23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bilbranchen DI vil kun fikse skrotbiler med nye dele

Uanset hvordan det går med reparationsgrænsen, så mener foreningen, at opgørelse med brugte dele er lig med alt for meget administrativt arbejde.

PAPIRARBEJDE Det er alt for besværligt, hvis man skal fikse buler, udskifte reservedele og lignende opgaver på biler, der ender hos autogenbrugerne, med brugte dele. I stedet skal man holde fast i brugen af nye dele.

Det mener man i hvert fald hos Bilbranchen DI, der går i en noget anden retning end Håndværksrådet og Dansk Autogenbrug (DAG), der for 14 dage siden her i avisen fremlagde et bud på en lovændring, hvor netop brugte dele skal være et alternativ til de nye. Forklaringen fra Bilbranchen DI på den udmelding skal findes i Frankrig. Bilbranchen DI skriver sådan her:

’I Dansk Folkepartis forslag om forhøjet reparationsgrænse (fra 65 til 75 procent, red) nævnes også muligheden for at opgøre skader med brugte reservedele. Til trods for de gode intentioner bag forslaget advarer Bilbranchen om brugen af brugte dele i skadesopgørelsen, da det medfører en lang række uhensigtsmæssigheder.’

Og foreningen fortsætter:

’Foreløbige erfaringer fra Frankrig, der har haft krav om tilbudsgivning af både brugte og nye dele ved bilreparationer siden årsskiftet, viser, at den nye lovgivning medfører en lang række administrative byrder. Det gør blandt andet, at de mindre værksteder ikke har mulighed for at overholde de nye regler.’

Tidsforbrug og kvalitetstjek
Dertil mener Bilbranchen DI, at værkstedsregningen for både forbrugere og forsikringsselskaber vil blive større. Grunden til det er de øgede administrative byrder, forslaget om brugte dele vil medføre. Det betyder øget tidsforbrug ved bestilling, modtagelse og kvalitetstjek af de brugte dele, højere returgrad på grund af uoverensstemmelse mellem kvalitetsmærkning og den reelle kvalitet på den brugte del samt længere lejeperioder af lånebil til forbrugeren som følge af en længere reparationstid.

I dag opgøres skader på bilen med nye reservedele, men det er dog muligt for værkstedet at reparere med brugte reservedele såvel som med såkaldte uoriginale dele. Bliver det muligt at gøre brug af brugte dele i skadesopgørelsen, vil det imidlertid blive meget tungt rent administrativt.

- Den høje beskatning på biler i Danmark gør, at vi har brug for en reparationsgrænse. Så i virkeligheden er det den høje beskatning, der er hovedproblemet. Men grænsen er sat for at forhindre, at vi på værkstederne går og banker buler ud på afgifter. Hvis grænsen skal kunne håndteres rent administrativt må vi holde fast i, at opgørelsen sker med nye dele, siger direktør Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen DI.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|