23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Værksteder er klar til kongen af elbiler

En helt ny version af Nissan Leaf lander på det europæiske marked i januar 2018. Det danske bagland er klar.

SERVICE Nissan Leaf er uden sammenligning den mest solgte elbil i verdenshistorien - i hvert fald indtil nu. Dog har salgskurven i Danmark været svingende hen over årene, hvor 2017 for alvor trækker tænder ud.

I skrivende stund er der solgt ni Nissan Leaf, mod 85 i hele 2016 og 224 styk i 2015. På verdensplan har bilen derimod haft en solid salgskurve, og sammenlagt er der solgt over 280.000 biler. Alene i Norge er der solgt over 30.000 Leaf.

Og nu kommer efterfølgere med mere teknologi, længere rækkevidde og et et par fif til ikke kun at suge strøm ud af vores fælles netværk, men også bidrage aktivt med at levere energi tilbage, hvis der skulle være behov for det.

Nissan Leaf er sammenlagt en vigtig model for det japanske mærke, når det kommer til eldrevne køretøjer. Og i kraft af sin fremtrædende position blandt solgte elbiler, har Nissan i flere år også kunnet opbygge og drive hele det bagvedliggende netværk af forhandlere og værksteder. Det er især noget, som har rykket sig de sidste fem år i Danmark. Tilbage i 2012 sagde landechef Peter Hal til fagbladet Ingeniøren:

- Jeg havde en måske lidt naiv forventning om, at der ville være en væsentlig større interesse for Nissan Leaf, end tilfældet har været. Vi må erkende, at der skal et større benarbejde til for at udbrede kendskabet til den, fortalte Peter Hal dengang.

I dag garanterer Nissan danske pressechef Ann Strøby, at samtlige værksteder og forhandlere er klar til den nye Nissan Leaf.

Teknisk ryk
Som det er med de fleste billanceringer, så skruer også Nissan her op for effekten og i det her tilfælde op for rækkevidden. Med den nye Leaf betyder det i første omgang et 40 kWh-batteri mod 30 i den gamle. For køberne betyder det en rækkevidde på 378 kilometer, lover Nissan, mod maksimalt 200 i den gamle 30 kWh-model.

Sammenlagt kan den nye elmotor i den kommende Leaf producere 110 kW, eller hvad der svarer til ca. 150 hestekræfter. Oplades batteriet med 6 kW, tager det otte timer. Bruger man Nissans såkaldte quick charging, tager processen 40 minutter - op til 80 procent, vel at mærke.

Lade og aflade
Hvad der også bliver markedsført og markeret tydeligere med den nye Nissan Leaf er den såkaldte Vehicle to Grid (V2G) teknologi. Det betyder konkret, at Leaf både kan lade og aflade på nærmest én og samme tid - alt sammen styret intelligent og som led i den samlede forsyning.

Danmark er langt med V2G-teknologien, og som Motor-magasinet har skrevet om tidligere, har både DTU og Frederiksberg Forsyning i længere tid testet, hvordan teknologien fungerer i praksis. Konkret har Frederiksberg Forsyning opkoblet 10 styk Nissan e-NV200, som virksomhedens medarbejdere bruger i det daglige arbejde med at drive og vedligeholde forsyningsnettet på Frederiksberg.

Den kommende Leaf skruer ifølge producenten selv yderligere op for sin smarte måde at bruge energi. Det betyder et energisystem, som Nissan kalder xStorage. Skal man tro Nissan, kan systemet selv beregne, hvordan strømmen er billigst, og hvor det altså giver mening for bilen at suge lidt ekstra kraftigt på nettet.

Og altså tilsvarende mindre i de perioder, hvor strømmen er dyrere. Her skal det dog nævnes, at man i Danmark ikke har differentierede priser på strøm. Så når man taler om billig strøm, refereres der i Danmark kun til produktionsomkostningerne og altså ikke de priser, kunderne betaler.

Kræver et vist volumen
Motor-magasinet har flere gange talt med Peter Bach Andersen, der er forsker ved DTU Elektro og som er projektleder på Nikola, hvor man undersøge, hvad potentialet er af V2G. Ifølge ham kræver V2G et vist volumen af elbiler, klare aftaler om priser på leverancer af strøm frem og tilbage mellem nettet og så naturligvis elbiler, som rent teknisk kan håndtere V2G.

- Tager man en elbil som Nissan Leaf, så understøtter den overvejende del af de solgte biler i Danmark allerede den her teknologi. Nikola-projektet afprøver også potentialet for jævnstrøm. Det er som bekendt oplagt til hurtige ladning og afladninger. Samtidig sker der er heftig kommunikation mellem bil og ladestander, men igen er det meget belejligt med batterier, fordi de kan adoptere meget hurtigt og ændre sig i forhold til input og output og i forhold til at balancere nettet, har Peter Bach Andersen tidligere forklaret.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.15|