KURSER Der bliver igen, igen rykket lidt rundt på tingene i synsbranchen, når en ny bekendtgørelse træder i kraft den 20. maj 2018. Overordnet set er ændringerne af de to regelsæt ’Synsbekendtgørelsen’ og ’Synsvirksomhedsbekendtgørelsen’ et led i Danmarks gennemførelse af direktiv 2014/45/EU (periodiske syn) og direktiv 2014/47/EU (’Vejkantsyn’).
Mere konkret handler det om ændringer, der blandt andet omfatter toldsyn, indberetninger i motorregistret (DMR), syn af køretøjer med ændrede konstruktioner og specialkøretøjer som blandt andet ATV’er. En af de steder, hvor man allerede nu er ved at gardere synsmedarbejderne til de ændrede regelsæt er på CELF, der blandt flere andre ting tilbyder kurser og efteruddannelse af bilsynsmedarbejdere, omsynsmedarbejdere og tekniske ansvarlige.
Palle Hansen er faglærer og uddannelsesleder på synsområdet. Han fortæller om, hvad man startede i denne uge på skolen:
- I dag, tirsdag, har vi netop sagt goddag til det første hold på 12 mennesker på kurset opkvalificering af bilsynsmedarbejdere. Det er et AMU-kursus over to dage, hvor vi gennemgår nogle af de væsentligste ændringer, som allerede er i gang og som kommer til at ske som følge af de nye bekendtgørelser i 2018, fortæller Palle Hansen.
Han er selv uddannet mekaniker og har siden 2004 arbejdet med uddannelse til og kurser for folk i autobranchen, der arbejder med syn af biler.
Ingen ændring af skotte-debat
Samme år som uddannelseslederen for alvor gik ind på kursusområdet forberedte man sig dengang på den mest gennemgribende reform af området for bilsyn. Den betød et farvel til Statens Bilsyn og en omfattende liberalisering på området, der har åbnet op for en stribe synsvirksomheder.
Lige nu, altså i 2017, diskuterer politikere og branchefolk så atter engang ændringer i den måde, synsvirksomheder må agere på, blandt om det skal være tilladt at drive både værksted og synshal under samme tag.
Selv er synsvirksomhederne meget skeptiske over for de forslag, fordi det ifølge virksomheder lig Applus risikerer at rive de vandtætte skotter ned, der lige nu er mellem synsfolk og dedikerede mekanikere - altså at der ikke er noget økonomisk på spil mellem de to dele af det at håndtere biler i Danmark. For Palle Hansen vil en eventuel regelændring ikke betyde det store:
- Selv om der politisk skulle ske noget ved en lovændring, tidligst efter den 3. oktober, hvor Folketinget igen sætter sig sammen og diskuterer det her, så tror jeg ikke, at mit område for efteruddannelse og kurser vil ændre sig markant. Man kan sige, at de gældende bekendtgørelser for både Synsbekendtgørelsen og Synsvirksomhedsbekendtgørelsen jo er de rettesnore, som mine kursister og øvrige i branchen skal gå efter, siger Palle Hansen og tilføjer:
- Og hvad der så rent politisk vil ske i adskillelsen af synsvirksomhed og autoværksted, ja, det har jeg ingen holdning til som faglærer.
Hele landet er med
Da Motor-magasinet taler med Palle Hansen i telefonen står han midt i en pause for det første hold af 12 kursister, der skal bygge lidt på erfaringshylderne, når det handler om de kommende ændringer i synsbranchen.
Ifølge uddannelseslederen har CELF hen over årene haft besøg af en stribe forskellige synsfolk fra både Applus, Pava Bilsyn, FDM og en lang række andre synskæder.
Fælles for dem alle er, at man siden 2011 har skullet have en teknisk ansvarlig. Den uddannelse kvalificerer deltageren til at varetage arbejdsopgaverne som teknisk ansvarlig person i en synsvirksomhed giver og kendskab til ansvarsområder, instruks og tilsynspligt, kvalitetsstyring, ISO 9001 og brug af eSyn. Palle Hansen supplerer:
- De nyeste kursister her klæder sig dermed rigtig godt på til kommende ændringer. Herfra må vi så se, om der politisk kommer til at ske mere på synsområdet. Det afventer vi naturligvis, men vi retter os jo selvfølgelig udelukkende efter bekendtgørelserne, forklarer Palle Hansen.
Nye synsregler: Sådan forbereder skole sig
20. maj 2018 træder der nye regler i kraft for synsansatte. Allerede nu har institutionen CELF startet nye kurser på området.