havde fra starten målsætningen om, at intet skulle være umuligt for udviklerne af især motorer.

I 1976 måtte man erkende, at man skulle have nye lokaler, og derfor flyttede man AMG-folkene ind i lokaler i Affelterbach, hvor firmaet stadig den dag i dag har hovedkvarter.

En reel produktion af motorer begyndt i 1984, hvor Erhard Melcher fandt ud af, at man kunne bygge uafhængige cylinderhoveder med fire ventiler pr. cylinder. Blot to år senere var AMG klar med ’hammeren’, hvilket konkret vil sige den 5.0-liters V8-motor, som man placerede i E-klasse Coupé. Netop den bil med den heftige motor slog for alvor AMG-navnet fast i USA, og efterhånden erkendte Daimler-Benz, at man nok snart måtte kigge nærmere på AMG som virksomhed.

Beviset på det kom med racerbilen 190, som var frugten af det første officielle samarbejde mellem Daimler-Benz og AMG. Igen havde AMG-teamet bygget en motor og fundet den optimale bil til at håndtere motorer, hvilket indbragte 190-modellen 50 DTM-sejre i årene mellem 1988 og 1993.

Afgørende forhandler-netværk
Året 1990 markerer samtidig, at AMG og Daimler-Benz-koncernen får papir på hinanden. Det betyder, at AMG-produkter kan sælges gennem bilproducentens kraftigt voksende forhandlerkæde og samtidig serviceres på udvalgte værksteder. Noget der atter er med til at udbrede kendskabet til tuning af Mercedes-biler takket være AMG. Samtidig blev antallet af ansatte hos AMG ved med at vokse og rundede samme år som den vigtige underskrift med Daimler-Benz 400.

Tre år senere rullede det første bevis på de to virksomhedernes nye aftale ud på vejene. Mercedes-Benz C36 AMG var født, og samtidig blev AMG et varemærket. Nu var det ved at være seriøst.

Den fulde overtagelse
Mercedes-AMG ligger i dag i hård konkurrence med især Audis S-modeller og BMW’s M-biler. Audis første S-bil, nemlig Audi S2, så dagens lys i 1990, dermed samme år, som AMG og Daimler-koncernen slog sig sammen. Hos BMW og M-afdelingen startede det allerede tilbage i 1972 med BWM 3.0 CS, der markede virksomhedens første egentlige racingprojekt. Især i de senere år, hvor BMW har haft succes med M-sportspakker og Audi tilsvarende på sine biler er konkurrencen bare blevet mere og mere intens. Måske forudså nogle kloge hoveder hos Daimler allerede det tilbage i 2005, hvor koncernen, der nu hed DaimlerChrysler, besluttede sig for at købe 100 procent af aktierne i AMG-firmaet. Det betyder, at Daimler-koncernen i dag kan udnytte AMG-brandet, historien og ikke mindste entusiasmen fyldt i ud jagten på nye og endnu mere hæsblæsende motorer.

En elektrisk fremtid
Foruden det tyske DTM-mesterskab er Mercedes-AMG, som de fleste ved, dybt engageret i Formel 1 (ikke Formel E). Det betyder dog ikke, at virksomheden kigger på eldrift som noget, der aldrig nogensinde finder vej til en af de håndsamlede motorer på enhver moderne AMG-biler.

Blandt andet trak AMG en del overskrifter, da man i 2013 byggede SLS AMG Electric Drive, som eksempelvis var med i Top Gear. Med en fuld elektrisk drivline, 552 kW, hvilket svarer til omkring 751 og 1000 Nm, beviste AMG, at man havde ambitioner inden for visse dele af den elektriske verden, selv om SLS AMG Electric Drive dog mest et show-off.

Den nuværende direktør for Mercedes-AMG Tobias Moers har da også sagt, at man hverken kan eller vil bremse fremskridtet for en fremtid på el. Et næsten levende bevis på det så mange tilbage først på året 2017, hvor firmaet løftede sløret for AMG GT Coupé, en slags firedørs familiebil, der sandsynligvis skal bringe hybridteknologi i spil i AMG-firmaet. Når man vel at mærke taler produktionsbiler, for Mercedes-AMG Petronas-teamet i Formel 1 har siden 2014 brugt store ressourcer på at bringe hybrid-raceren til tops i løbsserien her.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|instance-web04