23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Forhandler: Lokal grossist var skarpest

Kia-forhandleren Kjerulff i Slagelse gik efter Auto-G og værktøj fra Bato Nordic, da man skulle have nye værktøjsborde.

INDRETNING Konkurrencen er hård og udbuddet massivt. Sådan beskriver Torben Kjerulff, der er direktør hos Kia-forhandler Kjerulff A/S i Slagelse, markedet for værkstedsborde og værktøj. Direktøren har netop købt otte værkstedsborde gennem Auto-G-kæden med Bato-værktøj indeni. De gamle borde var efterhånden i en stand, som kaldte på en udskiftning.

- Her i provinsen har mange det nok sådan, at man støtter lokalt. Derfor afsøgte vi markedet og indhentede tilbud. Her var Slagelse Autodele, der er med i Auto-G, det bedste bud. Det bliver på en måde lidt familiært, men vi har jo også kigget indgående på pris og kvalitet, så det er ikke bare for det lokales skyld, fortæller Torben Kjerulff, da Motor-magasinet møder ham på adressen Sverigesvej i Slagelse.

Torben Kjerulff er tredje generation i en virksomhed, der har eksisteret siden 1921. Firmaet er netop blevet færdig med en større ombygning, der omfatter ny ventilation på det 1.000 kvm store værksted, otte nye saxo-lifte, nyt gulv, ny port og altså værkstedsbordene.

Kia stiller krav
Kjerulff-forhandleren gik for fem år ’all in’ på Kia. Det betyder, at Kia stiller en række krav til de forhandlere og værksteder, som skal håndtere det koreanske mærke. Det rummer alt fra logoer, salgslokaler og værkstedsindretning. Samtidig stiller Kia syv års garanti på sine biler, hvilket også omfatter en serviceaftale.

- Hertil er vi, som alle andre forhandlere, udfordret af, at kunderne er langt bedre oplyst, inden de svinger forbi forhandlere. Så selv om vi ligger, hvor vi gør, så er vi tre på arbejde om søndagen, fordi kundernes tålmodighed presser hver forhandler til at skulle levere på meget kort tid, siger Torben Kjerulff på sit kontor.

Kia-forhandleren er den eneste i området og beskæftiger i dag 18 ansatte. Samtidig rangerer Kjerulff på en femteplads over de Kia-forhandlere i Danmark, som sælger flest biler.

Udvikling skubbes af el
Som flere andre bilproducenter kommer også Kia til at satse mere massivt på el- og hybridbiler. Det omfatter eksempelvis Soul EV, Niro Hybrid og Optima Hybrid. Igen er det en teknologisk udvikling, som rykker grænserne for, hvad både store og små forhandlere og værksteder skal kunne håndtere.

- El- og hybridbiler kræver særligt underlag, specialværktøj, afmærkning, lifte til at håndtere batteripakker, dragter, efteruddannelse og ladestandere. Kort sagt en masse krav til de mekanikere og sælgere, som i fremtiden skal håndtere aldre drivmidler end i dag, forklarer Torben Kjerulff.

En del af et moderne værksted er ifølge Torben Kjerulff også, at mekanikerne lettere kan skifte position og samtidig være fuldt udrustet på hver eneste post.

- Moderne arbejdsborde tillader os at flytte rundt på mekanikerne og tilhørende lærlinge langt hurtigere og bedre. Samtidig er nye arbejdsborde udstyret med nærmest alt tænkeligt værktøj, som gør, at de ikke skal spørge rundt, om andre har et bestemt stykke værktøj. Nu har de det hele selv, fortæller direktøren, der selv har arbejdet på værkstedet og i 1979 blev værkfører selvsamme sted.

Leasing på nye værksteder
Kjerulff A/S har købt og betalt værkstedsbordene og har ikke vurderet, at leasing var en oplagt løsning denne gang.

- Men skulle man bygge et værksted fra bunden, så ville man kigge mere leasing af udstyr, især hvis man skal kunne håndtere flere mærker på én gang. Udviklingen inden for firehjulsudmåling, kalibrering, drivmidler og så videre går virkelig stærkt. Hvor man for nogle år siden skiftede mindre stykker værktøj ud, så er der i dag tale om meget store investeringer, der kræver et andet interval for udskiftning af udstyr, siger Torben Kjerulff.

Kunderelation betyder noget
Siden Torben Kjerulff for alvor trådte ind i familievirksomheden i 1969 som værkfører har han oplevet, at flere af kunderne fra dengang stadig holder ved i dag.

- Det er vist det, man kan kalde kundeloyalitet, indskyder Torben Kjerulff og smiler.

Motor-magasinet vil i forlængelse af det gerne vide, hvordan Torben Kjerulff ser på den digitale forhandler kontra den mere klassiske forhandler, hvor især kunderelationer betyder meget.

- Jeg tror ikke det bliver i min tid, hermed mener jeg inden for de næste 15 til 20 år, at den klassiske bilforhandler dør. Det med at kunderne kan kigge forbi, tage en detaljeret snak om finansiering, prøvekøre bilerne og i sidst instans få bilerne leveret af os med en gennemgang. Det står stadig for mig som nogle af de vigtigste opgaver, vi som forhandlere skal stå for. Også i en verden, hvor meget klares bag digitale skærm, fortæller Torben Kjerulff.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web03