23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Original livsnyder runder version 5.0

Lars Hedegaard bruger sin militærbaggrund og passion for alt italiensk som adm. direktør udi originaldele til det frie eftermarked i Scan Auto & Dybbroe. Han fylder rundt og skyder med skarpt om autobranchen.

FØDSELSDAGSPORTRÆT Det kan have sine fordele at kombinere det at have været tidligere befalingsmand på A-kontrakt i kamptropperne med at være handelsuddannet italiensk livsnyder og såkaldt "original". Denne specielle kombination kendetegner snart 50-årige Lars Hedegaard, der forsyner den frie del af autobranchen med OE-dele, leveret af et netværk i ind- og udland, via sit Randers-baserede firma Scan Auto & Dybbroe Group A/S.

Sit afdæmpede og venlige ydre til trods bruger Lars Hedegaard den militære baggrund konstant arbejdsmæssigt, primært ved at holde fokus, være grundig og godt forberedt. Og ikke mindst til at kende sit mål og se 3-4 træk frem ad gangen.

- Militær strategi handler jo om at tænke 360 grader rundt, ikke give op og at kunne vurdere, hvornår angreb eller forsvar er bedst - og at kunne give forståelige ordrer. Samt at kunne modtage nye informationer og hurtigt anvende dem strategisk - alt sammen uvurderligt også arbejdsmæssigt, smiler familiemanden Lars Hedegaard, der mest af alt elsker hverdagen. Men som også brænder for især italienske Toscana, der besøges jævnligt med hustruen og deres to døtre på 11 og 14 år. Samtidig lægges vejen ofte forbi de vinproducenter, som Lars Hedegaard importerer ædle dråber fra, og som han nærmest også betragter som familie. Samt ikke mindst forretningsmæssigt også forbi FCA-fabrikkerne (Fiat/Chrysler), der er storleverandør af dele til virksomheden i Randers.

FCA Group udgør Scan Autos eneste officielle fabriksaftale om køb af originale dele. Men mange andre er i hus, herunder aftaler med danske bilimportører. Scan Auto & Dybbroe har fuldstændig samme interesser som bilproducenterne, importørerne og mærkeforhandlerne - nemlig at sælge så mange OE-reservedele som overhovedet muligt, og derfor undrer det Lars Hedegaard, at eksempelvis den danske PSA (Peugeot/Citroën) importør ikke - trods mange opfordringer - ønsker at samarbejde omkring en fælles afsætningsstrategi i Danmark. De franske mærker udgør over 60 procent af Scan Auto & Dybbroe´s samlede omsætning, og det er derfor forholdsvis mange penge, der tilfalder PSA fabrikkernes samarbejdspartnere i Frankrig frem for at holde kapitalbevægelserne indlands.

- Vi taler altså om et rigtig stort potentiale her. Generelt må mærkedelens system acceptere, at det frie eftermarked eksisterer. Pointen er, hvorvidt det frie marked skal overdynges med OE dele eller må "nøjes" med alternative dele - og jeg må understrege, at jeg absolut intet har imod alternative dele, siger Lars Hedegaard. Han tilføjer, at når vi taler om skades- og karrosseridele, er der store kvalitetsforskelle men selvfølgelig også forskelle i prissætningen. 

Interesse for markedsmekanismer

Lars Hedegaard taler sig hurtigt varm om en af sine andre passioner - markedsmekanismer i autobranchen. Han kan godt lide biler, men det er de forretningsmæssige mekanismer, der driver ham i hverdagen.

- Vores OE-dele er altid fra nøjagtig samme hylder som markedets øvrige originaldele. Vi vil alle sælge så dyrt som muligt, men alt er gennemsigtigt i dag. Det er helt rimeligt med aftaler mellem bilforhandlere og importører, men båndene er for snærende. Markedet plejer at være fifty-fifty mellem frie og originale dele, men det frie marked har mistet omkring fire procent til mærkedelen på to år. Det er ikke en katastrofe - endnu. Jeg kunne tænke mig, at den frie del var mere proaktiv i forhold til at kommunikere med sine kunder - det er ikke nok, at bilejerne kun hører fra det lokale værksted i forbindelse med det årlige service, og annoncer i lokavisen om tilbud på viskerblade autolamper er ikke nok, mener Lars Hedegaard.

90 procent af Scan Auto & Dybbroes salg er OE skadesdele til grossister, skadesværksteder og frie værksteder. 10 procent er sliddele og OE monopolvarer såsom motorstyringer. Autoriserede værksteder køber hos Scan Auto & Dybbroe som "nødkøb", hvis importøren ikke kan skaffe varen.

Savner kapitalkæder

Lars Hedegaard savner desuden, at kapitalkæder bevæger sig ind i autobranchen. Scan Auto & Dybbroe har i dag en del af Lego-familien, Kirk & Thorsen A/S i Vejle med Casper Kirk Johansen og Peter Thorsen, som medejere.

- Vi som leverandører vil gerne hjælpe værkstederne ved at gøre en forskel og tilbyde apps og servicetilbud, og dermed hjælpe dem ind i den digitale tidsalder. Med hjælp fra kapitalfonde kunne vi tænke mere europæisk og måske globalt og trække ideer og tanker ind fra andre brancher, og ikke blot tænke i rationaliseringsgevinster, siger Lars Hedegaard. Han er et nysgerrigt menneske, med stor interesse for vores historiske arv og det omgivende samfund. Men politik lader han andre om.

- Politik i autobranchen er vigtigere end nogensinde, og her gør de voksende brancheforeninger et stort arbejde for vores fremtidige strukturer. Digitaliseringen af de unge og endog vores ældre er essentielt. Heldigvis er vores samfund ikke kun computere og selvkørende biler, endnu. Mennesker gør stadig forskellen, og virksomheder med succes er dem, der stadig ringer til kunderne, smiler Lars Hedegaard og citerer gerne den danske teolog og filosof, Søren Kierkegaard.

- Livet skal leves forlæns men forstås baglæns. Og helst så behageligt på vejen som muligt.



Reception hos Scan Auto & Dybbroe Group A/S i Randers fredag den 22. september kl. 13-17.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|instance-web03