23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Motor-magasinet
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvem betaler transporten?

Er det kunden eller forhandleren, der skal sørge for at bilen kommer til sælgers værksted? Og hvad nu, hvis bilen befinder sig i Spanien?

JURA I købeloven fremgår det, at kunder kan reklamere over fejl ved den købte vare, og at sælger har ret til at foretage afhjælpning af de mangler, som kunden har reklameret over. Som et led i den afhjælpning har sælger ret til at forlange, at afhjælpningen skal ske på sælgers værksted.

Den mulighed giver imidlertid ofte anledning til diskussioner mellem køber og sælger, især hvis der er tale om køb af en bil, hvor parterne bor langt fra hinanden, måske henholdsvis i Jylland og på Sjælland. I det tilfælde vil der typisk være nogle ekstra omkostninger forbundet med at få foretaget afhjælpning, og det er uanset om bilen kan køre eller ej.

Udover den ovennævnte bestemmelse indeholder Købeloven også bestemmelser om, at afhjælpning skal være uden udgift og væsentlig ulempe for køberen.

Det forhold kan siges at kollidere med bestemmelsen om, at sælger kan forlange at afhjælpning skal på sælgers eget værksted.

I praksis betyder det imidlertid, at køber skal stille genstanden til rådighed for sælger, men såfremt det medfører udgifter og/eller væsentlig ulempe for køberen, skal sælger afholde disse omkostninger.

Det betyder at det vil være sælger, der skal betale for at få bilen transporteret til sælgers værksted, hvis han vil udnytte sin afhjælpningsret.

Der er efterhånden en vis praksis om dette forhold fra ankenævnet. Den praksis siger, at køber har krav på at få dækket rimelige transportomkostninger, hvis bilen skal køres eksempelvis fra Sjælland til Jylland, men at køber ikke har krav på at få erstattet tabt arbejdsfortjeneste eller lignende.

Rimelige transportomkostninger tolkes som udgifter til bro og færge samt til brændstof. Alternativt må sælger sørge for at få bilen afhentet hos køber og selv forestå transporten til værkstedet. Køber skal dog medvirke til, at afhentning kan ske ved at stille bilen til rådighed.

Sager fra Ankenævnet
Praksis viser dog også, at der er grænser for, hvad en kunde kan kræve godtgørelse for. En lidt ældre sag fra ankenævnet viser, at en kunde selv skulle stille bilen til rådighed for forhandleren på dennes værksted. Kunden boede i Aalborg og forhandleren i Hjørring, og fejlene på bilen var ikke til hinder for at den kunne køre.

Det samme vil være tilfældet, når man er indenfor eksempelvis Storkøbenhavn. I så fald vil det ikke være forbundet med ekstraordinære omkostninger eller væsentlig ulempe for kunden at aflevere bilen på sælgers værksted.

En ny sag fra Ankenævnet har i endnu højere grad sat disse udfordringer på prøve.

En brugt bil var solgt af en forhandler på Falster til en kunde i Vordingborg. Nogen tid efter købet tog kunden imidlertid ophold i Spanien og medbragte bilen dertil. Bilen gik - selvfølgelig - i stykker inden for reklamationsfristen, og kunden reklamerede til forhandleren, som tilbød at undersøge bilen og, hvis det var påkrævet, at afhjælpe fejlen.

Bilen kunne imidlertid ikke køre, og hverken kunden eller forhandleren mente, at de skulle sørge for at få bilen fragtet fra Spanien til Danmark. Derfor havnede sagen i Ankenævn for Biler.

Ankenævnet lagde til grund, at sælger ikke var bekendt med, at køber ville tage bilen med til Spanien. Der var ikke tale om et midlertidigt ferieophold, men derimod et længerevarende ophold, og bilen var derfor ikke omfattet af kaskoforsikringens SOS redningsdækning, som ellers kunne have stået for hjemtransporten.

Det ville være meget omkostningsfuldt at få bilen transporteret til Danmark, og ankenævnet fandt at disse omkostninger ville være uforholdsmæssige for sælger. Det ville derfor ikke være overensstemmende med købelovens bestemmelser om, at afhjælpning ikke må påføre sælger uforholdsmæssige omkostninger.

Sælger var derfor ikke forpligtet til at betale for at få bilen transporteret til Danmark. Man tillagde det i samme forbindelse vægt, at sælger ikke var bekendt med at køber ville tage ophold i Spanien.

Alternative muligheder
Hvis vi ser bort fra denne lidt specielle, men dog væsentlige afgørelse, og vender tilbage til de indenlandske transportomkostninger, skal det bemærkes, at sælger altid har en alternativ mulighed, hvis han ikke vil betale for transporten.

Sælger har mulighed for at aftale, at afhjælpning kan ske på et lokalt værksted i nærheden af købers bopæl, og det kan i nogle tilfælde være hensigtsmæssigt at benytte den mulighed, især hvis det er mindre fejl og hvis man har en forhandlerkollega, som man finder man kan stole på og kan lave en fornuftig aftale med.

Ved større og mere omfattende reklamationsarbejder vil jeg dog altid anbefale, at man får bilen på eget værksted, eller det værksted man sædvanligvis benytter, således at man selv har fået mulighed for at konstatere, hvad bilen reelt set fejler, og selv kan forestå reparationen på det niveau, man som sælger finder er det korrekte.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.158|